Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka języka rosyjskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-DYDJRU-33
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka języka rosyjskiego
Jednostka: Instytut Filologii Rosyjskiej i Ukraińskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język rosyjski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia rosyjska z filologią ukraińską

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

wykorzystanie podstawowych zagadnień dydaktyki języka rosyjskiego, operowanie aparatem pojęciowym z zakresu dydaktyki języków obcych

przekazanie wiedzy o realizacji lekcji fakultatywnej z języka rosyjskiego, nabycie umiejętności przygotowania i realizacji lekcji języka rosyjskiego z uwzględnieniem konspektu.

przygotowanie do wystąpienia na imprezach kulturalnych, drzwiach otwartych lub lekcjach pokazowych języka rosyjskiego w warunkach laboratoryjnych

wyrobienie umiejętności tworzenia oryginalnych i autorskich pomocy dydaktycznych

wyrobienie umiejętności dostosowywania własnych ćwiczeń i zadań do określonych w programie nauczania tematów

rozwijanie zdolności organizatorskich u studenta poprzez realizację kółka języka rosyjskiego

rozwijanie i realizowanie czynności nauczycielskich w grach, zabawach i symulacjach dydaktycznych.

utrwalanie umiejętności tworzenia prezentacji multimedialnej na zadany temat i doskonalenie warsztatu nauczyciela -rusycysty

rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w grupie oraz właściwej postawy i odpowiedzialnego stosunku do zajęć

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Pełny opis:

Nauczyciel w mistrzowskiej odsłonie niepowtarzalnej lekcji języka rosyjskiego (Pomysłowe rozpoczęcie i zakończenie lekcji)

Gry, zabawy, symulacje i uatrakcyjnianie zajęć języka rosyjskiego.

Materiały autorskie młodego nauczyciela, planowanie i prowadzenie kółka języka rosyjskiego. Tworzenie i realizacja testów i zadań sprawdzających.

Od teorii do działania – warsztat twórczy nauczyciela pasjonaty

Elementy socjokulturowe w prezentacji multimedialnej.

Literatura:

Акишина, А.А , Учимся учить, Москва 2004.

Щукин А.Н, Методика преподавания РКИ, Москва, 2003.

Dźwierzyńska E., Kossakowska-Maras M., Lekcja języka obcego, Rzeszów 2007.

Komorowska H. (red), Ćwiczenia komunikacyjne w nauczaniu języka obcego, Warszawa 1988.

Pfeiffer W., Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań 2001.

Szternberg A., Komunikacyjne środowisko nauczania i uczenia się, Wrocław 2006.

Siek-Piskozub T., Gry, zabawy, symulacje w nauczaniu języków obcych, Warszawa, 2000.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

rozumie i prawidłowo operuje aparatem pojęciowym, doskonali swój warsztat oratorski

analizuje i rozpoznaje rodzaje konspektów lekcji języka rosyjskiego i umie samodzielnie określić cele zajęć

prawidłowo i zajmująco precyzuje temat lekcji języka rosyjskiego lub swojego wystąpienia

prawidłowo interpretuje dobór ćwiczeń, zadań i poleceń do lekcji (kółka zainteresowań), potrafi zarekomendować tego rodzaju lekcję i zachęcić do uczestniczenia na zajęciach pozalekcyjnych

wybiera i stosuje techniki ludyczne i zna niekonwencjonalne metody nauczania do sprawdzenia wiadomości ucznia, prawidłowo stosuje elementy konspektu na lekcji języka rosyjskiego

rozpoznaje cele lekcji, umiejętności uczniów i potrafi wprowadzić odpowiednie ćwiczenia do realizacji tematu lekcji języka rosyjskiego .

korzysta ze źródeł bibliograficznych, pomocy dydaktycznych i środków medialnych rosyjskich (oryginalnych)

opracowuje pracę semestralną (prezentację multimedialną) osadzoną w realiach i kulturze rosyjskiej

stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu własnych wystąpień oratorskich i wykonywaniu konspektu, jest zorientowany na przeprowadzenie prezentacji lekcji języka rosyjskiego z wykorzystaniem środków multimedialnych i technik ludycznych

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

- obecność oraz aktywny udział na zajęciach;

- systematyczne przygotowanie do zajęć;

- wykonywanie ustnych i pisemnych prac domowych i kontrolnych;

- zaangażowanie oraz udział w pracy nad prezentacjami, wystąpieniami, projektami, itd.;

- zaliczenie śródsemestralnych prac kontrolnych, sprawdzających stopień znajomości i opanowania materiału oraz poszczególne umiejętności językowe;

- egzamin końcowy;

- inne (np. systematyczne zaliczanie ewentualnych nieobecności)

Metody oceniania:

• Metody kształtujące:

bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie zajęć oraz w domu.

• Metody podsumowujące:

ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu egzaminu.

Studenci podlegają ocenie ciągłej podczas wykonywania ćwiczeń w trakcie zajęć. Uzyskują również oceny cząstkowe z prac zaliczeniowych, które są omawiane i podsumowywane na zajęciach.

SKALA OCEN:

• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;

• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;

• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;

• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;

• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;

• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)