Ćwiczenia specjalizacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-CWISP-ZU12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ćwiczenia specjalizacyjne |
Jednostka: | Instytut Filologii Germańskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Przygotowanie studentów do napisania pracy magisterskiej. Zajęcia stwarzają warunki dla przyswojenia i pogłębienia wiedzy teoretycznej i metodologicznej przez magistranta z zakresu wybranej dyscypliny naukowej (dydaktyka języka niemieckiego, językoznawstwo, kulturoznawstwo, literaturoznawstwo, translatoryka) oraz mają na celu uzupełnienie niezbędnej wiedzy historycznej. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Pełny opis: |
Teorie i szkoły w badaniach naukowych wybranej dyscypliny; Analiza istotnych zjawisk i zagadnień językowych, literackich i kulturowych – w zależności od dyscypliny naukowej wybranego seminarium magisterskiego według propozycji promotora i sugestii studentów |
Literatura: |
Literatura zgodnie z profilem seminarium i propozycją prowadzącego. Przykładowa literatura: Grundzüge der Literaturwissenschaft, Hg. von Heinz Ludwig Arnold und Heinrich Detering, München 1996 i późn. DUDEN. Wie verfasst man wissenschaftliche Arbeiten? 3. neu bearbeitete Auflage von Franz Grätz, Mannheim 2006; Przykładowa literatura dla ćwiczeń specjalizacyjnych w ramach seminarium metodycznego: Fernstudieneinheiten zur Fort- und Weiterbildung im Bereich Germanistik und Deutsch als Fremdsprache. Berlin München Wien: Langenscheidt. Wilczyńska, W. , Michońska-Stadnik, A. 2010: Metodologia badań w glottodydaktyce Wprowadzenie. Kraków: Avalon. Wybrane artykuły z czasopism: Deutsch als Fremdsprache, Fremdsprache Deutsch, Glottodidactica, Info DaF, Języki Obce w Szkole, Neofilolog, Studia Germanica Posnaniensia, Zeitschrift für germanistische Linguistik. Przykładowa literatura dla ćwiczeń specjalizacyjnych w ramach seminarium ‘języki fachowe’: Ashauer, G, Grundwissen Wirtschaft, Ernst Klett Verlag, Stuttgart 1999 (i dalsze wydania); Bęza Stanisław, Kiefer Karl-Hubert, Blickpunkt Wirtschaft, Poltext, Warszawa 2005 i dalsze wydania; Dziergwa Roman, Język niemiecki w biurze, LektorKlett Poznań 2001; Wirtschaft – auf deutsch, Klett Edition Deutsch, München 1991 (i dalsze wydania); Wirtschaft im Ohr, Hörtexte und Verständnisübungen, Klett Edition Deutsch 1990 (i dalsze wydania); Przykładowa literatura dla ćwiczeń specjalizacyjnych w ramach seminarium literaturoznawczego: Anderson, Benedict: Die Erfindung der Nation. Zur Karriere eines erfolgreichen Konzepts. Frankfurt a. M., New York 1988. Assmann, Aleida: Der lange Schatten der Vergangenheit. Erinnerungskultur und Geschichtspolitik. München: Beck 2006. Erll, Astrid: Kollektives Gedächtnis und Erinnerungskulturen. Eine Einführung. Stuttgart, Weimar: Metzler 2005. Gedächtnis und Literatur in den ‚geschlossenen Gesellschaften’ des Real-Sozialismus zwischen 1945 und 1989. Hg. v. Carsten Gansel. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2007. Przykładowa literatura dla ćwiczeń specjalizacyjnych w ramach seminarium translatologicznego: Harald Kittel (Hrsg.): Übersetzung Translation Traduction. Ein internationales Handbuch zur Übersetzungsforschung. Berlin und New York 2005. Maria Krysztofiak (Hrsg.): Ästhetik und Kulturwandel in der Übersetzung, Frankfurt am Main 2008. Maria Krysztofiak (Hrsg.): Probleme der Übersetzungskultur, Frankfurt am Main 2010. Fred Lönker: Die literarische Übersetzung als Medium der Fremderfahrung, Berlin 1992. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Posługuje się terminologią z zakresu wybranej dyscypliny naukowej (j.w.); Zna i rozumie metody interpretacji różnych wytworów kultury w świetle różnych teorii i szkół; Analizuje przyczyny i przebieg omawianych na zajęciach zjawisk językowych, literackich lub kulturowych (w zależności od wybranej dyscypliny); Wyszukuje informacje na temat istotnych zjawisk językowych, literackich lub kulturowych i wykorzystuje je merytorycznie argumentując w wystąpieniach ustnych; Ma świadomość posiadanej wiedzy, konieczności jej stałej aktualizacji i doskonalenia; |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność studenta w dyskusji; Ocena referatu lub/i zaliczenie ustne lub pisemne; Stymulacja do dalszych poszukiwań i przemyśleń |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.