Polen und Europa aus kulturwissenschaftlichen Diskursen
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-POL-KD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polen und Europa aus kulturwissenschaftlichen Diskursen |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
oferta AMU-PIE na semestr letni oferta AMU-PIE na semestr zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Kierunek studiów: | Kulturoznawstwo, oferta dla studentów programu Erasmus i Erasmus Plus |
Cele kształcenia: | Przekazanie podstawowej wiedzy na temat związków Polski z Europą na dawniej i dziś - na wybranych przykładach. Student czy się nawiązać kontakt z innymi w grupie międzynarodowej, pracuje w zespole projektowym. • Wissensvermittlung aus der Perspektive der synchronen und diachronen Darstellung, Analyse und Beschreibung der Kultur (en) in Polen in Verbindung mit Europa. • Heranführung von Studierenden an unterschiedliche Arbeitsansätze und – methoden • Wissensvermittung im Bereich der diversiven Formen der Kulturbeschreibung und – Analyse • Auseinandersetzung mit dem Eigenen und Fremden (jeweils aus der Perspektive der Teilnehmenden) – Vergleichendes Arbeiten • Förderung von Tandem-, Teamarbeit in einer multikulturellen Projektgruppe |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Przedmiot nie jest prowadzony zdalnie. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Nie ma. Znajomość języka niemieckiego na poziomie B2. (wspomaganie w języku angielskim możliwe) |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | W lektorium Instytutu Kulturoznawstwa |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | praca z tekstem źródłowym praca z materiałem audio i wizualnym wizyta w muzeum podróż studyjna wykład |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Student powinien przeznaczyć na przygotowanie do zajęć maksymalnie 1 godzinę tygodniowo - czytając wyznaczone teksty, odwiedzając wybrane strony internetowe. Ze względu na różnorodność tematyki i krajów pochodzenia studentów większość zadań wykonywana jest bezpośrednio na zajęciach. Punkty ECTS - 5 |
Skrócony opis: |
Pzedmiot stanowi wprowadzenie do kultury polskiej w ramach przyjętej perspektywy różnorodności (w zakresie synchronicznym i diachronicznym) w powiązaniu z relacjami Polski z Europą. Istotny wątek zajęć stanowi refleksja indywidualna i zespołowa nad różnicami kulturowymi, wartościami europejskimi |
Pełny opis: |
Wo bist du? Polen und seine geographischen Koordinaten in vielen Kontexten Wie beschreibe ich eine Kultur? Was gehört zu ihren Elementen? Vergleichender Ansatz Polen – das heißt nicht nirgenwo. Die wichtigsten historischen Repräsentationen Polens von 1918 bis 1945. (Von der Landkarte verschwunden bis 1945) Die wichtigsten Elemente der polnischen Kultur im Hinblick auf ihre historischen Repräsentationen: 1945-1981-1989-2004 Die Demokratie in Polen – einst und jetzt Die Verfassungen und nationale Feiertage Das Lied von der Freiheit: im geknechteten Europa: Erhebungen-Proteste-Revolutionen (Teil I und II. im intern Von der Vielfalt im Inneren - Polen und seine Gegenwart ationalen Kontext). Die Europäische Union – gestern und heute(Teil I und II) Ideen, Prozesse, Herausforderungen, Polen und seine heutigen Probleme Solidarność als Grudnelement der europäischen Idee Vorbereitung auf die Studienfahrt nach Gdansk/Danzig Abschluss und Evaluation des Seminars |
Literatura: |
• N. Davies: Im Herzen Europas. Eine Geschichte Polens, CH.Beck-Verlag, 2009. (ausgewählte Fragmente). • M. Kneip, M. Mack: Polnische Geschichte, Cornelsen Verlag, Berlin 2007, Ausgewählte Kapitel • B. Pleitner, M. Grzywacz: Polen. Eine Reise. Erinnerungs – und Begegnungsorte, Bis – Verlag Oldenburg 2011, ausgewählte Kapitel • Reiseland Polen – Multimedia Reiseführer, kulttour. pl Internetressourcen: http://www.ecs.gda.pl http://ec.europa.eu/polska/index_pl.html |
Efekty uczenia się: |
Przekazanie podstawowej wiedzy na temat kultury polskiej dawniej i dziś widzianej z perspektywy różnorodności. Student czy się nawiązać kontakt z innymi w grupie międzynarodowej, pracuje w zespole projektowym. Der Student hat das Wissen über die synchronen und diachronen Darstellungsmodi , Analyse und Beschreibung der Kultur (en) in Polen erworben • wurde an unterschiedliche Arbeitsansätze und – methoden herangeführt. • Wissensvermittung im Bereich der diversiven Formen der Kulturbeschreibung und – Analyse • Setzte sich mit dem Eigenen und Fremden (jeweils aus der Perspektive der Teilnehmenden) auf Grund des vergleichenden Arbeitens auseinander. |
Metody i kryteria oceniania: |
Raport z wizyty w muzeum, praca na zajęciach, prezentacja na zakończenie kursu - w parach na tematy ustalone i wypracowane przez studentów. (także w ramach zajęć w ich macierzystych uczelniach) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.