Historia rosyjskiego języka literackiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-MHRJL-22 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia rosyjskiego języka literackiego |
Jednostka: | Instytut Filologii Rosyjskiej i Ukraińskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | filologia rosyjska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | zapoznanie z różnicami pomiędzy kulturami przedpiśmiennymi i cyrograficznymi zapoznanie z rolą języka staro-cerkiewno-słowiańskiego w rozwoju rosyjskiego języka literackiego przekazanie wiedzy o rozwoju piśmiennictwa na obszarze wschodniej Słowiańszczyzny zapoznanie z historycznymi stylami języka rosyjskiego przekazanie wiedzy o etapach rozwoju rosyjskiego języka literackiego przekazanie informacji o próbach normalizacji rosyjskiego języka literackiego zapoznanie z językiem utworów literatów rosyjskich kolejnych okresów wyrobienie umiejętności czytania i interpretowania tekstów powstałych na różnych etapach rozwoju rosyjskiego standardu literackiego utrwalanie umiejętności pisania opracowań naukowych i korzystania ze źródeł bibliograficznych |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Metoda ćwiczeniowa Metoda badawcza (dociekania naukowego) |
Pełny opis: |
Wpływ upiśmiennienia Słowian wschodnich na rozwój ich kultury Język staro-cerkiewno-słowiański jako pierwszy słowiański język literacki. Zagadnienia pochodzenia rosyjskiego języka literackiego. Główne etapy ewolucji rosyjskiego języka literackiego. Próby normalizacji rosyjskiego języka literackiego Rozwój piśmiennictwa na Rusi. Twórczość literacka poszczególnych okresów i jej wyróżniki Ćwiczenia w czytaniu utworów powstałych w różnych okresach rozwoju literackiego standardu języka rosyjskiego Praca roczna z zakresu historii rosyjskiego języka literackiego |
Literatura: |
Bartoszewicz A. Istorija russkogo literaturnogo jazyka. Warszawa 1979. Dmitriev L. A., Lichačev D. S. (red.). Pamjatniki literatury Drevnej Rusi, XI-načalo XII veka. Moskva 1978. Dmitriev L. A., Lichačev D. S. (red.). Pamjatniki literatury Drevnej Rusi, XII vek. Moskva 1980. Dmitriev L.A., Lichačev D.S. (red.). Pamjatniki literatury Drevnej Rusi, XIII vek. Moskva 1981a. Dmitriev L. A., Lichačev D. S. (red.). Pamjatniki literatury Drevnej Rusi, XIV - seredina XV veka. Moskva 1981b. Dmitriev L.A., Lichačev D.S. (red.). Pamjatniki literatury Drevnej Rusi, XVII vek. Kniga vtoraja. Moskva 1989. Gorškov A. I. Istorija russkogo literaturnogo jazyka. Moskva 1969. Lehr-Spławiński T., Witkowski W. Wybór tekstów do historii języka rosyjskiego. Warszawa 1981. Obnorskij S. P., Barchudarov S. G. Chrestomatija po istorii russkogo jazyka. Čast’ pervaja. Moskva 1952. Obnorskij S. P., Barchudarov S. G. Chrestomatija po istorii russkogo jazyka. Čast’ vtoraja, vypusk vtoroj. Moskva 1949. Ong W. J. Oralność i piśmienność: słowo poddane technologii. Tłum. J. Japola. Lublin 1992 Rott-Żebrowski T. Historia rosyjskiego języka literackiego. Lublin 1991. Stieber Z. (red.) Z dziejów powstawania języków narodowych i literackich. Warszawa 1956. Škljarevskij G. I. Istorija russkogo literaturnogo jazyka. Sovetskij period. Cikl lekcij. Char’kov 1973. Wójtowicz M. Poczatki pisma słowiańskiego. Poznań 2000. Wójtowicz M. Najstarsze datowane inskrypcje słowiańskie, X-XIII wiek. Poznań 2005. Zemskaja E. A. (red.). Russkij jazyk konca XX stoletija (1985-1995). Moskva 2000. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: posiada wiedzę o roli pisma w rozwoju cywilizacji ludzkich prawidłowo rozróżnia elementy staro-cerkiewno-słowiańskie i ruskie w tekstach spisanych na wschodniej Słowiańszczyźnie posiada wiedzę o wydarzeniach historycznych, które wpłynęły na ewolucję rosyjskiego języka narodowego zna uformowane w toku dziejów style języka rosyjskiego posiada wiedzę na temat reform rosyjskiego języka literackiego czyta utwory powstałe w różnych okresach rozwoju rosyjskiego języka literackiego zna utwory literackie reprezentatywne dla poszczególnych faz rozwoju języka rosyjskiego prawidłowo stosuje terminologię językoznawczą i literaturoznawczą korzysta ze źródeł bibliograficznych w języku rosyjskim i polskim stosuje zdobytą wiedzę podczas wykonywania prac pisemnych i ustnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowe kryteria: - obecność na zajęciach, nieobecność na zajęciach powyżej 50%, skutkuje niedopuszczeniem do zaliczenia przedmiotu, - aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć, - znajomość zalecanej literatury przedmiotu, SKALA OCEN: • bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty; • dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami; • dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów; • dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami; • dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami; • niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.