Gramatyka opisowa języka duńskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-GOJD-14 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka opisowa języka duńskiego |
Jednostka: | Katedra Skandynawistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FSd |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język duński |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | prezentacja podstaw fonetyki i fonologii języka duńskiego konsolidacja i pogłębianie dotychczasowej wiedzy studentów o systemie fonetycznym języka duńskiego, zdobytej w trakcie zajęć z pnjdun przedstawienie zasad transkrypcji fonetycznej, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki języka duńskiego przedstawienie korespondencji między dźwiękami a zapisem (orto)graficznym w języku duńskim przekazanie wiedzy o zróżnicowaniu języka duńskiego w odniesieniu do wymowy w danym regionie konsolidacja i pogłębianie dotychczasowej wiedzy studentów o gramatyce, z uwzględnieniem specyfiki języka duńskiego poszerzanie znajomości duńskiej terminologii językoznawczej rozwijanie umiejętności korzystania z różnego typu słowników, szczególnie słowników wymowy (Dansk udtaleordbog), Den Danske Ordbog. www.ddo.dk) |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia Przedstawienie podstawowych zagadnień gramatyki opisowej Prezentacja systemu samogłoskowego i spółgłoskowego języka duńskiego Prezentacja systemu prozodycznego i akcentowego języka duńskiego Przedstawienie zależności między fonemem i grafemem w języku duńskim Przedstawienie zasad redukcji i asymilacji oraz użycia zwarcia krtaniowego w wymowie duńskiej Prezentacja różnic regionalnych w wymowie duńskiej |
Literatura: |
Becker-Christensen, Chr., Widell, P. 1995. Politikens Nudansk Grammatik. Koebenhavn: Politikens Forlag Fischer-Hansen B., Kledal A. 2004. Grammatikken - haandbog i dansk grammatik for udlaendinge, 3. udgave. Herning: Special-paedagogisk Forlag Bundgaard A., Schmidt Th. 1994. Gads Grammatik Dansk. Koebenhavn: GEC Gad Fischer-Hansen B., Kledal A. 1994. Grammatikken. Haandbog i dansk grammatik for udlaendinge. Koebenhavn: Special-paedagogisk forlag Rajnik, E. 1999. Gramatyka języka duńskiego - morfologia. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Potrafi scharakteryzować system samogłoskowy, spółgłoskowy oraz zasady prozodii języka duńskiego Zna zasady transkrypcji fonetycznej i potrafi je stosować w praktyce Posiada wiedzę nt. zależności między ortografią a wymową i potrafi ją stosować Rozpoznaje różnice regionalne w wymowie duńskiej i potrafi je umiejscowić geograficznie Zna duńską terminologię gramatyczną, ze szczególnym uwzględnieniem fonetyki i fonologii Potrafi korzystać ze słowników wymowy duńskiej i innych materiałów pomocniczych Ma świadomość potrzeby pogłębiania zdobytej wiedzy i umiejętności |
Metody i kryteria oceniania: |
F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń fonetycznych P: kolokwium zaliczeniowe (pisemne) Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. a) Podaj trzy charakterystyczne cechy niżej wymienionych głosek: [ɳ] ____________, ____________, ____________, [œ] ____________, ____________, ____________, [ŗ] ____________, ____________, ____________, [æ] ____________, ____________, ____________, b) Scharakteryzuj pojęcie fonemu. c) Podaj transkrypcję zapisanych poniżej wyrazów: – bord – sygeplejerske – spørgeskema metody oceniania: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń fonetycznych kolokwium zaliczeniowe (pisemne) 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.