Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja ustna i pisemna w biznesie (język niemiecki)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-N15-KUPB-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo (lingwistyka) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Komunikacja ustna i pisemna w biznesie (język niemiecki)
Jednostka: Instytut Lingwistyki Stosowanej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Lingwistyka stosowana z wiodącym j.niemieckim

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

- Rozwój praktycznych umiejętności prowadzenia prezentacji oraz występowania przed publicznością

- Prezentacja pojęć i zjawisk związanych wystąpieniami publicznymi

- Prezentacja i zastosowanie technik prezentacji i autoprezentacji, które wzbudzają zainteresowania słuchaczy i są przydatne w nawiązywaniu dobrego kontaktu z nimi.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Nie dotyczy

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

nie obowiązują

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Materiały autorskie, podana literatura,

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład konwersatoryjny

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda ćwiczeniowa

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30h

Przygotowanie do zajęć 30 h

Czytanie wskazanej literatury 20 h

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 20 h

SUMA GODZIN 100 = 4 ECTS

Skrócony opis:

Rozwój praktycznych umiejętności prowadzenia prezentacji oraz występowania przed publicznością

Pełny opis:

Podstawy komunikowania w przedsiębiorstwie

Zasady komunikacji werbalnej i niewerbalnej, Kultura żywego słowa

Gatunki tekstu w komunikacji biznesowej. Typy i funkcje. Stylistyka tekstów biznesowych, kryteria dobrego tekstu

Komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna w przedsiębiorstwie (PR)

Wybrane formy komunikacji ustnej w przedsiębiorstwie, Moderacja, prowadzenie zebrań

Wybrane formy komunikacji pisemnej w przedsiębiorstwie (np. protokół, notatka prasowa, ulotka, tekst reklamowy). Język przedsiębiorstwa

Literatura:

Hartig, Willfried (1993): Moderne Rhetorik und Dialogik. Heidelberg.

Fricke, Wolfgang (1998): Frei reden. Zürich.

Gronebeck, Bruce et. al. (2001): Zasady komunikacji werbalnej. Poznań.

Bruhn, M. (1995): Integrierte Unternehmenskommunikation. Ansatzpunkte für eine strategische und operative Umsetzung integrierter Kommunikationsarbeit.2. Aufl. Stuttgart

Delhees, K. H. (1994): Soziale Kommunikation.Opladen

Goecke, R. (1997): Kommunikation von Führungskräften. Fallstudien zurMedienanwendung im oberen Management, Wiesbaden

Hindle, Tim; tł. Rafał Schmidtke (2000): Sztuka prezentacji. Warszawa.

Klöfer, F. (1996): Mitarbeiterkommunikation. Mainz

Schulz von Thun, F. (1981): Miteinander reden. Störungen und Klärungen, Bd. 1. Reinbek

Stroebe, R. W. (1996): Kommunikation I. Grundlagen - Gerüchte - SchriftlicheKommunikation,Arbeitshefte Führungspsychologie. Bd. 5, Heidelberg

Theis, A. M. (1994): Organisationskommunikation. Theoretische Grundlagen und empirische Forschung. Opladen

Watzlawick, P./Beavin, J. H./Jackson, D. D. (1967): Menschliche Kommunikation. Formen, Störungen, Paradoxien. 10. Aufl. Bern:

Winterstein, Hans (1998): Mitarbeiterinformation – Informationsmaßnahmen 20 und erlebte Trasparenz in Organisationen. 2. Aufl. München

Wiszniewski, A. (1994): Jak przekonująco mówić i przemawiać. Warszawa

Załazińska, A., Rusinek, M. (2010): Retoryka codzienna: poradnik nie tylko językowy. Warszawa.

Efekty uczenia się:

Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu komunikowania się w biznesie, organizacji/przedsiębiorstwie

Dysponuje wiedzą na temat podstawowych zasad funkcjonowania procesów komunikacyjnych w biznesie/przedsiębiorstwie

Zna główne zasady tworzenia wybranych gatunków tekstu charakterystycznych dla komunikacji biznesowej

Jest przygotowany do kompetentnej interpretacji procesów komunikacji biznesowej w celu jej optymalizacji

Umie zastosować poznane metody komunikacji na ćwiczeniach i w swojej praktyce zawodowej

Student jest przygotowany do radzenia sobie z wybranymi problemami w komunikacji biznesowej.

Metody i kryteria oceniania:

5 – znakomita wiedza, umiejętności (w zakresie podanym w efektach kształcenia) i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności (w zakresie podanym w efektach kształcenia) i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności (w zakresie podanym w efektach kształcenia) i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności (w zakresie podanym w efektach kształcenia) i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności (w zakresie podanym w efektach kształcenia) i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności (w zakresie podanym w efektach kształcenia) i kompetencje personalne i społeczne

Student oceniany jest na podstawie obecności i aktywności na zajęciach, wykonania ćwiczeń oraz znajomości treści przedmiotu.

Prezentacja multimedialna

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)