Wstęp do pracy socjalnej cz.2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-PCDL-PRS2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.5
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do pracy socjalnej cz.2 |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty dla 2 semestru pracy socjalnej |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | praca socjalna |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji niezbędnych do dalszego rozwijania podczas studiów profesjonalnych działań w zawodzie pracownika socjalnego. |
Skrócony opis: |
Analiza podstawowych treści dotyczących pracy socjalnej, jej miejsca we współczesnym świecie, relacji wiedzy i praktyki, charakterystyki pracowników socjalnych i wymogów wykonywania zawodu. |
Pełny opis: |
• Kim są dziś pracownicy socjalni. Czego oczekują. Jak zmienia się oblicze pracy socjalnej. • Trudności w wykonywaniu zawodu. • Praca socjalna, pomoc społeczna. Perspektywa klienta i pracownika socjalnego. Relacje w pracy socjalnej. Klienci pomocy społecznej. • Definiowanie i rozumienie pracy socjalnej. Teoria i praktyka, znaczenie wiedzy w praktyce. Wiedza potoczna a wiedza naukowa. Wiedza z innych dziedzin nauki konieczna w pracy socjalnej. • Ustawa o pomocy społecznej. Zasady pomocy społecznej a praca socjalna. Struktura organizacyjna PS. Świadczenia. Rodzinny wywiad środowiskowy. Kontrakt socjalny. • Podstawy pracy socjalnej. Zmiana jako nadrzędny cel. • Praca socjalna - formy, funkcje, cele, zadania. • Wartości i normy w pracy socjalnej. Sprawiedliwość społeczna. Subsydiarność. • Praca socjalna – zawód, profesja. Tożsamość zawodowa pracowników socjalnych. • Miejsca pracy. • Rola społeczna i jej naukowe rozumienie. Role zawodowe pracownika socjalnego. • Znaczenie osobowości, umiejętności, wiedzy, przyjmowanych postaw, własnego stylu pracy z ludźmi. Wypalenie zawodowe. Superwizja. • Problemy i ich profesjonalne rozwiązania. Wprowadzenie do konkretnych działań w zawodzie. |
Literatura: |
A. Kotlarska-Michalska, Możliwości rozwiązywania problemów społecznych przez poszerzanie zakresów ról zawodowych pracowników socjalnych (s. 45-63), w: K. Piątek, K. Szymańska-Zybertowicz K., (red.), Profesjonalna praca socjalna. Nowy paradygmat czy niedokończone zadanie?, AKAPIT, Toruń 2011. Oliwa-Ciesielska M., Marginalizujący charakter instytucji pomocy społecznej a pomoc bezdomnym, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Kwartalnik Praca Socjalna 3/2002. Oliwa-Ciesielska M., Jak możesz mi pomóc skoro mi nie wierzysz. Kilka uwag o porozumieniu w sytuacji pomocy, w: Praca Socjalna 1/2011, s. 28-49. Oliwa-Ciesielska M., Widok cudzego cierpienia. O przemocy w rodzinie i pomocy poza nią, Roczniki Socjologii Rodziny, T.XXI/2011, s. 103-126. Oliwa-Ciesielska M., Przemoc w rodzinie doświadczonej kryzysem, Teologia i moralność, Tom XI/ 2012, UAM Wydział Teologiczny, s. 47-62. Oliwa-Ciesielska M., Kobiety w sytuacji doświadczania pomocy. Na podstawie analizy Pamiętników, w: Kobiety w pracy socjalnej, A. Kotlarska-Michalska (red.), Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2013, s. 805-820. Włodarczyk E., Pytlak I., (red.), Człowiek wobec krytycznych sytuacji życiowych. Z teorii i praktyki pracy socjalnej, Wyd. Nauk. UAM, 2011. Dudkiewicz M., (red.), Pracownicy socjalni: pomiędzy instytucją pomocy społecznej a środowiskiem lokalnym, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2011. Rymsza M., (red.,), Czy podejście aktywizujące ma szansę? Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce 20 lat po reformie systemu pomocy społecznej, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2011. Rymsza M., (red.,), Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2012. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza dotycząca podstaw pracy socjalnej, przygotowanie do praktyki zawodowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład. Analiza dokumentów filmowych, reportaży. Pytania do refleksji ukazujące dylematy związane z wykonywaniem zawodu. Zasady egzaminu: Test: zaliczenie po uzyskaniu 51% punktów z testu. (test z pytaniami otwartymi i zamkniętymi dotyczący tematyki zajęć i lektur). Dodatkowo test z Ustawy o Pomocy Społecznej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.