Komunikacja ustna i pisemna w biznesie (język niemiecki)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-N15-KUPB-11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo (lingwistyka)
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja ustna i pisemna w biznesie (język niemiecki) |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Lingwistyka stosowana z wiodącym j.niemieckim |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | - Rozwój praktycznych umiejętności prowadzenia prezentacji oraz występowania przed publicznością - Prezentacja pojęć i zjawisk związanych wystąpieniami publicznymi - Prezentacja i zastosowanie technik prezentacji i autoprezentacji, które wzbudzają zainteresowania słuchaczy i są przydatne w nawiązywaniu dobrego kontaktu z nimi. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Nie dotyczy |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | nie obowiązują |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały autorskie, podana literatura, |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny Dyskusja Praca z tekstem Metoda ćwiczeniowa |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30h Przygotowanie do zajęć 30 h Czytanie wskazanej literatury 20 h Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 20 h SUMA GODZIN 100 = 4 ECTS |
Skrócony opis: |
Rozwój praktycznych umiejętności prowadzenia prezentacji oraz występowania przed publicznością |
Pełny opis: |
Podstawy komunikowania w przedsiębiorstwie Zasady komunikacji werbalnej i niewerbalnej, Kultura żywego słowa Gatunki tekstu w komunikacji biznesowej. Typy i funkcje. Stylistyka tekstów biznesowych, kryteria dobrego tekstu Komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna w przedsiębiorstwie (PR) Wybrane formy komunikacji ustnej w przedsiębiorstwie, Moderacja, prowadzenie zebrań Wybrane formy komunikacji pisemnej w przedsiębiorstwie (np. protokół, notatka prasowa, ulotka, tekst reklamowy). Język przedsiębiorstwa |
Literatura: |
Hartig, Willfried (1993): Moderne Rhetorik und Dialogik. Heidelberg. Fricke, Wolfgang (1998): Frei reden. Zürich. Gronebeck, Bruce et. al. (2001): Zasady komunikacji werbalnej. Poznań. Bruhn, M. (1995): Integrierte Unternehmenskommunikation. Ansatzpunkte für eine strategische und operative Umsetzung integrierter Kommunikationsarbeit.2. Aufl. Stuttgart Delhees, K. H. (1994): Soziale Kommunikation.Opladen Goecke, R. (1997): Kommunikation von Führungskräften. Fallstudien zurMedienanwendung im oberen Management, Wiesbaden Hindle, Tim; tł. Rafał Schmidtke (2000): Sztuka prezentacji. Warszawa. Klöfer, F. (1996): Mitarbeiterkommunikation. Mainz Schulz von Thun, F. (1981): Miteinander reden. Störungen und Klärungen, Bd. 1. Reinbek Stroebe, R. W. (1996): Kommunikation I. Grundlagen - Gerüchte - SchriftlicheKommunikation,Arbeitshefte Führungspsychologie. Bd. 5, Heidelberg Theis, A. M. (1994): Organisationskommunikation. Theoretische Grundlagen und empirische Forschung. Opladen Watzlawick, P./Beavin, J. H./Jackson, D. D. (1967): Menschliche Kommunikation. Formen, Störungen, Paradoxien. 10. Aufl. Bern: Winterstein, Hans (1998): Mitarbeiterinformation – Informationsmaßnahmen 20 und erlebte Trasparenz in Organisationen. 2. Aufl. München Wiszniewski, A. (1994): Jak przekonująco mówić i przemawiać. Warszawa Załazińska, A., Rusinek, M. (2010): Retoryka codzienna: poradnik nie tylko językowy. Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu komunikowania się w biznesie, organizacji/przedsiębiorstwie Dysponuje wiedzą na temat podstawowych zasad funkcjonowania procesów komunikacyjnych w biznesie/przedsiębiorstwie Zna główne zasady tworzenia wybranych gatunków tekstu charakterystycznych dla komunikacji biznesowej Jest przygotowany do kompetentnej interpretacji procesów komunikacji biznesowej w celu jej optymalizacji Umie zastosować poznane metody komunikacji na ćwiczeniach i w swojej praktyce zawodowej Student jest przygotowany do radzenia sobie z wybranymi problemami w komunikacji biznesowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
5 – znakomita wiedza, umiejętności (w zakresie podanym w efektach kształcenia) i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności (w zakresie podanym w efektach kształcenia) i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności (w zakresie podanym w efektach kształcenia) i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności (w zakresie podanym w efektach kształcenia) i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności (w zakresie podanym w efektach kształcenia) i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności (w zakresie podanym w efektach kształcenia) i kompetencje personalne i społeczne Student oceniany jest na podstawie obecności i aktywności na zajęciach, wykonania ćwiczeń oraz znajomości treści przedmiotu. Prezentacja multimedialna |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.