Jezyk rosyjski czasów najnowszych w badaniach językoznawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-MJRCZNJ-22 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Jezyk rosyjski czasów najnowszych w badaniach językoznawczych |
Jednostka: | Instytut Filologii Rosyjskiej i Ukraińskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | język rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia rosyjska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | - zapoznanie z wewnętrznymi i zewnętrznymi uwarunkowaniami zmian we współczesnym języku rosyjskim; - umiejętność rozpoznawania i interpretacji struktury morfologicznej wyrazów; - wyrobienie umiejętności rozpoznawania i właściwej oceny innowacji w zakresie struktury fleksyjnej i słowotwórczej wyrazów; - umiejętność obserwowania zmian syntaktycznych w obrębie związków wyrazowych oraz konstrukcji zdaniowych; - rozwijanie zdolności obserwacji zmian stylistycznych; - zapoznanie z podstawowymi procesami semantycznymi w leksyce; - umiejętność obserwacji i interpretacji zjawisk wzajemnego oddziaływania na siebie płaszczyzny ogólnej i terminologicznej języka; - rozwijanie umiejętności pracy w grupie oraz odpowiedniej postawy i należytego stosunku do zajęć. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Pełny opis: |
Zmiany w wymowie rosyjskiej. Zmiany w akcencie wyrazowym. Sposoby wzbogacania słownictwa (wzrost zapożyczeń z języków obcych, pojawianie się nowych modeli słowotwórczych). Aktywne procesy w słownictwie rosyjskim takie, jak: eliminacja sowietyzmów i reanimacja oraz aktywizacja słownictwa przedsowieckiego, przedrewolucyjnego, głównie w sferze społeczno-politycznej, ekonomicznej i konfesjonalnej. Procesy semantyczne w leksyce, zmiany znaczeniowe wyrazów, procesy depolityzacji i deideologizacji niektórych grup wyrazów. Procesy neutralizacji stylistycznej wyrazów książkowych, procesy nobilitacji stylistycznej żargonizmów i profesjonalizmów. Determinologizacja słownictwa i intelektualizacja języka w sferze słownictwa. Nasilanie się zjawisk aglutynacyjnych w procesach słowotwórczych. Aktywizacja prefiksacji imiennej, zwłaszcza przedrostków o charakterze internacjonalnym. Powstawanie i aktywizacja nowych typów i modeli słowotwórczych drogą tzw. derywacji z pominięciem ogniwa pośredniego. Aktywizacja zjawisk kompresji strukturalnej (uniwerbizacja sufiksalna, kondensacja semantyczna i abrewiacja). Aktywny rozwój zjawisk kontaminacji słowotwórczej. Wzrost analityzmu w morfologii. Zmiany w formach rodzaju gramatycznego. Zmiany w formach czasownikowych. Aktywne procesy w składni (aktywizacja zjawisk rozczłonkowania i segmentacji konstrukcji syntaktycznych, osłabienie formalnych związków składniowych prowadzące do wzrostu roli kontekstu, szyku wyrazów oraz akcentu logicznego i intonacji. Aktywizacja swobodnych związków typu parataksy kosztem zaniku relacji hipotaktycznych. |
Literatura: |
1. Акимова Г.Н., Новое в синтаксисе современного русского языка, Москва 1990. 2. Bartoszewicz A., Zagadnienia ewolucji współczesnego języka rosyjskiego, Warszawa 1987. 3. Валгина Н.С., Активные процессы в современном русском языке, Москва 2003. 4. Катлинская Л.П., Активные процессы словопроизводства в современном русском языке, Москва 2009. 5. Шапошников В., Русская речь 1990-х , Москва 1998. 6. Дуличенко А.Д., Русский язык конца XX cтолетия, München 1994. 7. Елистратов В.С., Словарь русского арго, Москва 2000. 8. Комлев Н.Г., Иностранное слово в деловой речи, Москва 1992. 9. Костомаров В.Г., Языковой вкус эпохи, Москва 1994. 10. Крысин Л.П., Социолингвистические аспекты изучения современного русского языка. 11. Лексика делового человека, Москва 1991. 12. Литературная норма и вариантность, Москва 1981. 13. Русский язык конца XX столетия (1985–1995), ред. Е.А. Земская, Москва 2000. 14. Толковый словарь русского языка конца XX в. Языковые изменения, ред. Г.Н. Скляревская, С.-Петербург 2000. 15. Ферм Л., Особенности развития русской лексики в новейший период (на материале газет), Москва 1994. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - zna wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania rozwoju współczesnego języka rosyjskiego; - prawidłowo stosuje terminy z zakresu słowotwórstwa, leksykologii i składni; - rozpoznaje zmiany w wymowie i akcencie wyrazowym; - posiada ugruntowana wiedzę z zakresu sposobów wzbogacania słownictwa; - prawidłowo rozpoznaje stylistyczne i leksykalne procesy w słownictwie rosyjskim, związane z aktywizacją różnego typu słownictwa; - wybiera właściwe metodologie analizy wybranych typów tekstów rosyjskich; - rozpoznaje nowe typy i modele słowotwórcze, jak również zjawisko kompresji strukturalnej; - umiejętnie korzysta z literatury fachowej w języku polskim i rosyjskim, potrafi współpracować w grupie podczas rozwiązywania problemów językowych; - trafnie ocenia zjawiska analityzmu w morfologii oraz zmiany gramatyczne różnych części mowy; - potrafi wymienić aktywne procesy składniowe, związane z formalnym osłabieniem relacji pomiędzy wyrazami, jak również wpływ szyku, akcentu logicznego i intonacji na strukturę semantyczną zdania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - obecność aktywny udział na zajęciach; - systematyczne przygotowanie do zajęć; - wykonywanie ustnych i pisemnych prac domowych i kontrolnych; - zaliczenie śródsemestralnych prac kontrolnych, sprawdzających stopień opanowania materiału z zakresu zajęć oraz poszczególne umiejętności językowe; - zaliczenie końcowe. Metody oceniania: •Metody kształtujące: bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie zajęć oraz w domu. • Metody podsumowujące: ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu zaliczenia podsumowującego. SKALA OCEN: • bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty; • dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami; • dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów; • dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami; • dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami; • niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.