Wiedza o literaturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-KUDL-WOL |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Wiedza o literaturze |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty dla 2 semestru Kulturoznawstwa I stopnia |
Strona przedmiotu: | http://- |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | kulturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - przekazanie wiedzy na temat podstawowych pojęć i problemów teorii i metodologii badań literackich oraz na temat literaturoznawstwa jako wiedzy o kulturze; - rozwinięcie umiejętności interpretowania tekstów literackich w kontekście konkretnych metod badawczych; - rozwinięcie umiejętności czytania tekstów z zakresu specjalistycznej dziedziny humanistyki; - wdrożenie do dyskusji na temat: funkcji literatury w kulturze, obiegów i gustów literackich, mechanizmów rynku książki; - rozwinięcie umiejętności komunikacyjnych, publicznej dyskusji oraz pracy w grupie |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | wiedza o literaturze (w kontekście historycznym i teoretycznym) na poziomie matury z języka polskiego |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | lektorium Instytutu Kulturoznawstwa |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | - konwersatorium: dyskusja nad wybranymi problemami przedmiotu oraz literaturą przygotowaną w ramach poszczególnych zajęć; - warsztat: praca w mniejszych grupach w celu wspólnego przedyskutowania wybranych problemów, wypracowania wspólnego stanowiska, wykonania drobnych zadań pisemnych |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Skrócony opis: |
Przedmiot "Wiedza o literaturze" stanowi wstęp do wstęp do nauki o literaturze (elementarne aspekty poetyki, teorii i metodologii) oraz stanowi próbę refleksji nad literaturoznawstwem jako dyscypliną badań kulturowych. |
Pełny opis: |
- refleksja na temat podstawowych zagadnień z teorii literatury; - spojrzenie na teorię literatury XX wieku jako na zbiór rozmaitych teorii, czasem podobnych, czasem istniejących w konflikcie; - zdobycie wiedzy o podstawowych sposobach analizy i interpretacji tekstu literackiego - teoretycznie oraz za pośrednictwem konkretnych przykładów-interpretacji; - istotna część zajęć poświęcona jest praktycznym zagadnieniom kreatywnego pisania i interpretacji; - poszczególne treści: 1. Esej - teoria i sztuka pisania. 2. Czym jest literatura? Wyznaczniki literackości. 3. Arcydzieło - kicz. 4. Fikcja literacka i teoria fikcji. 5. Poezja - proza. 6. Intertekstualność. 7. Dialog - monolog - strumień świadomości. 8. Od narracji literackiej do narracji jako struktury rozumienia. 9. Teorie literatury XX wieku - próba systematyzacji. 10. Paradygmat strukturalistyczny: formalizm - strukturalizm - semiotyka. 11. Literatura a filozofia: od fenomenologii do hermeneutyki. 12. Psychologiczne orientacje w badaniach literackich. 13. Postmodernizm - poststrukturalizm - dekonstrukcja. 14. Interpretacja - teoria i praktyka. Granice interpretacji. |
Literatura: |
- Literatura. Teoria. Metodologia, red. D. Ulicka, Warszawa 2001, - Z. Mitosek, Teorie badań literackich, Warszawa 2005, - A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie badań literackich. Podręcznik, Kraków 2006, - Teorie badań literackich. Antologia, red. A. Burzyńska, M.P. Markowski, Kraków 2006, - Estetyki filozoficzne XX wieku, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2000 - J. Culler, Teoria literatury, przeł. M. Bassaj, Warszawa 1998; Słownik literatury polskiej XX wieku, red. zbiorowa, Wrocław 1992 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - posługiwać się podstawową wiedzą na temat literaturoznawstwa jako dziedziny badań, jego działów oraz poszczególnych celów i metod badawczych; - przywoływać najważniejsze pojęcia z zakresu literaturoznawstwa (głównie teorii i metodologii); - objaśniać specyfikę wiedzy o literaturze jako jednej z dyscyplin humanistycznych, zintegrowanej z innymi w ramach interdyscyplinarnie rozumianego kulturoznawstwa; - wyznaczyć cel pytania o to, co jest (może być) literaturą, jaka jest jej rola w kulturze i jakie są metody jej badania; - czytać teksty z zakresu szczegółowej dyscypliny humanistycznej; - stosować wybrane teorie, dyskursy i metody badawcze do interpretacji wybranych tekstów literackich; - wskazać różnicę między profesjonalną a amatorską lekturą, między arcydziełem a kiczem literackim, między interpretacją a subiektywnym sądem; - formułować wypowiedzi zarówno ustne (dyskusja, praca w grupach), jak i pisemne (krótkie formy krytycznoliterackie, sprawdzian zaliczeniowy) – ze szczególnym uwzględnieniem zasad poprawności językowej, estetyki i pragmatyki |
Metody i kryteria oceniania: |
sprawdzian zaliczeniowy z treści lektur oraz zagadnień omówionych podczas zajęć |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.