Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Morfologia języka włoskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-MITAL-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Morfologia języka włoskiego
Jednostka: Instytut Filologii Romańskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język włoski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia włoska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1) Przekazanie wiedzy o podstawowych pojęciach z zakresu morfologii ze szczególnym uwzględnieniem słowotwórstwa

2) Przekazanie wiedzy o strukturze i zastosowaniu poszczególnych części mowy w j. włoskim (odmiennych i nieodmiennych, treściowych i funkcyjnych), zwrócenie uwagi na charakterystyczne aspekty poszczególnych części mowy

3) Przekazanie wiedzy o procesach słowotwórczych w j. włoskim (derywacja, kompozycja, alteracja) ilustrowanej przykładami

4) Wyrobienie u studentów umiejętności rozpoznawania znaczenia wyrazów na podstawie ich budowy morfologicznej, a także ćwiczenie tworzenia form poprzez słowotwórstwo

5) Przekazanie wiedzy o relacjach semantycznych (synonimia, antonimia, polisemia, homonimia, hiperonimia, hiponimia), wyrobienie u studentów umiejętności określania relacji semantycznych między słowami w j. włoskim

6) Przekazanie wiedzy o podstawowych środkach stylistycznych i mechanizmach ich powstawania (metafora, metonimia)

7) Zapoznanie studentów ze strukturą leksyki włoskiej, wpływie zapożyczeń na jej formowanie się

Skrócony opis:

Przekazanie wiedzy z zakresu morfologii języka włoskiego dotyczących fundamentalnych pojęć teoretycznych z dziedziny, ze szczególnym odniesieniem do współczesnego języka włoskiego.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu przedstawienie struktur i funkcjonowania języka włoskiego na poziomie morfologicznym, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii danej dziedziny, opisu oraz zastosowania poszczególnych (odmiennych i nieodmiennych) części mowy, zwrócenia uwagi na procesy słowotwórcze (derywacja, kompozycja, alteracja) w ramach morfologii nominalnej i werbalnej.

Uwzględnione zostaną zagadnienia z zakresu semantyki leksykalnej skupiające się na relacjach semantycznych zachodzących pomiędzy wyrazami (polisemia, synonimia, antonimia, homonimia, hypo- i hyperonimia), a także na zastosowaniach stylistycznych (metafora i metonimia).

Wiele uwagi poświęca się procesom wzbogacenia języka włoskiego poprzez zapożyczenia i kalki.

Wprowadzone zostaną postawowe informacje dotyczące historii badań nad strukturą wyrazu w odniesieniu do włoskiego systemu językowego.

Przedstawione zostaną aspekty morfologiczne współczesnego języka włoskiego.

Literatura:

- Ambroso Serena, Stefancich Giovanna, 2002, Parole. 10 percorsi nel lessico italiano, Roma: Bonacci Editore;

- D`Achille Paolo, 2003, L`italiano contemporaneo, Bologna: Il Mulino;

- Dardano Maurizio, Trifone Pietro, 1999, La nuova grammatica della lingua italiana, Bologna: Il Mulino;

- Graffi Giorgio, Scalise Sergio, 2002, Le lingue e il linguaggio. -Introduzione alla linguistica, Bologna: Il Mulino;

- Iadarola Maia, Gianolio Valeria, 1988, Mondoparola – grammatica italiana per le scuole medie superiori, Torino: Lattes;

- Moretti G.B., 1994, L`italiano come seconda lingua, Vol. I, II, Perugia: Edizioni Guerra;

- Serianni Luca, 2000, Italiano. Grammatica. Sintassi. Dubbi, Torino: Garzanti

- Widłak Stanisław, 2002, Gramatyka języka włoskiego, Warszawa: Wiedza Powszechna

Efekty uczenia się:

1) Student potrafi wyjaśnić podstawowe terminy z zakresu morfologii, ze szczególnych uwzględnieniem zagadnień dotyczących słowotwórstwa

2) Potrafi określić poszczególne części mowy w j. włoskim, odpowiednio je stosować, zna ich cechy charakterystyczne i specyfikę zastosowania w określonym kontekście

3) Identyfikuje poszczególne procesy słowotwórcze i potrafi je zilustrować przykładami

4) Potrafi utworzyć formy pochodne słów w oparciu o wiedzę teoretyczną dotyczącą procesów słowotwórczych

5) Potrafi rozpoznajć znaczenie nieznanych sobie słów - pochodnych na podstawie ich budowy morfologiczne

6) Jest w stanie objaśnić relacje semantyczne między słowami w j. włoskim na podanych przykładach

7) Formułuje zasady tworzenia metafor i metonimii, ilustruje takie procesy przykładami

8) Identyfikuje naturę zapożyczeń, rozpoznaje język pochodzenia, orientuje się w epokach wpływu poszczególnych systemów obcych na j. włoski, podaje przykłady zapożyczeń i kalk językowych z różnych systemów, zna mechanizmy ich funkcjonowania

Metody i kryteria oceniania:

1) Wprowadzenie terminologii z dziedziny morfologii na przykładach

2) Ćwiczenia z analizy morfologicznej, analizy gramatycznej, analizy semantycznej

3) Ćwiczenia praktyczne dotyczące odmiennych i nieodmiennych części mowy, analiza ich cech charakterystycznych

4) Ćwiczenia dotyczące procesów słowotwórczych, analiza mechanizmów ich powstawania na przykładach

5) Ćwiczenia praktyczne dotyczące mechanizmów powstawania i funkcjonowania metafory i metonimii

6) Zastosowanie praktyczne zapożyczeń w j.włoskim

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Konwersatorium, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Konwersatorium, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Konwersatorium, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)