Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Miejska ekonomia kultury

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 08-KUDL-MEK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Miejska ekonomia kultury
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty dla 4 semestru Kulturoznawstwa I stopnia
Strona przedmiotu: http://www.kulturoznawstwo.amu.edu.pl
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Poziom przedmiotu:

I stopień

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Pełny opis:

1. Zajęcia wprowadzające

2. Przemysł kulturowy – przeobrażenia konceptu

3. Postfordyzm – informacjonizm – kapitalizm kognitywny

4. Miasto jako przestrzeń nowej gospodarki

5. Modele restrukturyzacji miast – od menedżeryzmu do miejskiej przedsiębiorczości

6. Miejskie przemysły kulturowe

7. Ekonomia miejskiego dziedzictwa kulturowego

8. Marketing miejsc i kreowanie miejskiej marki

9. Wokół „efektu Bilbao” – architektura i ekonomia doświadczenia

10. Wielkie wydarzenia i festiwalizacja

11. Gentryfikacja i artystyczny sposób produkcji

12. Miasto kreatywne – założenia koncepcji

13. Miasto kreatywne – krytyka koncepcji

14. W poszukiwaniu alternatywy – miasto i to, co wspólne

Literatura:

T.W. Adorno, M. Horkheimer, Przemysł kulturalny, w: Tychże, Dialektyka oświecenia. Fragmenty filozoficzne, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2010.

S. Lash, C. Lury, Wstęp: Teoria – kilka wskazówek, w: Tychże, Globalny przemysł kultury, Wydawnictwo UJ, Kraków 2011.

A. Majer, Ponowoczesny kapitalizm, w: Tegoż, Odrodzenie miast, SCHOLAR-Wydawnictwo UŁ, Warszawa-Łódź 2014.

M. Castells, Przestrzeń przepływów, w: Tegoż, Społeczeństwo sieci, PWN, Warszawa 2007.

D. Harvey, Sztuka renty, w: Tegoż, Bunt miast. Prawo do miasta i miejska rewolucja, Bęc Zmiana, Warszawa 2012.

D. Throsby, Przemysły kultury, w: Tegoż, Ekonomia i kultura, NCK, Warszawa 2010 .

R. Towse, Ekonomia dziedzictwa kulturowego, w: Tejże, Ekonomia kultury. Kompendium, NCK, Warszawa 2011.

E. Glińska, Budowanie marki miasta. Koncepcje, warunki, modele, Wolters Kluwer, Warszawa 2016 (fragment).

J. Orzechowska-Wacławska, Efekt Bilbao możliwy tylko w Bilbao, „Instytut Obywatelski” 2012, nr 4.

M. Wasilewski, Nowe centrum kultury w Starej Gazowni – jako projekt promocji Poznania przez sztukę, w: Sztuka – kapitał kulturowy polskich miast, red. E. Rewers, A. Skórzyńska, WN UAM, Poznań 2010.

M.W. Kozak, Efekty wielkich wydarzeń według literatury światowej, w: Tegoż, Wielkie wydarzenia a rozwój: Mechanizm i jego składowe na przykładzie Euro 2012, SCHOLAR, Warszawa 2017.

A. Nacher, Kultura jako kapitał kłopotliwy albo jak miasto konsumuje sztukę i co z tego wynika, w: Sztuka – kapitał kulturowy polskich miast, red. E. Rewers, A. Skórzyńska, WN UAM, Poznań 2010.

N. Smith, Nowy globalizm, nowa urbanistyka: gentryfikacja jako globalna strategia urbanistyczna, „Przegląd Anarchistyczny” 2010, nr 11.

R. Florida, Era kreatywna, w: Tegoż, Narodziny klasy kreatywnej oraz jej wpływ na przeobrażenia w charakterze pracy, wypoczynku, społeczeństwa i życia codziennego, NCK, Warszawa 2010.

J. Peck, Zastrzyk kreatywności, w: Ekonomia kultury. Przewodnik Krytyki Politycznej, red. Zespół Krytyki Politycznej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2010.

M. Hardt, A. Negri, Metropolia, w: Tychże, Rzecz-pospolita. Poza własność prywatną i dobro publiczne, Korporacja Ha!art, Kraków 2012.

Metody i kryteria oceniania:

Praca w trakcie zajęć. Kryterium: obecność i aktywny udział w zajęciach

Sprawdzian ustny z podstawowych zagadnień dotyczących problematyki miejskiej ekonomii kultury. Kryterium: znajomość podstawowych zagadnień i literatury przedmiotu

Praktyki zawodowe:

-

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)