Drugi język nowożytny – język hiszpański
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-HISPFRa-44 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Drugi język nowożytny – język hiszpański |
Jednostka: | Instytut Filologii Romańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
0.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | filologia romańska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1) Utrwalenie, rozwój i doskonalenie podstawowych kompetencji językowych: wypowiedź ustna, wypowiedź pisemna, rozumienie ze słuchu i rozumienie tekstu pisanego odpowiednio do poziomu grupy: B1-B2. 2) Praktyka kompetencji komunikacyjnych i interpersonalnych w języku hiszpańskim. 3) Rozwój kompetencji socjokulturowej poprzez lekturę i omawianie wybranych materiałów prasowych i tekstów kultury (programy radiowe i telewizyjne, artykuły prasowe, fragmenty prozy literackiej) |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Skrócony opis: |
Lektorat z języka hiszpańskiego. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone doskonaleniu podstawowych kompetencji językowych w drugim języku romańskim: języku hiszpańskim. Poziom grupy: B1-B2 |
Literatura: |
Equipo Prisma, Prisma Avanza B2. Metodo para extranjeros, wyd. Edinumen Viudez, F. Espanol en marcha 3 i 4, wyd. SGEL |
Efekty uczenia się: |
Student potrafi konstruować spontaniczną wypowiedź ustną i formy wypowiedzi pisemnej adekwatne do poziomu zaawansowania, stosując słownictwo i konstrukcje gramatyczne na poziomie B1-B2; rozumie ze słuchu proste i średnio skomplikowane wypowiedzi rodzimych użytkowników języka hiszpańskiego oraz rozumie teksty pisane odpowiednio do poziomu grupy: B1-B2. Student potrafi nawiązać i podtrzymywać rozmowę w języku hiszpańskim zarówno na tematy codzienne, jak i na średnim poziomie abstrakcji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin złożony z dwóch części: ustnej i pisemnej. Część pisemna egzaminu składać się będzie z części gramatycznej, leksykalnej i obejmującej krótką formę własnej wypowiedzi pisemnej. Egzamin ustny odbędzie się w formie indywidualnej rozmowy z prowadzącym w języku hiszpańskim. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie przedmiotu na podstawie: - obecności na zajęciach (dopuszczalne w sumie 2 nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze. Każda kolejna obecność będzie usprawiedliwiana na podstawie zwolnienia lekarskiego.) - aktywnego udziału w zajęciach i wykonania ćwiczeń i zadań poleconych przez prowadzącego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 90 |
|
Skrócony opis: |
Lektorat z języka hiszpańskiego. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone doskonaleniu podstawowych kompetencji językowych w drugim języku romańskim: języku hiszpańskim. Celem głównym jest kształtowanie kompetencji komunikatywnej na poziomie B1+, z naciskiem na rozwój i integrację pięciu podstawowych sprawności komunikacyjnych. Uwzględnione zostaną zarówno kształtowanie strategii komunikacyjnych, jak i refleksyjne wykorzystywanie słownictwa i gramatyki. Dodatkowymi celami będzie rozwijanie autonomii uczeniowej oraz interkulturowej studentów. Treści kształcenia: • Funkcjonalne. Umiejętność formułowania wypowiedzi i interakcji w następujących sytuacjach komunikacyjnych: - Mówienie o przeszłości: opisywanie osób i miejsc (wygląd zewnętrzny i charakter), opisywanie postaci historycznych i formułowanie biografii znanych osób ze świata hiszpańskojęzycznego. Mówienie o zwyczajach i przyzwyczajeniach (życie rodzinne, wychowanie, dzieciństwo, moda), opisywanie okoliczności wydarzeń, porównywanie sytuacji obecnych z przeszłymi (życie w innych czasach, wynalazki i technologia, zmiany pokoleniowe). - Relacjonowanie wiadomości prasowych. - Opisywanie podróży odbytych w przeszłości. Wyrażanie opinii na temat rodzajów turystyki. - Streszczanie i opowiadanie fikcyjnych historii (bajki, legendy i mity ze świata hiszpańskojęzycznego i polskiego). Gatunki literackie. - Opowiadanie i sytuowanie wydarzeń historycznych w czasie. Dzieje Hiszpanii. Kluczowe wydarzenia historyczne, polityczne i społeczne. Polacy podczas hiszpańskiej wojny domowej. Ciekawostki historyczne. - Opowiadanie anegdot i żartów. Komiksy hiszpańskie. - Mówienie o teraźniejszości: zwyczaje, codziennie czynności. Rozrywka i czas wolny. - Mówienie o wydarzeniach społecznych i kulturalnych: kino (gatunki filmów, zawody związane z kinem, kino hiszpańskojęzyczne), radio, telewizja. Wyrażanie opinii na temat programów telewizyjnych, filmów, koncertów, wystaw, gatunków i stylów muzyki. Formułowanie definicji. - Proponowanie, akceptowanie i odrzucanie propozycji. Negocjowanie planów. Dodawanie i przeciwstawianie się informacji. - Mówienie o uczuciach. Udzielanie i proszenie o rady. Reagowanie na prośby. Wyrażanie przypuszczenia. Opisywanie relacji międzyludzkich. - Stosowanie wymówek, usprawiedliwianie się, podawanie powodów zachowań i sytuacji. Reagowanie na prośby i wyrażanie grzeczności. Dziękowanie. Mediacje w konfliktach. Formułowanie wypowiedzi w sytuacjach formalnych i nieformalnych. - Opisywanie zdarzeń w czasie zaprzeszłym. - Przekazywanie słów innych osób (mowa zależna). - Mówienie o planach i przewidywanie przyszłości. Stawianie hipotez (realnych i nierealnych) i warunków dot. przyszłych zdarzeń w życiu prywatnym, a także przyszłych losów ludzkości (zawody przyszłości, wynalazki i nowe technologie, ekologia i środowisko naturalne). - Wyrażanie intencji. Okazywanie aprobaty i dezaprobaty. Wyrażanie obietnic i postanowień. - Wyrażanie życzeń i gratulowanie przy okazji różnych uroczystości. Opisywanie zwyczajów i norm społecznych. Wyrażanie opinii na temat zakupów i konsumpcjonizmu. - Wyrażanie wątpliwości i prawdopodobieństwa. Pisanie tekstu argumentacyjnego. Dawanie rad i udzielanie rekomendacji. - Ocenianie i wyrażanie opinii na temat aktywizmu społecznego, środowiskowego i kulturowego. Komentowanie działalności organizacji pozarządowych oraz organizacji działających na rzecz praw zwierząt oraz praw osób niepełnosprawnych. - Akceptowanie i odrzucanie pomysłów. Opowiadanie o doświadczeniach osobistych w przeszłości. • Treści przekrojowe / transwersalne: refleksja interkulturowa. Odkrywanie i negocjowanie różnic interkulturowych, obserwowanie i interpretowanie elementów kultury własnej i kultury docelowej, analizowanie stereotypów i refleksja nad stylami komunikacyjnymi. • Treści gramatyczne: - Czasy przeszłe - Dopełnienie bliższe i dopełnienie dalsze - Czasy przyszłe: futuro imperfecto i futuro perfecto - Strona bierna - Konstrukcja estar + gerundio - Zaimki względne - Zdania okolicznikowe czasu i przyczyny - Tryb przypuszczający i zdania warunkowe - Mowa zależna w czasie teraźniejszym i przeszłym - Tryb łączący Presente de subjuntivo - Tryb rozkazujący twierdzący i przeczący |
|
Literatura: |
Bibliografia: • Aula Internacional 3 Nueva Edición, B1, libro del alumno, Ed. Difusión. • Descubre A1/A2, podręcznik + zeszyt ćwiczeń, Draco. • Descubre A2/B1, podręcznik + zeszyt ćwiczeń, Draco. • Aprende gramática y vocabulario, 3, B1, Francisca Castro Viúdez, SGEL. • Uso de la gramática española elemental, Francisca Castro, Edelsa. • Diccionario de uso del español de María Moliner. Centro Virtual Cervantes: http://cvc.cervantes.es Corpus Diacrónico de la Real Academia Española: www.rae.es Diccionario on-line: http://www.wordreference.com |
|
Uwagi: |
Wymagania wstępne: Posiadanie kompetencji komunikacyjnych na poziomie A2. Ocena semestralna: Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Student jest zobowiązany do aktywnego uczestnictwa w zajęciach, angażowania się we wszystkie ćwiczenia i brania czynnego udziału w zadaniach zarówno ustnych, jak i pisemnych. Jeśli nieobecności studenta na zajęciach przekroczą 50% (bez względu na przyczynę), nie będzie miał on prawa do otrzymania zaliczenia z przedmiotu. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze na każdym z trzech modułów (wtorek/ czwartek/ piątek). Pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione zwolnieniem lekarskim w terminie do 7 dni od powrotu ze zwolnienia. Pisemne zaliczenie przedmiotu składa się z dwóch kolokwiów: śródsemestralnego i końcowego, których daty podano poniżej. Każdy z wykładowców może ustalić większą ilość testów zaliczeniowych bądź prac pisemnych na semestr, o czym studenci zostaną poinformowani. Aby zaliczyć przedmiot student musi uzyskać z testu zaliczeniowego minimum ocenę dostateczną. Daty zaliczeń i egzaminów (włączając w to również egzaminy poprawkowe) są ustalane z góry i nie podlegają zmianie. Student, który nie stawi się w pierwszym ustalonym terminie na zaliczenie bądź egzamin (również studenci, którzy mają indywidualną organizację studiów) bez przedstawienia w ciągu 7 dni od daty zaliczenia lub egzaminu zwolnienia lekarskiego, otrzymuje ocenę niedostateczną i ma prawo do drugiego terminu zaliczenia bądź egzaminu w sesji poprawkowej. Studenci z indywidualną organizacją studiów są zobowiązani do stawienia się na zajęciach w pierwszym tygodniu roku akademickiego, oraz do poinformowania o tym wykładowcy w celu ustalenia dodatkowych warunków zaliczenia danego przedmiotu. Aby zostać dopuszczonym do egzaminu końcowego z języka hiszpańskiego, student musi uzyskać zaliczenie semestru. W przeciwnym wypadku otrzyma ocenę niedostateczną z egzaminu i będzie musiał poprawić test zaliczeniowy z niezaliczonego przedmiotu oraz egzamin w sesji poprawkowej. Egzamin: 4 lutego 2019, pisemny 10.00-11.30 (513A), ustny 12.30-17.00 (3A) Egzamin poprawkowy: 26 kwietnia 2018, 11.30-13.00, pisemny i ustny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 90 |
|
Skrócony opis: |
Lektorat z języka hiszpańskiego. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone doskonaleniu podstawowych kompetencji językowych w drugim języku romańskim: języku hiszpańskim. Celem głównym jest kształtowanie kompetencji komunikatywnej na poziomie B1+, z naciskiem na rozwój i integrację pięciu podstawowych sprawności komunikacyjnych. Uwzględnione zostaną zarówno kształtowanie strategii komunikacyjnych, jak i refleksyjne wykorzystywanie słownictwa i gramatyki. Dodatkowymi celami będzie rozwijanie autonomii uczeniowej oraz interkulturowej studentów. Treści kształcenia: • Funkcjonalne. Umiejętność formułowania wypowiedzi i interakcji w następujących sytuacjach komunikacyjnych: - Mówienie o przeszłości: opisywanie osób i miejsc (wygląd zewnętrzny i charakter), opisywanie postaci historycznych i formułowanie biografii znanych osób ze świata hiszpańskojęzycznego. Mówienie o zwyczajach i przyzwyczajeniach (życie rodzinne, wychowanie, dzieciństwo, moda), opisywanie okoliczności wydarzeń, porównywanie sytuacji obecnych z przeszłymi (życie w innych czasach, wynalazki i technologia, zmiany pokoleniowe). - Relacjonowanie wiadomości prasowych. - Opisywanie podróży odbytych w przeszłości. Wyrażanie opinii na temat rodzajów turystyki. - Streszczanie i opowiadanie fikcyjnych historii (bajki, legendy i mity ze świata hiszpańskojęzycznego i polskiego). Gatunki literackie. - Opowiadanie i sytuowanie wydarzeń historycznych w czasie. Dzieje Hiszpanii. Kluczowe wydarzenia historyczne, polityczne i społeczne. Polacy podczas hiszpańskiej wojny domowej. Ciekawostki historyczne. - Opowiadanie anegdot i żartów. Komiksy hiszpańskie. - Mówienie o teraźniejszości: zwyczaje, codziennie czynności. Rozrywka i czas wolny. - Mówienie o wydarzeniach społecznych i kulturalnych: kino (gatunki filmów, zawody związane z kinem, kino hiszpańskojęzyczne), radio, telewizja. Wyrażanie opinii na temat programów telewizyjnych, filmów, koncertów, wystaw, gatunków i stylów muzyki. Formułowanie definicji. - Proponowanie, akceptowanie i odrzucanie propozycji. Negocjowanie planów. Dodawanie i przeciwstawianie się informacji. - Mówienie o uczuciach. Udzielanie i proszenie o rady. Reagowanie na prośby. Wyrażanie przypuszczenia. Opisywanie relacji międzyludzkich. - Stosowanie wymówek, usprawiedliwianie się, podawanie powodów zachowań i sytuacji. Reagowanie na prośby i wyrażanie grzeczności. Dziękowanie. Mediacje w konfliktach. Formułowanie wypowiedzi w sytuacjach formalnych i nieformalnych. - Opisywanie zdarzeń w czasie zaprzeszłym. - Przekazywanie słów innych osób (mowa zależna). - Mówienie o planach i przewidywanie przyszłości. Stawianie hipotez (realnych i nierealnych) i warunków dot. przyszłych zdarzeń w życiu prywatnym, a także przyszłych losów ludzkości (zawody przyszłości, wynalazki i nowe technologie, ekologia i środowisko naturalne). - Wyrażanie intencji. Okazywanie aprobaty i dezaprobaty. Wyrażanie obietnic i postanowień. - Wyrażanie życzeń i gratulowanie przy okazji różnych uroczystości. Opisywanie zwyczajów i norm społecznych. Wyrażanie opinii na temat zakupów i konsumpcjonizmu. - Wyrażanie wątpliwości i prawdopodobieństwa. Pisanie tekstu argumentacyjnego. Dawanie rad i udzielanie rekomendacji. - Ocenianie i wyrażanie opinii na temat aktywizmu społecznego, środowiskowego i kulturowego. Komentowanie działalności organizacji pozarządowych oraz organizacji działających na rzecz praw zwierząt oraz praw osób niepełnosprawnych. - Akceptowanie i odrzucanie pomysłów. Opowiadanie o doświadczeniach osobistych w przeszłości. • Treści przekrojowe / transwersalne: refleksja interkulturowa. Odkrywanie i negocjowanie różnic interkulturowych, obserwowanie i interpretowanie elementów kultury własnej i kultury docelowej, analizowanie stereotypów i refleksja nad stylami komunikacyjnymi. • Treści gramatyczne: - Czasy przeszłe - Dopełnienie bliższe i dopełnienie dalsze - Czasy przyszłe: futuro imperfecto i futuro perfecto - Strona bierna - Konstrukcja estar + gerundio - Zaimki względne - Zdania okolicznikowe czasu i przyczyny - Tryb przypuszczający i zdania warunkowe - Mowa zależna w czasie teraźniejszym i przeszłym - Tryb łączący Presente de subjuntivo - Tryb rozkazujący twierdzący i przeczący |
|
Literatura: |
Bibliografia: • Aula Internacional 3 Nueva Edición, B1, libro del alumno, Ed. Difusión. • Descubre A1/A2, podręcznik + zeszyt ćwiczeń, Draco. • Descubre A2/B1, podręcznik + zeszyt ćwiczeń, Draco. • Aprende gramática y vocabulario, 3, B1, Francisca Castro Viúdez, SGEL. • Uso de la gramática española elemental, Francisca Castro, Edelsa. • Diccionario de uso del español de María Moliner. Centro Virtual Cervantes: http://cvc.cervantes.es Corpus Diacrónico de la Real Academia Española: www.rae.es Diccionario on-line: http://www.wordreference.com |
|
Uwagi: |
Wymagania wstępne: Posiadanie kompetencji komunikacyjnych na poziomie A2. Ocena semestralna: Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Student jest zobowiązany do aktywnego uczestnictwa w zajęciach, angażowania się we wszystkie ćwiczenia i brania czynnego udziału w zadaniach zarówno ustnych, jak i pisemnych. Jeśli nieobecności studenta na zajęciach przekroczą 50% (bez względu na przyczynę), nie będzie miał on prawa do otrzymania zaliczenia z przedmiotu. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze na każdym z trzech modułów (wtorek/ czwartek/ piątek). Pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione zwolnieniem lekarskim w terminie do 7 dni od powrotu ze zwolnienia. Pisemne zaliczenie przedmiotu składa się z dwóch kolokwiów: śródsemestralnego i końcowego, których daty podano poniżej. Każdy z wykładowców może ustalić większą ilość testów zaliczeniowych bądź prac pisemnych na semestr, o czym studenci zostaną poinformowani. Aby zaliczyć przedmiot student musi uzyskać z testu zaliczeniowego minimum ocenę dostateczną. Daty zaliczeń i egzaminów (włączając w to również egzaminy poprawkowe) są ustalane z góry i nie podlegają zmianie. Student, który nie stawi się w pierwszym ustalonym terminie na zaliczenie bądź egzamin (również studenci, którzy mają indywidualną organizację studiów) bez przedstawienia w ciągu 7 dni od daty zaliczenia lub egzaminu zwolnienia lekarskiego, otrzymuje ocenę niedostateczną i ma prawo do drugiego terminu zaliczenia bądź egzaminu w sesji poprawkowej. Studenci z indywidualną organizacją studiów są zobowiązani do stawienia się na zajęciach w pierwszym tygodniu roku akademickiego, oraz do poinformowania o tym wykładowcy w celu ustalenia dodatkowych warunków zaliczenia danego przedmiotu. Aby zostać dopuszczonym do egzaminu końcowego z języka hiszpańskiego, student musi uzyskać zaliczenie semestru. W przeciwnym wypadku otrzyma ocenę niedostateczną z egzaminu i będzie musiał poprawić test zaliczeniowy z niezaliczonego przedmiotu oraz egzamin w sesji poprawkowej. Egzamin: 4 lutego 2019, pisemny 10.00-11.30 (513A), ustny 12.30-17.00 (3A) Egzamin poprawkowy: 26 kwietnia 2018, 11.30-13.00, pisemny i ustny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.