Miejska ekonomia kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-KUDL-MEK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Miejska ekonomia kultury |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty dla 4 semestru Kulturoznawstwa I stopnia |
Strona przedmiotu: | http://www.kulturoznawstwo.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Pełny opis: |
1. Zajęcia wprowadzające 2. Przemysł kulturowy – przeobrażenia konceptu 3. Postfordyzm – informacjonizm – kapitalizm kognitywny 4. Miasto jako przestrzeń nowej gospodarki 5. Modele restrukturyzacji miast – od menedżeryzmu do miejskiej przedsiębiorczości 6. Miejskie przemysły kulturowe 7. Ekonomia miejskiego dziedzictwa kulturowego 8. Marketing miejsc i kreowanie miejskiej marki 9. Wokół „efektu Bilbao” – architektura i ekonomia doświadczenia 10. Wielkie wydarzenia i festiwalizacja 11. Gentryfikacja i artystyczny sposób produkcji 12. Miasto kreatywne – założenia koncepcji 13. Miasto kreatywne – krytyka koncepcji 14. W poszukiwaniu alternatywy – miasto i to, co wspólne |
Literatura: |
T.W. Adorno, M. Horkheimer, Przemysł kulturalny, w: Tychże, Dialektyka oświecenia. Fragmenty filozoficzne, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2010. S. Lash, C. Lury, Wstęp: Teoria – kilka wskazówek, w: Tychże, Globalny przemysł kultury, Wydawnictwo UJ, Kraków 2011. A. Majer, Ponowoczesny kapitalizm, w: Tegoż, Odrodzenie miast, SCHOLAR-Wydawnictwo UŁ, Warszawa-Łódź 2014. M. Castells, Przestrzeń przepływów, w: Tegoż, Społeczeństwo sieci, PWN, Warszawa 2007. D. Harvey, Sztuka renty, w: Tegoż, Bunt miast. Prawo do miasta i miejska rewolucja, Bęc Zmiana, Warszawa 2012. D. Throsby, Przemysły kultury, w: Tegoż, Ekonomia i kultura, NCK, Warszawa 2010 . R. Towse, Ekonomia dziedzictwa kulturowego, w: Tejże, Ekonomia kultury. Kompendium, NCK, Warszawa 2011. E. Glińska, Budowanie marki miasta. Koncepcje, warunki, modele, Wolters Kluwer, Warszawa 2016 (fragment). J. Orzechowska-Wacławska, Efekt Bilbao możliwy tylko w Bilbao, „Instytut Obywatelski” 2012, nr 4. M. Wasilewski, Nowe centrum kultury w Starej Gazowni – jako projekt promocji Poznania przez sztukę, w: Sztuka – kapitał kulturowy polskich miast, red. E. Rewers, A. Skórzyńska, WN UAM, Poznań 2010. M.W. Kozak, Efekty wielkich wydarzeń według literatury światowej, w: Tegoż, Wielkie wydarzenia a rozwój: Mechanizm i jego składowe na przykładzie Euro 2012, SCHOLAR, Warszawa 2017. A. Nacher, Kultura jako kapitał kłopotliwy albo jak miasto konsumuje sztukę i co z tego wynika, w: Sztuka – kapitał kulturowy polskich miast, red. E. Rewers, A. Skórzyńska, WN UAM, Poznań 2010. N. Smith, Nowy globalizm, nowa urbanistyka: gentryfikacja jako globalna strategia urbanistyczna, „Przegląd Anarchistyczny” 2010, nr 11. R. Florida, Era kreatywna, w: Tegoż, Narodziny klasy kreatywnej oraz jej wpływ na przeobrażenia w charakterze pracy, wypoczynku, społeczeństwa i życia codziennego, NCK, Warszawa 2010. J. Peck, Zastrzyk kreatywności, w: Ekonomia kultury. Przewodnik Krytyki Politycznej, red. Zespół Krytyki Politycznej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2010. M. Hardt, A. Negri, Metropolia, w: Tychże, Rzecz-pospolita. Poza własność prywatną i dobro publiczne, Korporacja Ha!art, Kraków 2012. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca w trakcie zajęć. Kryterium: obecność i aktywny udział w zajęciach Sprawdzian ustny z podstawowych zagadnień dotyczących problematyki miejskiej ekonomii kultury. Kryterium: znajomość podstawowych zagadnień i literatury przedmiotu |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.