Praktyczna nauka języka węgierskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-FR-PNJW-16 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka węgierskiego |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FREw |
Punkty ECTS i inne: |
14.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologie regionów. |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - poznanie podstaw węgierskiego systemu leksykalnego; - poznanie podstaw węgierskiego systemu gramatycznego; - nabycie podstawowej wiedzy w zakresie kontekstu pragmatycznego i kulturowego języka; - zapoznanie się z fonetyką języka węgierskiego i wykształcenie poprawnej wymowy; - wykształcenie podstawowych kompetencji językowych: rozumienia (słuchania i czytania), mówienia (samodzielnego wypowiadania się i porozumiewania się) i pisania w zakresie języka węgierskiego na poziomie A2 zgodnie z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ) |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | • podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu gramatyki • ogólne kompetencje humanistyczne |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Informacje o dostępności materiałów przedstawia prowadzący. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Praca z tekstem ✔ Metoda analizy przypadków ✔ Gra dydaktyczna/symulacyjna ✔ Metoda ćwiczeniowa ✔ Demonstracje dźwiękowe i/lub video ✔ Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) ✔ Praca w grupach ✔ Inne - możliwe zadania w e-learningu ✔ |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 300 Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 500 Czytanie wskazanej literatury 20 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 20 SUMA GODZIN 840 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 29 za dwa semestry 14/15 |
Literatura: |
• Buvári Márta – Mészáros András. 2010. Helyesbeszéd. A magyar köznyelvi kiejtés leírása gyakorlatokkal. Budapeszt: Bárczi Géza Kiejtési Alapítvány. • Durst Péter. 2017. Lépésenként magyarul. Magyar nyelvkönyv kezdőknek. Szerzői kiadás. • Erdős József – Kozma Endre – Prileszky Csilla – Uhrman György. 1980. Munkafüzet a Színes magyar nyelvkönyvhöz I. Budapeszt: Tankönyvkiadó. • Erdős József – Kozma Endre – Prileszky Csilla – Uhrman György. 1979. Színes magyar nyelvkönyv I. Budapeszt: Tankönyvkiadó. • Erdős József – Prileszky Csilla. 2002. Halló, itt Magyarország! I. Magyar nyelvkönyv külföldieknek. Budapeszt: Akadémiai Kiadó. • Hernádi Sándor. 1995. Újfajta beszédművelő gyakorlatok. Budapeszt: Nemzeti Tankönyvkiadó. • Hlavacska Edit. 1996. Hungarolingua 1. Nyelvtani munkafüzet. Debreczyn: Debreceni Nyári Egyetem. • Hlavacska Edit – Hoffmann István – Laczkó Tibor – Maticsák Sándor. 1996. Hungarolingua 1. Magyar nyelvkönyv. Debreczyn: Debreceni Nyári Egyetem. • Laczkó Zsuzsa – Kindert Judit. 1998. Hungarolingua. Fülelő. Gyakorlatok hallott szövegek megértésére. Debreczyn: Debreceni Nyári Egyetem. • Maticsák Sándor – Palkó Ágnes. 1991. Hungarolingua 1. Fonetikai füzet. Debreczyn: Debreceni Nyári Egyetem. • Somos Béla. 1994. 1000 szó magyarul. Budapeszt: Nemzeti Tankönyvkiadó. • Szita Szilvia – Pelcz Katalin. 2013. magyarOK. Magyar nyelvkönyv. A1–A2. 1. kötet. Pecz: Pécsi Tudományegyetem. • Szita Szilvia – Pelcz Katalin. 2013. magyarOK. Nyelvtani munkafüzet. A1–A2. 1. kötet. Pecz: Pécsi Tudományegyetem. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: - Rozumie najczęściej używane słowa i wyrażenia związane z życiem codziennym (np. podstawowe informacje dotyczące siebie i swoich najbliższych, miejsca i regionu zamieszkania, zatrudnienia, zakupów). - Rozumie główny sens zawarty w krótkich, nieskomplikowanych komunikatach i ogłoszeniach. - Potrafi czytać krótkie, nieskomplikowane teksty. - Potrafi znaleźć konkretne, przewidywalne informacje w krótkich, nieskomplikowanych tekstach dotyczących życia codziennego (np. ogłoszeniach, reklamach, prospektach, kartach dań, rozkładach jazdy). - Rozumie krótkie, nieskomplikowane listy prywatne. - Prawidłowo artykułuje głoski języka węgierskiego oraz akcentuje i intonuje wyrazy i zdania. - Posługuje się ciągiem wyrażeń i zdań, by w nieskomplikowany sposób opisać swoje życie codzienne (np. najbliższych, innych ludzi, warunki życia, pracę). - Potrafi brać udział w zwykłej, typowej rozmowie wymagającej nieskomplikowanej i bezpośredniej wymiany informacji na znane sobie tematy. - Prowadzi bardzo krótkie rozmowy towarzyskie, nawet jeśli nie rozumie wystarczająco dużo, by samemu je podtrzymywać. - Potrafi pisać krótkie i nieskomplikowane notatki lub wiadomości wynikające z doraźnych potrzeb. - Potrafi napisać nieskomplikowany list prywatny (np. w podziękowaniu komuś za coś). |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: Podstawowe kryteria: • regularne uczestnictwo w zajęciach; • aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć; • uzyskanie ocen pozytywnych z wszystkich testów cząstkowych; • uzyskanie oceny pozytywnej z pisemnego egzaminu końcowego. Skala ocen Kryteria oceniania bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów; dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami; dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków; dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami; dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami; niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Kornatowski, Szabolcs Nemeth, Daniel Pap | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN KON
WT KON
KON
ŚR CZ PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Kornatowski, Szabolcs Nemeth, Daniel Pap | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR KON
KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Kornatowski, Szabolcs Nemeth, Daniel Pap | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR KON
KON
CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Kornatowski, Szabolcs Nemeth, Daniel Pap | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.