Metody badań społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-KUDL-MBS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Metody badań społecznych |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty dla 3 semestru Kulturoznawstwa I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | kulturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | wyrobienie orientacji w zakresie rozwoju nauki i sposobów poznawania i badanie rzeczywistości zdobycie podstaw wiedzy na temat miejsca badań społecznych i znaczenia ich wyników w życiu społecznym zdobycie wiedzy na temat genezy i ewolucji badań społecznych opanowanie orientacji w zakresie podstawowych pojęć, narzędzi i metod badawczych wyrobienie orientacji w zakresie podstawowych paradygmatów badawczych rozwinięcie umiejętności krytycznego odbioru i interpretacji wyników badań społecznych |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | - umiejętność uczestniczenia w wykładzie, podstawy savoir-vivre’u |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały przekazywane na zajęciach lub przesyłane mailem |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | wykład, prezentacje multimedialne, ilustracje filmowe |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta 60 – lektura tekstów do zajęć, przygotowanie do sprawdzianu SUMA GODZIN 90 SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU) 3 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zdobycie podstaw wiedzy z zakresu metod badań społecznych - na temat etapów składowych badania społecznego i podstawowych narzędzi badawczych z tej dziedziny; umiejętności wykorzystywania i interpretacji wyników badań społecznych. |
Pełny opis: |
Efektem uczestnictwa w wykładzie ma być wyrobienie orientacji w zakresie rozwoju nauki, sposobów poznawania i badania rzeczywistości oraz zdobycie podstaw wiedzy na temat miejsca badań społecznych i znaczenia ich wyników w życiu społecznym. Chodzi także o zdobycie wiedzy na temat genezy i ewolucji badań społecznych, opanowanie podstawowych pojęć, narzędzi i metod badawczych, a także o wyrobienie orientacji w zakresie podstawowych paradygmatów badawczych i rozwinięcie umiejętności krytycznego odbioru i interpretacji wyników badań społecznych. |
Literatura: |
• S. Kaczmarczyk, Badania marketingowe. Metody i techniki. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2003. • P. Kotler, G. Armstrong, J. Saunders, V. Wong, Marketing. Podręcznik europejski. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002. • E. Babbie, Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. • Metody badań socjologicznych. (Wybór tekstów pod red. S. Nowaka), Warszawa 1965. • S. Nowak, Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. • P. Jaroszyński, Nauka w kulturze, Polwen, Radom 2002. |
Efekty uczenia się: |
MBS_01 zna podstawy metodologii badań społecznych MBS_02 posiada orientację i umiejętność posługiwania się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla nauk społecznych MBS_03 posiada podstawowe umiejętności badawcze, rozumie specyfikę formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych, opracowania i prezentacji wyników w zakresie badań społecznych MBS_04 jest świadomy swej roli w społeczeństwie jako pośrednika w wyjaśnianiu istotnych zjawisk w kulturze (konflikty społeczne, etniczne i religijne, przemiany obyczajowe, nowe praktyki kulturowe i nowe formy uczestnictwa w kulturze) MBS_05 jest krytyczny wobec wiedzy, którą przyswaja, panujących autorytetów, ideologii i mód |
Metody i kryteria oceniania: |
• aktywność • sprawdzian pisemny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.