Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Logika z elementami metodologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 08-KUDL-LEM
Kod Erasmus / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0319) Nauki społeczne i psychologiczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Logika z elementami metodologii
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty dla 1 semestru Kulturoznawstwa I stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

kulturoznawstwo

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Student ma znać i rozumieć miejsce i znaczenie kulturoznawstwa w systemie nauk oraz rozumie różnice i powiązania między innymi dyscyplinami nauk humanistycznych a kulturoznawstwem; znać i rozumieć podstawy metodologii badań kulturoznawczych; potrafić formułować problemy badawcze, dobrać metody i narzędzia badawcze, opracować i prezentować wyniki, pozwalające na rozwiązywanie podstawowych zagadnień w zakresie badań kulturoznawczych oraz posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa w typowych sytuacjach profesjonalnych, a także być gotowym do przyjmowania postaw krytycznych wobec wiedzy, którą przyswaja, panujących autorytetów, ideologii i mód oraz oceny własnych kompetencji oraz wiedzy, dostrzegać i rozumieć konieczność własnego rozwoju i kształcenia (np. potrzebę uczenia się przez całe życie).

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

wykłady i laboratoria

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

brak

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Informacja przekazywana ustanie studentom na zajęciach, lista lektur przekazywana drogą mailową

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

wykłady (z elementami aktywności studenta) oraz laboratoria (omawianie zagadnień, ćwiczenie umiejętności).

Laboratoria: wprowadzanie i omówienie kluczowych zagadnień przez wykładowcę, przykładowe ćwiczenia (przy wprowadzaniu trzech metod sprawdzania tautologiczności formuł oraz przy wprowadzaniu do dowodzenia wprost i nie wprost), następnie - praca studentów (wykonywanie ćwiczeń przy tablicy, przy pomocy wykładowcy). Nadto zadania domowe, omawiane każdorazowo na początku kolejnych zajęć.


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

wykład: 3 punkty ECTS

laboratoria: 2 punkty ECTS

Skrócony opis:

Przedmiot realizowany w postaci wykładów (30 h) oraz laboratoriów (30 h). Materiał realizowany w ramach laboratoriów koncentruje się na wybranych aspektach logiki formalnej (klasyczny rachunek zdań). Materiał realizowany w ramach wykładów obejmuje zróżnicowane zagadnienia, obejmujące m.in. historię logiki, elementy logiki formalnej, zagadnienia związane z językiem, podstawy semiotyki (podstawowe treadycje, rozwój semiotyki kultury), zagadnienia związane z metodologią nauk (ogólniejsze - Popper, Kuhn; oraz powiązane ściśle z kulturoznawstwem, jak społeczno-regulacyjna teoria kultury J. Kmity).

Pełny opis:

LABORATORIA:

Materiał obejmuje zagadnienia związane z Klasycznym Rachunkiem Zdań. Zakres tematów obejmuje: wprowadzenie do KRZ (definicja KRZ, słownik KRZ, podstawowe pojęcia, takie jak zmienna, wyrażenie, formuła krz, tautologiczność, spójniki międzyzdaniowe, matryca logiczna), tworzenie schematów formalnych zdań, sprawdzanie tautologiczności formuł (metoda zero-jedynkowa, metoda tabelkowa, metoda skrócona), pojęcie dowodu i dowodzenia, reguły inferencyjne, prawa logiczne, dowodzenie wprost, dowodzenie nie wprost.

WYKŁADY:

Krótka historia logiki, typy wnioskowań, błędy logiczne, argumentacja i argumenty, zasady racjonalnej dyskusji, definicje (budowanie definicji, rodzaje definicji, usterki), język naturalny a język sztuczny, kompetencja językowa (tezy, kontrtezy języka, reguły inferencyjne), interpretacja humanistyczna (w tym m.in.: czynność racjonalna w warunkach pewności i ryzyka, czynność kulturowa, obiekt kulturowy, znak, pojęcie wyjaśniania), społeczno-regulacyjna teoria kultury, podstawy semiotyki (pojęcie znaku, semiozy, symbolu, modele komunikacji, konotacja, denotacja, typologie znaków, koncepcje F. de Sauusure'a i Ch. S. Peirce'a; semiotyka kultury: przykład szkoły Tartusko-Moskiewskiej), koncepcje K. Poppera (tu także: problem indukcji wg. Hume'a, kanony J.S. Milla, falsyfikacja, problem prawdy w nauce), koncepcje Th. Kuhna (nauka normalna, kategoria łamigłówki, paradygmat, rewolucja naukowa), myślenie potoczne a myślenie naukowe.

Literatura:

T. Hołówka, Kultura logiczna w przykładach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005

B. Stanosz, Ćwiczenia z logiki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007

J. Kmita, Wykłady z logiki i metodologii nauk dla studentów wydziałów humanistycznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1976

J. Kmita, Późny wnuk filozofii. Wprowadzenie do kulturoznawstwa, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2007

Karl R. Popper, Wiedza obiektywna. Ewolucyjna teoria epistemologiczna, tłum. A. Chmielewski, PWN, Warszawa 2012

T. Kuhn, Struktura rewolucji naukowych, tłum. H. Ostromęcka, Wyd. Aletheia, Warszawa 2009

F. de Saussure, Kurs językoznawstwa ogólnego, tłum. K. Kasprzyk, PWN, Warszawa 2002

J. Łotman, Uniwersum umysłu. Semiotyczna teoria kultury, tłum. B. Żyłko, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2008

W. Marciszewski (red.), Mała encyklopedia logiki, Zakład Narodowy imienia Ossolińskich, Wrocław 1986

W. Marciszewski (red.), Logika formalna. Zarys encyklopedyczny z zastosowaniem do informatyki i lingwistyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1987.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie miejsce i znaczenie kulturoznawstwa w systemie nauk oraz rozumie różnice i powiązania między innymi dyscyplinami nauk humanistycznych a kulturoznawstwem; zna i rozumie podstawy metodologii badań kulturoznawczych; student potrafi formułować problemy badawcze, dobrać metody i narzędzia badawcze, opracować i prezentować wyniki, pozwalające na rozwiązywanie podstawowych zagadnień w zakresie badań kulturoznawczych oraz posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa w typowych sytuacjach profesjonalnych, student jest gotów do przyjmowania postaw krytycznych wobec wiedzy, którą przyswaja, panujących autorytetów, ideologii i mód oraz oceny własnych kompetencji oraz wiedzy, dostrzega i rozumie konieczność własnego rozwoju i kształcenia (np. potrzebę uczenia się przez całe życie).

Metody i kryteria oceniania:

WYKŁAD:

Forma zaliczenia: E(egzamin)

Egzamin pisemny obejmujący pięć pytań – poprawna odpowiedź na trzy pytania: ocena dostateczna i odpowiednio: na cztery pytania – ocena dobra i na pięć pytań – bardzo dobra. Przewidziana jest punktacja cząstkowa w ramach poszczególnych pytań.

LABORATORIA:

Forma zaliczenia: Z (zaliczenie)

- dwa kolokwia zaliczeniowe na ocenę w ciągu semestru (1/ budowa logicznych schematów zdań; sprawdzanie tautologiczności formuł trzema metodami – połowa listopada; 2/ dowodzenie wprost i nie wprost – połowa/początek stycznia) – ocena końcowa z ćwiczeń jest średnią ocen z obu kolokwiów

- aktywność – praca studenta przy tablicy

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)