Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Islam

General data

Course ID: 09-ISLAM-22
Erasmus code / ISCED: 08.9 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (unknown)
Course title: Islam
Name in Polish: Islam
Organizational unit: Institute of Oriental Studies
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

elective

Major:

(in Polish) filologia, specjalność: turkologia, arabistyka, hebraistyka

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) - zapoznanie studentów z tematem: narodziny nowej religii oraz jej wpływ na życie społeczeństwa arabskiego i historię polityczną Bliskiego i Środkowego Wschodu,

- zapoznanie studentów ze źródłami islamu (Koran i sunna), głównymi zasadami wiary,

- ogólne informacje na temat teologii i prawa muzułmańskiego,

- zapoznanie studentów z ugrupowaniami politycznymi i religijnymi, sufizmem,

- informacje na temat islamu współczesnego, islamu w Polsce i Europie, nowych nurtów badawczych w islamoznawstwie światowym,

- kształtowanie otwartości na odmienne wzorce kulturowe.

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) brak

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Brak

Information on where to find course materials:

(in Polish) Biblioteka Uniwersytecka, Biblioteka Wydziału Neofilologii, Biblioteka Raczyńskich

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład, lektura tekstów, dyskusja, prezentacja

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 3

Short description: (in Polish)

Wykład poświęcony religii islamu. Studenci zostaną zapoznani z życiem Mahometa, rozprzestrzenianiem się islamu, podstawowymi dogmatami i rytuałami, teologią i prawem muzułmańskim, nurtami i odłamami w islamie oraz współczesną sytuacją islamu.

Full description: (in Polish)

Na zajęciach zostaną omówione następujące tematy:

- nieortodoksyjna obrzędowość muzułmańska

- szyizm zajdyci, isma'ilici, alawici, ahl-e haqq, jazydzi, alewici,

- sufizm - nurt mistyczny w islamie

- islam współczesny

- radykalizm muzułmański

Bibliography: (in Polish)

Cook Michael, Koran, Warszawa 1999.

Cook Michael, Mahomet, Warszawa 2001.

Corm Georges, Bliski Wschód w ogniu. Oblicza konfliktu 1956-2003, Warszawa 2003.

Danecki Janusz, Arabowie, Warszawa 2001.

Danecki Janusz, Kultura i sztuka islamu, Warszawa 2003.

Danecki Janusz, Podstawowe wiadomości o islamie, t. I-II, Warszawa 2002 (albo wydanie jednotomowe z 2011 roku).

Dziekan Marek M., Arabia Magica, Warszawa 1993.

Dziekan Marek M., Cywilizacja islamu w Azji i Afryce, Warszawa 2007.

Encyclopaedia of Islam, wyd. II, t. I-XII, Leiden 1998-2004

Encyclopaedia of Islam - Three, Leiden 2007-2013.

Gaudefroy-Demombynes M., Narodziny islamu. Warszawa 1988.

Hitti Philip, Dzieje Arabów, Warszawa 1969.

Hourani Albert, Historia Arabów, Gdańsk 1995.

Keppel Gilles, Fitna. Wojna w sercu islamu, Warszawa 2006.

Keppel Gilles, Święta wojna. Ekspansja i upadek fundamentalizmu muzułmańskiego, Warszawa 2003.

Koran, tłum. Józef Bielawski, Warszawa 1986.

Lewis Bernard, Muzułmański Bliski Wschód, Warszawa 2002.

Nasr Seyyed Hossein, Idee i wartości islamu, Warszawa 1988.

Pachniak Katarzyna, Ezoteryczne odłamy islamu w muzułmańskiej literaturze herezjograficznej, Warszawa 2012.

Parzymies Anna (red.), Islam a terroryzm, Warszawa 2003.

Raufer Xavier, Atlas radykalnego islamu, Warszawa 2012.

Robinson Francis, Świat islamu, Warszawa 1996.

Ruthven Malise, Islam, Warszawa 1998.

The Cambridge History of Islam, Cambridge 1970.

Tibi Bassam, Fundamentalizm religijny, Warszawa 2001.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

- ukazać elementy charakterystyczne dla wierzeń i struktury społeczeństwa na Półwyspie Arabskim przed islamem,

- omówić działalność Mahometa i powstanie islamu, rozprzestrzenianie się islamu,

- omówić zawartość, strukturę i cechy stylu i języka Koranu, genezę i charakter sunny, omówić strukturę hadisów,

- opisać obowiązki muzułmanów i dogmaty islamu,

- wykazać się wiedzą odnośnie teologii i prawa muzułmańskiego,

- wykazywać różnice między poszczególnymi odłamami i nurtami w islamie,

- orientować się w różnorodności religijnej krajów muzułmańskich.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

egzamin ustny

Skala ocen:

5,0 – bardzo dobra znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, bardzo dobre oczytanie w literaturze przedmiotu, biegłe posługiwanie się terminologią specjalistyczną

4,5 – bardzo dobra znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, bardzo dobre oczytanie w literaturze przedmiotu, biegłe posługiwanie się terminologią specjalistyczną

4,0 –dobra znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, dobre oczytanie w literaturze przedmiotu, dobre posługiwanie się terminologią specjalistyczną

3,5 – dobra znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, dostateczne oczytanie w literaturze przedmiotu, dobre posługiwanie się terminologią specjalistyczną

3,0 - dostateczna znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, dostateczne oczytanie w literaturze przedmiotu, dostateczne posługiwanie się terminologią specjalistyczną

2,0 - niedostateczna znajomość przedstawionego na zajęciach materiału

Kryteria oceniania:

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4,0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3,0 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

Kryteria punktacji:

ocena bardzo dobra - od 90 %

ocena dobra + - od 83 %

ocena dobra - od 75%

ocena dostateczna + - od 68 %

ocena dostateczna - od 60%

ocena niedostateczna - poniżej 60%

Internships: (in Polish)

Nie dotyczy

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Filip Jakubowski, Łukasz Piątak
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Exam
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (past)

Time span: 2024-02-26 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Filip Jakubowski, Łukasz Piątak
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Exam
lecture - Exam
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)