Terroryzm i kultura wizualna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-KUDU-TKW |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Terroryzm i kultura wizualna |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty am 3 semestrze kulturoznawstwa II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | kulturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | C1 Dostarczenie studentom możliwie szerokiego spektrum definicji terroryzmu determinowanych zarówno kontekstem kulturowym jak i historycznym. C2 zapoznanie z dyskusjami intelektualistów wokół ataków z 11.09.2001 oraz innymi wydarzeniami o podłożu terrorystycznym, które stanowią „medialne ikony”; C3 Pokazy przykładowych reprezentacji wizualnych terroryzmu [sztuki plastyczne, film, obrazy medialne, logotypy i witryny internetowe organizacji terrorystycznych] C4 zapoznanie z metodami opisu i analizy rozmaitych wytworów kultury audiowizualnej podejmujących tematykę terroryzmu oraz tekstami teoretyków z obszaru visual studies C5 przygotowanie do napisania eseju obejmujące: wiedzę na temat kontekstów kulturowych terroryzmu, wybór jego tematyki, poszukiwania bibliograficzne, wytyczne edytorskie C6 rozwinięcie umiejętności komunikacyjnych, publicznej dyskusji oraz pracy w grupie |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Skrócony opis: |
Zajęcia maja na celu zarówno przybliżenie zjawisk terroryzmu z drugiej połowy XX i pocz. XXIw., jak i spojrzenie na nie przez pryzmat mediów i kultury wizualnej. Reprezentacje wizualne terroryzmu rozciągają się bowiem od logotypów organizacji, poprzez witryny internetowe, filmy fabularne i dokumentalne, spektakle medialne w typie 11 września - aż po sztuki plastyczne. |
Pełny opis: |
TK_01 spektrum definicji terroryzmu determinowanych zarówno kontekstem kulturowym jak i historycznym TK_02 metody opisu i analizy rozmaitych wytworów kultury audiowizualnej; wybrane teorie z obszaru visual studies TK_03 dyskusje intelektualistów i medioznawców wokół ataków z 11.09.2001 oraz innymi wydarzeń o podłożu terrorystycznym, które zyskały status „medialnych ikon” TK_04 Terroryzmy o proweniencji kontrkulturowej – przykłady z USA [Weather Underground, Symionese Liberation Army] TK_05 Terroryzmy o proweniencji kontrkulturowej – przykłady z Niemiec [Rote Armee Fraktion/Baader-Meinhof] TK_06 Terroryzmy o proweniencji kontrkulturowej – ekologia [Animal Liberation Front, Unabomber] TK_07 Terroryzmy o podłożu narodowym i religijnym - przykład Irlandii Północnej TK_08 Terroryzmy o podłożu narodowym i religijnym – ETA i Kraj Basków TK_09 Terroryzmy o podłożu narodowym i religijnym - Czeczenia TK_10 Terroryzmy o podłożu narodowym i religijnym – Bliski Wschód TK_11 Terroryzm i sztuka [sztuka jako komentator terroryzmu, taktyki paraterrorystyczne w sztuce krytycznej] |
Literatura: |
• Borkowski Robert, Terroryzm ponowoczesny, Toruń 2006 • Theodore Kaczynski [Unabomber], Społeczeństwo przemysłowe i jego przyszłość, wyd. Inny świat, Mielec 2003 • Baudrillard J., Duch terroryzmu, W-wa 2004 • Giovanna Borradori, Filozofia w czasach terroru. Rozmowy z J. Habermasem i J. Derridą, Warszawa 2008 • Zydorowicz J., Sztuka w dobie terroru. W poszukiwaniu artystycznego Ground Zero. (W:) Wizje i Re-wizje. Wielka Księga Estetyki w Polsce (red.) K. Wilkoszewska. Universitas. Kraków 2007 • Zydorowicz J., Eurojihad i kultura wizualna, Przegląd Religioznawczy, nr 1/2009 • Zydorowicz J., Między ikonoklazmem i ikonofilią. Symbole religijne jako arsenał sztuki współczesnej, Przegląd Religioznawczy 2/2010 • Zydorowicz J., Art And terrorism as catalysts of social tensions, Art Inquiry t.12, Łódź 2010 • Zydorowicz J., Religia, sztuka i przemoc. Wokół ikonografii konfliktu ulsterskiego, Przegląd Religioznawczy, nr 1/2011 • Zydorowicz J. Niebezpieczne związki terroryzmu i religii w optyce kultury wizualnej, 1/2014 "Przegląd Religioznawczy": ss. 75-92 • Bógdał-Brzezińska A., Gawrycki M. F., Cyberterroryzm i problemy bezpieczeństwa komunikacyjnego we współczesnym świecie, W-wa 2003 • Encyklopedia terroryzmu, W-wa 2004 • Grotowicz V., Terroryzm w Europie Zachodniej, W-wa 1999 • 11 września. Przyczyny i konsekwencje w opiniach intelektualistów, red. Phil Scraton, W-wa 2003 • Hakim Bey, Poetycki terroryzm, Kraków 2003 • Paul Berman, Terror i liberalizm, W-wa 2004 • Czabański Adam, Samobójstwa altruistyczne, Kraków 2009 • Goban-Klas Tomasz, Media i terroryści, Kraków 2009 • Graham Coulter-Smith, Maurice Owen, Art in the Age of Terrorism, London 2005 • Teksty pośw. kulturze wizualnej z Artium Quaestiones XVII nast. autorów: N. Mirzoeff, W.J.T. Mitchell, M. Bal + dyskusja na łamach numeru; |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: TKW _01 przywołać podstawową wiedzę na temat sposobów definiowania terroryzmu w zależności od kontekstów TKW _02 czytać ze zrozumieniem teksty z zakresu historycznych, antropologicznych, kulturoznawczych, medioznawczych, filozoficznych i publicystycznych ujęć tematu oraz przywoływać zdobytą wiedzę TKW _03 Stosować wybrane teorie, dyskursy i metody badawcze do interpretacji wybranych reprezentacji wizualnych terroryzmu TKW _04 Korzystać ze źródeł bibliograficznych i audiowizualnych potrzebnych do napisania eseju TKW _05 formułować wypowiedzi w formie zarówno ustnej (dyskusja), jak i pisemnej (esej) |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena pracy pisemnej i udziału w dyskusjach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.