Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Drugi język nowożytny – język hiszpański

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-HISPFRa-44
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Drugi język nowożytny – język hiszpański
Jednostka: Instytut Filologii Romańskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 0.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

filologia romańska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1) Utrwalenie, rozwój i doskonalenie podstawowych kompetencji językowych: wypowiedź ustna, wypowiedź pisemna, rozumienie ze słuchu i rozumienie tekstu pisanego odpowiednio do poziomu grupy: B1-B2.

2) Praktyka kompetencji komunikacyjnych i interpersonalnych w języku hiszpańskim.

3) Rozwój kompetencji socjokulturowej poprzez lekturę i omawianie wybranych materiałów prasowych i tekstów kultury (programy radiowe i telewizyjne, artykuły prasowe, fragmenty prozy literackiej)


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Skrócony opis:

Lektorat z języka hiszpańskiego.

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone doskonaleniu podstawowych kompetencji językowych w drugim języku romańskim: języku hiszpańskim. Poziom grupy: B1-B2

Literatura:

Equipo Prisma, Prisma Avanza B2. Metodo para extranjeros, wyd. Edinumen

Viudez, F. Espanol en marcha 3 i 4, wyd. SGEL

Efekty uczenia się:

Student potrafi konstruować spontaniczną wypowiedź ustną i formy wypowiedzi pisemnej adekwatne do poziomu zaawansowania, stosując słownictwo i konstrukcje gramatyczne na poziomie B1-B2; rozumie ze słuchu proste i średnio skomplikowane wypowiedzi rodzimych użytkowników języka hiszpańskiego oraz rozumie teksty pisane odpowiednio do poziomu grupy: B1-B2.

Student potrafi nawiązać i podtrzymywać rozmowę w języku hiszpańskim zarówno na tematy codzienne, jak i na średnim poziomie abstrakcji.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin złożony z dwóch części: ustnej i pisemnej.

Część pisemna egzaminu składać się będzie z części gramatycznej, leksykalnej i obejmującej krótką formę własnej wypowiedzi pisemnej. Egzamin ustny odbędzie się w formie indywidualnej rozmowy z prowadzącym w języku hiszpańskim.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie przedmiotu na podstawie:

- obecności na zajęciach (dopuszczalne w sumie 2 nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze. Każda kolejna obecność będzie usprawiedliwiana na podstawie zwolnienia lekarskiego.)

- aktywnego udziału w zajęciach i wykonania ćwiczeń i zadań poleconych przez prowadzącego

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Liczba godzin przedmiotu:

90

Skrócony opis:

Lektorat z języka hiszpańskiego.

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone doskonaleniu podstawowych kompetencji językowych w drugim języku romańskim: języku hiszpańskim.

Celem głównym jest kształtowanie kompetencji komunikatywnej na poziomie B1+, z naciskiem na rozwój i integrację pięciu podstawowych sprawności komunikacyjnych. Uwzględnione zostaną zarówno kształtowanie strategii komunikacyjnych, jak i refleksyjne wykorzystywanie słownictwa i gramatyki. Dodatkowymi celami będzie rozwijanie autonomii uczeniowej oraz interkulturowej studentów.

Treści kształcenia:

• Funkcjonalne. Umiejętność formułowania wypowiedzi i interakcji w następujących sytuacjach komunikacyjnych:

- Mówienie o przeszłości: opisywanie osób i miejsc (wygląd zewnętrzny i charakter), opisywanie postaci historycznych i formułowanie biografii znanych osób ze świata hiszpańskojęzycznego. Mówienie o zwyczajach i przyzwyczajeniach (życie rodzinne, wychowanie, dzieciństwo, moda), opisywanie okoliczności wydarzeń, porównywanie sytuacji obecnych z przeszłymi (życie w innych czasach, wynalazki i technologia, zmiany pokoleniowe).

- Relacjonowanie wiadomości prasowych.

- Opisywanie podróży odbytych w przeszłości. Wyrażanie opinii na temat rodzajów turystyki.

- Streszczanie i opowiadanie fikcyjnych historii (bajki, legendy i mity ze świata hiszpańskojęzycznego i polskiego). Gatunki literackie.

- Opowiadanie i sytuowanie wydarzeń historycznych w czasie. Dzieje Hiszpanii. Kluczowe wydarzenia historyczne, polityczne i społeczne. Polacy podczas hiszpańskiej wojny domowej. Ciekawostki historyczne.

- Opowiadanie anegdot i żartów. Komiksy hiszpańskie.

- Mówienie o teraźniejszości: zwyczaje, codziennie czynności. Rozrywka i czas wolny.

- Mówienie o wydarzeniach społecznych i kulturalnych: kino (gatunki filmów, zawody związane z kinem, kino hiszpańskojęzyczne), radio, telewizja. Wyrażanie opinii na temat programów telewizyjnych, filmów, koncertów, wystaw, gatunków i stylów muzyki. Formułowanie definicji.

- Proponowanie, akceptowanie i odrzucanie propozycji. Negocjowanie planów. Dodawanie i przeciwstawianie się informacji.

- Mówienie o uczuciach. Udzielanie i proszenie o rady. Reagowanie na prośby. Wyrażanie przypuszczenia. Opisywanie relacji międzyludzkich.

- Stosowanie wymówek, usprawiedliwianie się, podawanie powodów zachowań i sytuacji. Reagowanie na prośby i wyrażanie grzeczności. Dziękowanie. Mediacje w konfliktach. Formułowanie wypowiedzi w sytuacjach formalnych i nieformalnych.

- Opisywanie zdarzeń w czasie zaprzeszłym.

- Przekazywanie słów innych osób (mowa zależna).

- Mówienie o planach i przewidywanie przyszłości. Stawianie hipotez (realnych i nierealnych) i warunków dot. przyszłych zdarzeń w życiu prywatnym, a także przyszłych losów ludzkości (zawody przyszłości, wynalazki i nowe technologie, ekologia i środowisko naturalne).

- Wyrażanie intencji. Okazywanie aprobaty i dezaprobaty. Wyrażanie obietnic i postanowień.

- Wyrażanie życzeń i gratulowanie przy okazji różnych uroczystości. Opisywanie zwyczajów i norm społecznych. Wyrażanie opinii na temat zakupów i konsumpcjonizmu.

- Wyrażanie wątpliwości i prawdopodobieństwa. Pisanie tekstu argumentacyjnego. Dawanie rad i udzielanie rekomendacji.

- Ocenianie i wyrażanie opinii na temat aktywizmu społecznego, środowiskowego i kulturowego. Komentowanie działalności organizacji pozarządowych oraz organizacji działających na rzecz praw zwierząt oraz praw osób niepełnosprawnych.

- Akceptowanie i odrzucanie pomysłów. Opowiadanie o doświadczeniach osobistych w przeszłości.

• Treści przekrojowe / transwersalne: refleksja interkulturowa. Odkrywanie i negocjowanie różnic interkulturowych, obserwowanie i interpretowanie elementów kultury własnej i kultury docelowej, analizowanie stereotypów i refleksja nad stylami komunikacyjnymi.

• Treści gramatyczne:

- Czasy przeszłe

- Dopełnienie bliższe i dopełnienie dalsze

- Czasy przyszłe: futuro imperfecto i futuro perfecto

- Strona bierna

- Konstrukcja estar + gerundio

- Zaimki względne

- Zdania okolicznikowe czasu i przyczyny

- Tryb przypuszczający i zdania warunkowe

- Mowa zależna w czasie teraźniejszym i przeszłym

- Tryb łączący Presente de subjuntivo

- Tryb rozkazujący twierdzący i przeczący

Literatura:

Bibliografia:

• Aula Internacional 3 Nueva Edición, B1, libro del alumno, Ed. Difusión.

• Descubre A1/A2, podręcznik + zeszyt ćwiczeń, Draco.

• Descubre A2/B1, podręcznik + zeszyt ćwiczeń, Draco.

• Aprende gramática y vocabulario, 3, B1, Francisca Castro Viúdez, SGEL.

• Uso de la gramática española elemental, Francisca Castro, Edelsa.

• Diccionario de uso del español de María Moliner.

Centro Virtual Cervantes: http://cvc.cervantes.es

Corpus Diacrónico de la Real Academia Española: www.rae.es

Diccionario on-line: http://www.wordreference.com

Uwagi:

Wymagania wstępne: Posiadanie kompetencji komunikacyjnych na poziomie A2.

Ocena semestralna:

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Student jest zobowiązany do aktywnego uczestnictwa w zajęciach, angażowania się we wszystkie ćwiczenia i brania czynnego udziału w zadaniach zarówno ustnych, jak i pisemnych. Jeśli nieobecności studenta na zajęciach przekroczą 50% (bez względu na przyczynę), nie będzie miał on prawa do otrzymania zaliczenia z przedmiotu. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze na każdym z trzech modułów (wtorek/ czwartek/ piątek). Pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione zwolnieniem lekarskim w terminie do 7 dni od powrotu ze zwolnienia.

Pisemne zaliczenie przedmiotu składa się z dwóch kolokwiów: śródsemestralnego i końcowego, których daty podano poniżej. Każdy z wykładowców może ustalić większą ilość testów zaliczeniowych bądź prac pisemnych na semestr, o czym studenci zostaną poinformowani. Aby zaliczyć przedmiot student musi uzyskać z testu zaliczeniowego minimum ocenę dostateczną. Daty zaliczeń i egzaminów (włączając w to również egzaminy poprawkowe) są ustalane z góry i nie podlegają zmianie. Student, który nie stawi się w pierwszym ustalonym terminie na zaliczenie bądź egzamin (również studenci, którzy mają indywidualną organizację studiów) bez przedstawienia w ciągu 7 dni od daty zaliczenia lub egzaminu zwolnienia lekarskiego, otrzymuje ocenę niedostateczną i ma prawo do drugiego terminu zaliczenia bądź egzaminu w sesji poprawkowej.

Studenci z indywidualną organizacją studiów są zobowiązani do stawienia się na zajęciach w pierwszym tygodniu roku akademickiego, oraz do poinformowania o tym wykładowcy w celu ustalenia dodatkowych warunków zaliczenia danego przedmiotu.

Aby zostać dopuszczonym do egzaminu końcowego z języka hiszpańskiego, student musi uzyskać zaliczenie semestru. W przeciwnym wypadku otrzyma ocenę niedostateczną z egzaminu i będzie musiał poprawić test zaliczeniowy z niezaliczonego przedmiotu oraz egzamin w sesji poprawkowej.

Egzamin: 4 lutego 2019, pisemny 10.00-11.30 (513A), ustny 12.30-17.00 (3A)

Egzamin poprawkowy: 26 kwietnia 2018, 11.30-13.00, pisemny i ustny

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Liczba godzin przedmiotu:

90

Skrócony opis:

Lektorat z języka hiszpańskiego.

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone doskonaleniu podstawowych kompetencji językowych w drugim języku romańskim: języku hiszpańskim.

Celem głównym jest kształtowanie kompetencji komunikatywnej na poziomie B1+, z naciskiem na rozwój i integrację pięciu podstawowych sprawności komunikacyjnych. Uwzględnione zostaną zarówno kształtowanie strategii komunikacyjnych, jak i refleksyjne wykorzystywanie słownictwa i gramatyki. Dodatkowymi celami będzie rozwijanie autonomii uczeniowej oraz interkulturowej studentów.

Treści kształcenia:

• Funkcjonalne. Umiejętność formułowania wypowiedzi i interakcji w następujących sytuacjach komunikacyjnych:

- Mówienie o przeszłości: opisywanie osób i miejsc (wygląd zewnętrzny i charakter), opisywanie postaci historycznych i formułowanie biografii znanych osób ze świata hiszpańskojęzycznego. Mówienie o zwyczajach i przyzwyczajeniach (życie rodzinne, wychowanie, dzieciństwo, moda), opisywanie okoliczności wydarzeń, porównywanie sytuacji obecnych z przeszłymi (życie w innych czasach, wynalazki i technologia, zmiany pokoleniowe).

- Relacjonowanie wiadomości prasowych.

- Opisywanie podróży odbytych w przeszłości. Wyrażanie opinii na temat rodzajów turystyki.

- Streszczanie i opowiadanie fikcyjnych historii (bajki, legendy i mity ze świata hiszpańskojęzycznego i polskiego). Gatunki literackie.

- Opowiadanie i sytuowanie wydarzeń historycznych w czasie. Dzieje Hiszpanii. Kluczowe wydarzenia historyczne, polityczne i społeczne. Polacy podczas hiszpańskiej wojny domowej. Ciekawostki historyczne.

- Opowiadanie anegdot i żartów. Komiksy hiszpańskie.

- Mówienie o teraźniejszości: zwyczaje, codziennie czynności. Rozrywka i czas wolny.

- Mówienie o wydarzeniach społecznych i kulturalnych: kino (gatunki filmów, zawody związane z kinem, kino hiszpańskojęzyczne), radio, telewizja. Wyrażanie opinii na temat programów telewizyjnych, filmów, koncertów, wystaw, gatunków i stylów muzyki. Formułowanie definicji.

- Proponowanie, akceptowanie i odrzucanie propozycji. Negocjowanie planów. Dodawanie i przeciwstawianie się informacji.

- Mówienie o uczuciach. Udzielanie i proszenie o rady. Reagowanie na prośby. Wyrażanie przypuszczenia. Opisywanie relacji międzyludzkich.

- Stosowanie wymówek, usprawiedliwianie się, podawanie powodów zachowań i sytuacji. Reagowanie na prośby i wyrażanie grzeczności. Dziękowanie. Mediacje w konfliktach. Formułowanie wypowiedzi w sytuacjach formalnych i nieformalnych.

- Opisywanie zdarzeń w czasie zaprzeszłym.

- Przekazywanie słów innych osób (mowa zależna).

- Mówienie o planach i przewidywanie przyszłości. Stawianie hipotez (realnych i nierealnych) i warunków dot. przyszłych zdarzeń w życiu prywatnym, a także przyszłych losów ludzkości (zawody przyszłości, wynalazki i nowe technologie, ekologia i środowisko naturalne).

- Wyrażanie intencji. Okazywanie aprobaty i dezaprobaty. Wyrażanie obietnic i postanowień.

- Wyrażanie życzeń i gratulowanie przy okazji różnych uroczystości. Opisywanie zwyczajów i norm społecznych. Wyrażanie opinii na temat zakupów i konsumpcjonizmu.

- Wyrażanie wątpliwości i prawdopodobieństwa. Pisanie tekstu argumentacyjnego. Dawanie rad i udzielanie rekomendacji.

- Ocenianie i wyrażanie opinii na temat aktywizmu społecznego, środowiskowego i kulturowego. Komentowanie działalności organizacji pozarządowych oraz organizacji działających na rzecz praw zwierząt oraz praw osób niepełnosprawnych.

- Akceptowanie i odrzucanie pomysłów. Opowiadanie o doświadczeniach osobistych w przeszłości.

• Treści przekrojowe / transwersalne: refleksja interkulturowa. Odkrywanie i negocjowanie różnic interkulturowych, obserwowanie i interpretowanie elementów kultury własnej i kultury docelowej, analizowanie stereotypów i refleksja nad stylami komunikacyjnymi.

• Treści gramatyczne:

- Czasy przeszłe

- Dopełnienie bliższe i dopełnienie dalsze

- Czasy przyszłe: futuro imperfecto i futuro perfecto

- Strona bierna

- Konstrukcja estar + gerundio

- Zaimki względne

- Zdania okolicznikowe czasu i przyczyny

- Tryb przypuszczający i zdania warunkowe

- Mowa zależna w czasie teraźniejszym i przeszłym

- Tryb łączący Presente de subjuntivo

- Tryb rozkazujący twierdzący i przeczący

Literatura:

Bibliografia:

• Aula Internacional 3 Nueva Edición, B1, libro del alumno, Ed. Difusión.

• Descubre A1/A2, podręcznik + zeszyt ćwiczeń, Draco.

• Descubre A2/B1, podręcznik + zeszyt ćwiczeń, Draco.

• Aprende gramática y vocabulario, 3, B1, Francisca Castro Viúdez, SGEL.

• Uso de la gramática española elemental, Francisca Castro, Edelsa.

• Diccionario de uso del español de María Moliner.

Centro Virtual Cervantes: http://cvc.cervantes.es

Corpus Diacrónico de la Real Academia Española: www.rae.es

Diccionario on-line: http://www.wordreference.com

Uwagi:

Wymagania wstępne: Posiadanie kompetencji komunikacyjnych na poziomie A2.

Ocena semestralna:

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Student jest zobowiązany do aktywnego uczestnictwa w zajęciach, angażowania się we wszystkie ćwiczenia i brania czynnego udziału w zadaniach zarówno ustnych, jak i pisemnych. Jeśli nieobecności studenta na zajęciach przekroczą 50% (bez względu na przyczynę), nie będzie miał on prawa do otrzymania zaliczenia z przedmiotu. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze na każdym z trzech modułów (wtorek/ czwartek/ piątek). Pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione zwolnieniem lekarskim w terminie do 7 dni od powrotu ze zwolnienia.

Pisemne zaliczenie przedmiotu składa się z dwóch kolokwiów: śródsemestralnego i końcowego, których daty podano poniżej. Każdy z wykładowców może ustalić większą ilość testów zaliczeniowych bądź prac pisemnych na semestr, o czym studenci zostaną poinformowani. Aby zaliczyć przedmiot student musi uzyskać z testu zaliczeniowego minimum ocenę dostateczną. Daty zaliczeń i egzaminów (włączając w to również egzaminy poprawkowe) są ustalane z góry i nie podlegają zmianie. Student, który nie stawi się w pierwszym ustalonym terminie na zaliczenie bądź egzamin (również studenci, którzy mają indywidualną organizację studiów) bez przedstawienia w ciągu 7 dni od daty zaliczenia lub egzaminu zwolnienia lekarskiego, otrzymuje ocenę niedostateczną i ma prawo do drugiego terminu zaliczenia bądź egzaminu w sesji poprawkowej.

Studenci z indywidualną organizacją studiów są zobowiązani do stawienia się na zajęciach w pierwszym tygodniu roku akademickiego, oraz do poinformowania o tym wykładowcy w celu ustalenia dodatkowych warunków zaliczenia danego przedmiotu.

Aby zostać dopuszczonym do egzaminu końcowego z języka hiszpańskiego, student musi uzyskać zaliczenie semestru. W przeciwnym wypadku otrzyma ocenę niedostateczną z egzaminu i będzie musiał poprawić test zaliczeniowy z niezaliczonego przedmiotu oraz egzamin w sesji poprawkowej.

Egzamin: 4 lutego 2019, pisemny 10.00-11.30 (513A), ustny 12.30-17.00 (3A)

Egzamin poprawkowy: 26 kwietnia 2018, 11.30-13.00, pisemny i ustny

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)