Publicystyka i krytyka artystyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-KUDU-PKA |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Publicystyka i krytyka artystyczna |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty am 3 semestrze kulturoznawstwa II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | kulturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Zajęcia laboratoryjne mają dwa zasadnicze cele: - wykształcenie umiejętności pisania o wybranych praktykach artystycznych (od kompetencji „patrzenia i widzenia” po formułowanie tez, poglądów, błyskotliwych spostrzeżeń i opinii, fachowego opisu, waloryzacji estetycznej i artystycznej, rzeczowej argumentacji). - wykształcenie umiejętności analizowania tekstów krytycznych, |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | podana na zajęciach |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | analiza tekstów krytycznych, dyskusja, omawianie warsztatu krytyka, wypowiedzi pisemne i ustne na zadany temat |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 pkty ects |
Skrócony opis: |
Na zajęciach zostaną omówione różne formy i gatunki publicystyki kulturalnej (w zależności od specyfiki medium); zanalizowane zostaną wzajemne relacji języka sztuki z językiem krytyki; uwarunkowania, struktury i funkcje tekstu krytycznego w danym kontekście kulturowym/społecznym; różnice pomiędzy opisem a interpretacją, rola krytyka we współczesnej kulturze (rynek sztuki, konteksty instytucjonalne i nieformalne). |
Pełny opis: |
W tym celu osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia konieczne będą: - prezentacje różnorodnych form i gatunków publicystyki kulturalnej (w zależności od specyfiki medium); - zbadanie wzajemnych relacji języka sztuki z językiem krytyki; - omówienie uwarunkowań, struktury i funkcji tekstu krytycznego w danym kontekście kulturowym/społecznym; opis vs interpretacja - przedyskutowanie roli krytyka we współczesnej kulturze (rynek sztuki, konteksty instytucjonalne i nieformalne). |
Literatura: |
Artysta, kurator, instytucja, odbiorca. Przestrzenie autonomii i modele krytyki - red. Marta Kosińska, Karolina Sikorska, Agata Skórzyńska Krytyka sztuki - filozofia, praktyka, dydaktyka red. Łukasz Guzek, Gdańsk 2013; pdf on-line: http://pbc.gda.pl/Content/42837/Krytyka%20Sztuki.pdfDzieje krytyki artystycznej, pod red. M. Geron i J. Malinowskiego, Warszawa 2009; Juszkiewicz P., Od rozkoszy historiozofii do „gry w nic”. Polska krytyka artystyczna czasu odwilży, Poznań 2005 C. Greenberg, Stan krytyki, w: tegoż Obrona modernizmu, tłum. G. Dziamski, M. Śpik-Dziamska, opr. G. Dziamski, Kraków 2006. U. Eco, Jak pisać wstęp do katalogu, tłum. J. Ugniewska, w: tegoż, Semiologia życia codziennego, Warszawa 1996. Przestrzeń sztuki: obrazy, słowa, komentarze, red. M. Popczyk, ASP Katowice 2005. T. Zgółka, O obiektywności krytyki artystycznej, w: Wartość, dzieło, sens, red. J. Kmita, Warszawa 1975. G. Dickie, Czym jest sztuka? Analiza instytucjonalna, tłum. M. Gołaszewska, w: Estetyka na świecie, red. M. Gołaszewska, Kraków 1985 E. Panofsky, Ikonografia i ikonologia, tłum. K. Kamińska, w: tegoż, Studia z historii sztuki, oprac. J. Białostocki, Warszawa 1971 Sławomir Marzec, Sztuka czyli wszystko. Krajobraz po postmodernizmie. Wydawnictwo KUL, Lublin 2008. Robert C. Morgan, Artysta i globalizacja, Galeria Miejska w Lodzi, Łódź 2008. Anda Rottenberg, Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80. opr. Kasia Redzisz, Karol Sienkiewicz, Open Art Project Warszawa 2009 Jerzy Stajuda, O obrazach i innych takich opr. Jola Gola, Maryla Sitkowska, Warszawa 2000 Raster. Macie swoich krytyków. Antologia tekstów red. Jakub Banasiak, Oficyna 40000 malarzy, Warszawa 2009 Dyskursy krytyczne u progu XXI wieku, red. D.Kozicka, T.Cieślak-Sokołowski, Kraków 2007 E.Udalska, Krytyka teatralna: rozważania i analizy, Katowice 2000. Stuart Morgan, Z notatnika kamerdynera sztuki, Gdańsk 1997 Jakub Banasiak, Rewolucjoniści są zmęczeni. Wybór tekstów 2006-2008”, Otwarta Pracownia, Kraków, 2008 Roland Barthes, Krytyka i prawda [w:] „Współczesna teoria badań literackich za granicą”, t. II, Kraków 1976 Mieczysław Porębski, Krytycy i sztuka, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2004 Anna Raczynski, Sztuka ruchomego obrazu: rozszerzona praktyka dokumentalna w sztuce współczesnej – on-line: http://www.journal.doc.art.pl/pdf9/anna_raczynski_sztuka_ruchomego_obrazu.pdf Magazyn Szum http://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2015/06/SZUM-20151005-09-48.pdf Hans Belting, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, Kraków 2007 |
Efekty uczenia się: |
Student umie: K_U02 dokonać rozpoznania, obserwacji, interpretacji i krytycznej oceny wytworów kultury, przypisując je do właściwej tradycji K_U06 pisać i redagować teksty informacyjne, promocyjne i krytyczne w języku polskim i obcym, dotyczące działalności kulturalnej, artystycznej, społecznej z wykorzystaniem rożnych źródeł informacji oraz ujęć teoretycznych Jest gotowy do: K_K10 świadomego i aktywnego uczestnictwa w różnych formach życia kulturalnego w ich przejawach medialnych, ma również świadomość znaczenia problematyki etycznej związanej ze współczesną komunikacją medialną |
Metody i kryteria oceniania: |
aktywność na zajęciach, minimum dwa teksty własne w ciągu semestru |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.