Kulturowe studia miejskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-KUDU-KSM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kulturowe studia miejskie |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty na 2 semestrze kulturoznawstwa II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | kulturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Celem wykładu jest przekazanie wiedzy o współczesnych miastach rozumianych jako przestrzenie kulturowych praktyk, zapoznanie studentów z wynikami najnowszych badań tych przestrzeni, prowadzonych z uwzględnieniem metodologii łączących doświadczenia kulturoznawstwa kontynentalnego, studiów kulturowych i studiów miejskich oraz ukazanie różnic i związków między kulturowymi studiami miejskimi a innymi dyscyplinami zajmującymi się badaniem miast, takimi jak urbanistyka, antropologia czy socjologia miasta. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | - ogólna wiedza na temat historii badań nad kulturą miasta |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | - lektorium IK - Biblioteka Uniwersytecka |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną łączony z elementami wykładu problemowego i konwersatoryjnego. |
Skrócony opis: |
Wykład prezentuje wybrane problemy, procesy i aktorów biorących udział w produkcji współczesnych przestrzeni miejskich, bazując głównie na przykładach miast europejskich i północnoamerykańskich. Nacisk położony jest przede wszystkim na ekspozycję zjawisk najnowszych, które rozpoznawane są jako problemowe nie tylko na gruncie teorii miejskiej, lecz także w obszarze codziennej ekspertyzy mieszkańców, aktywistów i władz miasta. |
Pełny opis: |
Wykład prezentuje wybrane problemy, procesy i aktorów biorących udział w produkcji współczesnych przestrzeni miejskich, bazując głównie na przykładach miast europejskich i północnoamerykańskich. Nacisk położony jest przede wszystkim na ekspozycję zjawisk najnowszych, które rozpoznawane są jako problemowe nie tylko na gruncie teorii miejskiej, lecz także w obszarze codziennej ekspertyzy mieszkańców, aktywistów i władz miasta. Proponowane w ramach wykładu analizy zjawisk problemowych ugruntowane są na specyficznym dla perspektywy kulturowych studiów miejskich założeniu o potrzebie konstruowania takich interpretacji i wyjaśnień tych zjawisk, które uwzględniałyby ich kulturowy komponent. Założenie to problematyzowane jest w toku wykładu jako element odróżniający eksponowane podejście od tradycyjnych ujęć urbanistyki, antropologii i socjologii miasta. Uzasadniając proponowane na gruncie kulturowych studiów miejskich włączanie zmiennych kulturowych do budowania użytecznej wiedzy o mieście, wykład posługuje się argumentami teoretycznymi z zakresu kulturoznawstwa kontynentalnego i studiów kulturowych oraz wynikami badań naukowych i efektami projektów animacyjno-badawczych realizowanych przy zastosowaniu metodologii transdyscyplinarnych, we współpracy badaczy, aktywistów i władz miasta. |
Literatura: |
Castells M., Siła tożsamości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 Dziuban Z., Doświadczenie, w: E. Rewers (red.), Kulturowe studia miejskie, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014 Foucault M, Inne przestrzenie, tłum. A. Rejniak-Majewska, „Teksty drugie”, nr 6/2005. Harvey D. Bunt miast. Prawo do miasta i miejska rewolucja. Bęc Zmiana, Warszawa 2012. Jacobs J., Śmierć i życie wielkich miast Ameryki, Centrum Architektury, Warszawa 2014. Juskowiak P., Artykulacje, w: E. Rewers (red.), Kulturowe studia miejskie, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014. Koshany R., Interpretacje, w: E. Rewers (red.), Kulturowe studia miejskie, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014. Kosińska M., Miasto – sztuka – media, w: E. Rewers (red.), Kulturowe studia miejskie, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014. Leśniewski N., Miasto i jego miejsca. Próba ujęcia radykalno-hermeneutycznego, w: A. Zeidler-Janiszewska (red.), Pisanie miasta – czytanie miasta, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 1997. Michałowska M., Transdyscyplinarne podstawy kulturowych studiów miejskich, w: E. Michałowska M., Narracje, w: E. Rewers (red.), Kulturowe studia miejskie, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014. Nieszczerzewska M., Wyobrażenia. w: E. Rewers (red.), Kulturowe studia miejskie, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014. Rewers E., Miejska przestrzeń kulturowa: od laboratorium do warsztatu, w: E. Rewers (red.), Kulturowe studia miejskie, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014. Skórzyńska A., W poszukiwaniu miasta jako praxis, w: E. Rewers (red.), Kulturowe studia miejskie, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014. Maćków W., Zimpel J., Rewitalizacja dzielnicy, w: w: E. Rewers (red.), Kulturowe studia miejskie, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014. Żyłko B., Miasto jako przedmiot semiotyki kultury. Uwagi metodologiczne, „Estetyka i Krytyka 12 (1/2007), ss. 65-72. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/studentka: - rozumie transdyscyplinarną specyfikę kulturowych studiów miejskich i metodologiczne konsekwencje proponowanego na ich gruncie ujęcia miasta jako przestrzeni kulturowej, - zna metody analizy i interpretacji miejskich praktyk kulturowych i ich wytworów właściwe dla wybranych nurtów teoretycznych w kulturowo zorientowanych badaniach nad miastami, - zna specjalistyczne opracowania naukowe, dokumenty oraz wyniki badań opisujące zmiany i procesy kulturowe zachodzące we współczesnych miastach, - potrafi posługiwać się i twórczo integrować koncepcje teoretyczne i podejścia badawcze z zakresu kulturowych studiów miejskich w analizie praktyk kulturowych i strategii miejskich dotyczących obszaru kultury (rewitalizacyjnych, artystycznych, politycznych, promocyjnych itp.), - dostrzega, rozpoznaje i artykułuje problemy i konflikty obecne w przestrzeni miejskiej, - stawia diagnozy i formułuje rekomendacje rozwiązań tych problemów w ramach aktywnej współpracy ze społecznościami miejskimi, - jest gotów/gotowa do inicjowania i kierowania przebiegiem działań i projektów animacyjno-badawczych w miastach. |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny 5,0 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 4,5 – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 4,0- dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ze znacznymi niedociągnięciami 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, lecz z licznymi błędami 2,0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.