Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia stosowana - Ścieżka: Psychoterapia zaburzeń osobowości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 08-PSZ5-PZO
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia stosowana - Ścieżka: Psychoterapia zaburzeń osobowości
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty na IX semestrze X-N5-Psych5
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

psychologia

Poziom przedmiotu:

jednolite magisterskie

Cele kształcenia:

• Wyposażenie studentów w specjalistyczną wiedzę o założeniach systemów terapeutycznych: teorii relacji z obiektem, psychologii self, psychologii poznawczo-behawioralnej i dialektycznej terapii zachowania w leczeniu pacjentów z zaburzeniami osobowości.

• Zaznajomienie studentów z procedurami, strategiami i specyficznymi zjawiskami w przebiegu psychoterapii skoncentrowanej na przeniesieniu, terapii poznawczo-behawioralnej, dialektycznej terapii zachowania i terapii integracyjnej.

• Wykształcenie umiejętności postępowania diagnostycznego wyjaśniającego genezę i mechanizm kształtowania się zaburzeń osobowości w ramach koncepcji psychodynamicznych i behawioralno-poznawczych.

• Wykształcenie umiejętności zastosowania wybranych technik psychoterapii w procesie psychoterapeutycznym uwzględniając kontekst stosowania.

• Wykształcenie kompetencji diagnozowania typu osobowości w oparciu o dane diagnostyczne pochodzących z różnych źródeł.


Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Brak

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

zespół Ścieżka: Psychoterapia zaburzeń osobowości

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Dyskusja

Analiza przedstawionego case-study pacjenta

Praca w grupach

Gry dydaktyczne - symulacja

Pokaz, obserwacja,

Demonstracje video

metoda warsztatowa


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

150 h

Literatura:

Cierpiałkowska, L., Soroko, E. (red.). (2014). Zaburzenia osobowości. Problemy diagnozy klinicznej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Clarkin, J., Fonagy. P, Gabbard, G.(2013). Psychoterapia psychodynamiczna zaburzeń osobowości (r. 6, 9, 10). Kraków Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Boadella, D. (1991). Stres a struktura charakteru. w: J. Santorski (red.), Rezonans i dialog. Terapia Gestalt i psychoterapia somatyczna. Warszawa: Wyd. J. Santorski. część 3.

Cierpiałkowska, L. (2010). Jak działa zewnętrzny i wewnętrzny dobry obiekt w relacyjnej terapii psychodynamicznej? W: L. Cierpiałkowska, J. Gościniak (red.). Technika i relacja terapeutyczna we współczesnej psychoanalizie. Wybrane zagadnienia. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Gościniak, J. (2010). Dwa modele psychopatologii i dwie strategie analityczne. W: L. Cierpiałkowska, J. Gościniak (red.). Technika i relacja terapeutyczna we współczesnej psychoanalizie. Wybrane zagadnienia. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Kernberg, O., Selzer, M., Koenigsberg, H. I in. (2007). Psychodynamiczna terapia pacjentów borderline (część II – Fazy terapii). Gdańsk: GWP.

McWilliams, N. (2009). Diagnoza psychoanalityczna (r. 2 i 3). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Rafaelt, E., Bernstein, D., Young, J. (2011). Psychoterapia skoncentrowana na schematach (cz 1). Warszawa IPZ PTP.

Efekty uczenia się:

Znajomość kryteriów rozpoznania zaburzeń osobowości ICD-10 i DSM-5

Umiejętność posługiwania się psychologicznymi i integracyjnymi koncepcjami wyjaśniającym patomechanizm i patogenezę zaburzeń osobowości

Podstawowe umiejętności w zakresie zastosowania wybranych strategii terapii z różnych modalności terapeutycznych

Umiejętność dyskutowania nad sprzecznymi informacjami o obrazie klinicznym zaburzeń osobowości

Zwiększenie umiejętności interpersonalnych w zakresie kontaktu pomocowego

Metody i kryteria oceniania:

kolokwium i egzamin pisemny; pytania otwarte i zamknięte, analiza dostarczonego materiału typu case-study

Praktyki zawodowe:

opcjonalnie, do wyboru

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)