Leksykologia i leksykografia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-LL-LK-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Leksykologia i leksykografia |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Kierunek studiów: | Lingwistyka stosowana (lingwistyka komputerowa) |
Cele kształcenia: | Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych zagadnień teoretycznych i praktycznych dotyczących leksykalnych aspektów języka naturalnego: jednostek leksykalnych, ich analizy i sposobów prezentowania w pracach leksykograficznych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Podstawowa wiedza z zakresu językoznawstwa: Osiągnięcie efektów kształcenia dla przedmiotu Wstęp do językoznawstwa na specjalności Lingwistyka komputerowa |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Metoda analizy przypadków Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) Metoda ćwiczeniowa Praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Pełny opis: |
Jednostka, struktura i rozwój systemu leksykalnego: Sposoby ujmowania podstawowych elementów systemu leksykalnego - leksykologia a morfologia, frazeologia i paremiologia: różne koncepcje wyrazu; wyraz a morfem; wyraz a słowoforma; wyraz a leksem; typy związków frazeologicznych; wyraz a idiom; wyraz a przysłowie. Struktura i rozwój systemu leksykalnego - leksykologia a etymologia, onomastyka i dialektologia: słownictwo podstawowe a specjalne; ekspresja leksykalna; elementy rodzime i obce w zasobie leksykalnym; nazwy własne i ich rodzaje. Elementy semantyki leksykalnej: Wstępne zagadnienia znaczenia wyrażeń językowych: przykładowe teorie znaczenia ze szczególnym uwzględnieniem teorii pól semantycznych. Homonimia a polisemia. Podstawowe relacje semantyczne (synonimia, hiponimia, meronimia, opozycja): ich cechy, podobieństwa i różnice. Konfiguracje leksykalne: hierarchie rozgałęzione i nierozgałęzione. Podstawowe zagadnienia leksykografii: Podstawowe metody opracowywania dzieł leksykograficznych: dawniej a dziś. Typologie dzieł leksykograficznych: kryteria i klasyfikacje. Cele i użytkownicy a typologia słowników. Makrostruktura dzieła leksykograficznego: układ i dobór haseł; słowniki alfabetyczne a pojęciowe; słowniki analogiczne i słowniki synonimów jako formy pośrednie między alfabetyczną a pojęciową; homonimia i polisemia a makrostruktura. Egzemplifikacja: analiza makrostruktury wybranych słowników pojęciowych i słowników synonimów angielskich, francuskich i polskich. Mikrostruktura dzieła leksykograficznego: wyraz hasłowy i jego formy, kwalifikatory, informacje gramatyczne i poprawnościowe; eksplikacja znaczenia: klasyfikacje definicji leksykograficznych; problem błędnych kół definicyjnych i jednostek niedefiniowalnych; ilustracja materiałowa i jej dobór . Egzemplifikacja: analiza mikrostruktury wybranych słowników polskich i angielskich; analiza definicji; od mikro- do makrostruktury: analiza konstrukcji słownika metodą ciągów definicyjnych. Słowniki elektroniczne: słowniki offline i online; Słowosieć: przykład bazy leksykalnej. |
Literatura: |
Podstawowa: Markowski A. 2012. Wykłady z leksykologii. Warszawa: PWN Lyons J. 1984. Semantyka. T. 1., Warszawa: PWN Żmigrodzki P. 2003. Wprowadzenie do leksykografii polskiej. Katowice: Wyd. UŚ.… Dodatkowa: Bańko, M., Zygmunt, A. 2011. Czułe słówka. Słownik afektonimów. Warszawa: PWN. Burkhanov, I. 2010. Lexicography. A dictionary of basic terminology. Rzeszów: Uniwersytet Rzeszowski. Cruse, D.A. 1995. Lexical semantics. Oxford: University Press. Cruse, A. 2000. Meaning in language. Oxford: University Press. Dąbrowska, A. 1994. Eufemizmy współczesnego języka polskiego. Wrocław: Wyd. UW. Hartmann, R.K. (red.). 2006. Lexicography. Critical concepts. London: Routledge. Hudson, R. Word meaning. 1995. London, New York: Routledge. Kłosińska, K. Słownik przysłów, czyli przysłownik. Świat Książki. Leech, G. 1987. Semantics. The study of meaning. New York: Penguin Books. Maruszewski, T. 2001. Psychologia poznania. Gdańsk: GWP. Miodunka, W. 1989. Podstawy leksykologii i leksykografii. Warszawa: PWN. Piotrowski, T. 1994. Z zagadnień leksykografii. Warszawa: PWN. Taylor, J.R. 2001. Kategoryzacja w języku. Kraków: Universitas. Urbańczyk. S. 2000. Słowniki i encyklopedie. Ich rodzaje i użyteczność. Kraków: Biblioteczka Towarzystwa Miłośników Języka Polskiego. Żmigrodzki, P. 2008. Słowo – słownik – rzeczywistość. Kraków: Lexis |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: Zna podstawowe poddziedziny językoznawstwa dotyczące leksykalnych aspektów języka i potrafi przyporządkować do nich poszczególne zagadnienia i problemy. Ma podstawową wiedzę na temat jednostek leksykalnych; potrafi wyodrębnić z tekstów mówionych i pisanych różne rodzaje jednostek leksykalnych, klasyfikować je pod względem gramatycznym i funkcjonalnym oraz przyporządkowywać do różnych warstw i podsystemów systemu leksykalnego. Ma podstawową wiedzę na temat semantyki leksykalnej: potrafi analizować i klasyfikować relacje semantyczne między jednostkami leksykalnymi oraz określać typy konfiguracji leksykalnych tworzących strukturę semantyczną poszczególnych części systemu leksykalnego. Zna podstawowe klasyfikacje opracowań leksykograficznych i rozumie zależności między typami słowników a ich makro- i mikrostrukturą. Potrafi dokonać doboru materiału leksykalnego i leksykograficznego do realizacji różnych celów teoretycznych i praktycznych. Może czytać ze zrozumieniem i samodzielnie analizować prace z dziedziny leksykologii i leksykografii i wykorzystywać je do realizacji różnych celów teoretycznych i praktycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium ustne Raport |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Kaczmarek | |
Prowadzący grup: | Karolina Kaczmarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.