Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polen und Europa aus kulturwissenschaftlichen Diskursen

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 08-POL-KD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Polen und Europa aus kulturwissenschaftlichen Diskursen
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy: oferta AMU-PIE na semestr letni
oferta AMU-PIE na semestr zimowy
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język niemiecki
Kierunek studiów:

Kulturoznawstwo, oferta dla studentów programu Erasmus i Erasmus Plus

Cele kształcenia:

Przekazanie podstawowej wiedzy na temat związków Polski z Europą na

dawniej i dziś - na wybranych przykładach.

Student czy się nawiązać kontakt z innymi w grupie międzynarodowej, pracuje w zespole projektowym.

• Wissensvermittlung aus der Perspektive der synchronen und diachronen Darstellung, Analyse und Beschreibung der Kultur (en) in Polen in Verbindung mit Europa.

• Heranführung von Studierenden an unterschiedliche Arbeitsansätze und – methoden

• Wissensvermittung im Bereich der diversiven Formen der Kulturbeschreibung und – Analyse

• Auseinandersetzung mit dem Eigenen und Fremden (jeweils aus der Perspektive der Teilnehmenden) – Vergleichendes Arbeiten

• Förderung von Tandem-, Teamarbeit in einer multikulturellen Projektgruppe


Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Przedmiot nie jest prowadzony zdalnie.

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Nie ma. Znajomość języka niemieckiego na poziomie B2. (wspomaganie w języku angielskim możliwe)

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

W lektorium Instytutu Kulturoznawstwa

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

praca z tekstem źródłowym

praca z materiałem audio i wizualnym

wizyta w muzeum

podróż studyjna

wykład

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Student powinien przeznaczyć na przygotowanie do zajęć maksymalnie 1 godzinę tygodniowo - czytając wyznaczone teksty, odwiedzając wybrane strony internetowe. Ze względu na różnorodność tematyki i krajów pochodzenia studentów większość zadań wykonywana jest bezpośrednio na zajęciach.

Punkty ECTS - 5

Skrócony opis:

Pzedmiot stanowi wprowadzenie do kultury polskiej w ramach przyjętej perspektywy różnorodności (w zakresie synchronicznym i diachronicznym) w powiązaniu z relacjami Polski z Europą. Istotny wątek zajęć stanowi refleksja indywidualna i zespołowa nad różnicami kulturowymi, wartościami europejskimi

Pełny opis:

Wo bist du? Polen und seine geographischen Koordinaten in vielen Kontexten

Wie beschreibe ich eine Kultur? Was gehört zu ihren Elementen? Vergleichender Ansatz

Polen – das heißt nicht nirgenwo. Die wichtigsten historischen Repräsentationen Polens von 1918 bis 1945. (Von der Landkarte verschwunden bis 1945)

Die wichtigsten Elemente der polnischen Kultur im Hinblick auf ihre historischen Repräsentationen: 1945-1981-1989-2004

Die Demokratie in Polen – einst und jetzt Die Verfassungen und nationale Feiertage

Das Lied von der Freiheit: im geknechteten Europa: Erhebungen-Proteste-Revolutionen (Teil I und II. im intern

Von der Vielfalt im Inneren - Polen und seine Gegenwart ationalen Kontext).

Die Europäische Union – gestern und heute(Teil I und II) Ideen, Prozesse, Herausforderungen, Polen und seine heutigen Probleme

Solidarność als Grudnelement der europäischen Idee Vorbereitung auf die Studienfahrt nach Gdansk/Danzig

Abschluss und Evaluation des Seminars

Literatura:

• N. Davies: Im Herzen Europas. Eine Geschichte Polens, CH.Beck-Verlag, 2009. (ausgewählte Fragmente).

• M. Kneip, M. Mack: Polnische Geschichte, Cornelsen Verlag, Berlin 2007, Ausgewählte Kapitel

• B. Pleitner, M. Grzywacz: Polen. Eine Reise. Erinnerungs – und Begegnungsorte, Bis – Verlag Oldenburg 2011, ausgewählte Kapitel

• Reiseland Polen – Multimedia Reiseführer, kulttour. pl

Internetressourcen:

http://www.ecs.gda.pl

http://ec.europa.eu/polska/index_pl.html

Efekty uczenia się:

Przekazanie podstawowej wiedzy na temat kultury polskiej dawniej i dziś widzianej z perspektywy różnorodności.

Student czy się nawiązać kontakt z innymi w grupie międzynarodowej, pracuje w zespole projektowym.

Der Student hat das Wissen über die synchronen und diachronen Darstellungsmodi , Analyse und Beschreibung der Kultur (en) in Polen erworben

• wurde an unterschiedliche Arbeitsansätze und – methoden herangeführt.

• Wissensvermittung im Bereich der diversiven Formen der Kulturbeschreibung und – Analyse

• Setzte sich mit dem Eigenen und Fremden (jeweils aus der Perspektive der Teilnehmenden) auf Grund des vergleichenden Arbeitens auseinander.

Metody i kryteria oceniania:

Raport z wizyty w muzeum, praca na zajęciach, prezentacja na zakończenie kursu - w parach na tematy ustalone i wypracowane przez studentów. (także w ramach zajęć w ich macierzystych uczelniach)

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)