Historia Węgier
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-FR-HW-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia Węgier |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FREw |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologie regionów. |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - Zapoznanie się z procesem powstania i rozwoju państwowości węgierskiej - Przekazanie wiedzy z zakresu historii Węgier - Utrwalenie podstawowych wydarzeń i faktów historycznych - Poznanie głównych kierunków polityki węgierskiej w zakresie kształtowania państwa i polityki zagranicznej - Zapoznanie się z biografiami znaczących postaci |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | • Zainteresowania historyczno-kulturologiczne, ogólne kompetencje humanistyczne. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Informacje o dostępności materiałów przedstawia prowadzący. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień ✔ Wykład konwersatoryjny ✔ Wykład problemowy ✔ Dyskusja ✔ Inne - możliwe zadania w e-learningu ✔ |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 60 Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 30 Czytanie wskazanej literatury 20 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 10 SUMA GODZIN 120 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 4 za dwa semestry 2/2 |
Literatura: |
• Romsics. 2018. Historia Węgier. Poznań: Media Rodzina. • T. Kopyś. 2018. Historia Węgier 1526-1989. Kraków: Avalon. • J. Snopek. 2002. Węgry. Zarys dziejów i kultury. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Rytm. • S. Sroka.2000. Historia Węgier do 1526 roku w zarysie. Bydgoszcz: Wydawnictwo Homini. • J. Kochanowski. 1997.Węgry. Od ugody do ugody 1867-1990. Warszawa: TRIO. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka: - Zna podstawową terminologię z zakresu historii, historiografii, wiedzy o kulturze i społeczeństwie, językoznawstwa ugrofińskiego; - Dostrzega historyczne współzależności między poszczególnymi społeczeństwami i państwami Europy, w szczególności Europy Środkowej oraz Bałkanów; - Zna i rozumie zróżnicowane podstawy tożsamości historycznej Węgrów oraz innych narodów Europy Środkowej; - Wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje dotyczące Węgier i obszaru Europy Środkowej w zasobach informacji pisanych i elektronicznych; - Potrafi dokonać krytyki i interpretacji źródeł historycznych, przekazów ustnych i pisemnych dotyczących Węgier, Europy Środkowej i innych państw; - Potrafi dokonać analizy wydarzeń i procesów historycznych na obszarze Węgier oraz Europy Środkowej na zasadzie porównawczej i przyczynowo-skutkowej w oparciu o literaturę przedmiotu; - Efektywnie ocenia własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania; - Na podstawie uzyskanej wiedzy historycznej potrafi współtworzyć trafne decyzje dotyczące współczesnych kontaktów polsko-węgierskich na poziomie indywidualnym i na poziomie przedsiębiorstwa, instytucji lub organizacji pozarządowej; - Ma świadomość szczególnych relacji historycznych i współczesnych stosunków polsko-węgierskich, ma świadomość konieczności kierowania się w życiu zawodowym naukowym obiektywizmem oraz ogólnoludzkimi i europejskimi wartościami demokracji i tolerancji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: Podstawowe kryteria: • aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć; • znajomość zalecanej literatury przedmiotu; • zaliczenie egzaminu końcowego. Skala ocen Kryteria oceniania bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów; dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami; dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków; dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami; dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami; niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Karolina Kaczmarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Karolina Kaczmarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Karolina Kaczmarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Karolina Kaczmarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.