Psychologia stosowana - Ścieżka: Psychoterapia zaburzeń osobowości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-PSZ5-PZO |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia stosowana - Ścieżka: Psychoterapia zaburzeń osobowości |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty na IX semestrze X-N5-Psych5 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | jednolite magisterskie |
Cele kształcenia: | • Wyposażenie studentów w specjalistyczną wiedzę o założeniach systemów terapeutycznych: teorii relacji z obiektem, psychologii self, psychologii poznawczo-behawioralnej i dialektycznej terapii zachowania w leczeniu pacjentów z zaburzeniami osobowości. • Zaznajomienie studentów z procedurami, strategiami i specyficznymi zjawiskami w przebiegu psychoterapii skoncentrowanej na przeniesieniu, terapii poznawczo-behawioralnej, dialektycznej terapii zachowania i terapii integracyjnej. • Wykształcenie umiejętności postępowania diagnostycznego wyjaśniającego genezę i mechanizm kształtowania się zaburzeń osobowości w ramach koncepcji psychodynamicznych i behawioralno-poznawczych. • Wykształcenie umiejętności zastosowania wybranych technik psychoterapii w procesie psychoterapeutycznym uwzględniając kontekst stosowania. • Wykształcenie kompetencji diagnozowania typu osobowości w oparciu o dane diagnostyczne pochodzących z różnych źródeł. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Brak |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | zespół Ścieżka: Psychoterapia zaburzeń osobowości |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Dyskusja Analiza przedstawionego case-study pacjenta Praca w grupach Gry dydaktyczne - symulacja Pokaz, obserwacja, Demonstracje video metoda warsztatowa |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 150 h |
Literatura: |
Cierpiałkowska, L., Soroko, E. (red.). (2014). Zaburzenia osobowości. Problemy diagnozy klinicznej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Clarkin, J., Fonagy. P, Gabbard, G.(2013). Psychoterapia psychodynamiczna zaburzeń osobowości (r. 6, 9, 10). Kraków Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Boadella, D. (1991). Stres a struktura charakteru. w: J. Santorski (red.), Rezonans i dialog. Terapia Gestalt i psychoterapia somatyczna. Warszawa: Wyd. J. Santorski. część 3. Cierpiałkowska, L. (2010). Jak działa zewnętrzny i wewnętrzny dobry obiekt w relacyjnej terapii psychodynamicznej? W: L. Cierpiałkowska, J. Gościniak (red.). Technika i relacja terapeutyczna we współczesnej psychoanalizie. Wybrane zagadnienia. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Gościniak, J. (2010). Dwa modele psychopatologii i dwie strategie analityczne. W: L. Cierpiałkowska, J. Gościniak (red.). Technika i relacja terapeutyczna we współczesnej psychoanalizie. Wybrane zagadnienia. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Kernberg, O., Selzer, M., Koenigsberg, H. I in. (2007). Psychodynamiczna terapia pacjentów borderline (część II – Fazy terapii). Gdańsk: GWP. McWilliams, N. (2009). Diagnoza psychoanalityczna (r. 2 i 3). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rafaelt, E., Bernstein, D., Young, J. (2011). Psychoterapia skoncentrowana na schematach (cz 1). Warszawa IPZ PTP. |
Efekty uczenia się: |
Znajomość kryteriów rozpoznania zaburzeń osobowości ICD-10 i DSM-5 Umiejętność posługiwania się psychologicznymi i integracyjnymi koncepcjami wyjaśniającym patomechanizm i patogenezę zaburzeń osobowości Podstawowe umiejętności w zakresie zastosowania wybranych strategii terapii z różnych modalności terapeutycznych Umiejętność dyskutowania nad sprzecznymi informacjami o obrazie klinicznym zaburzeń osobowości Zwiększenie umiejętności interpersonalnych w zakresie kontaktu pomocowego |
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwium i egzamin pisemny; pytania otwarte i zamknięte, analiza dostarczonego materiału typu case-study |
Praktyki zawodowe: |
opcjonalnie, do wyboru |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.