Kultura języka i tekstu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-KUDL-KJT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura języka i tekstu |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty dla 4 semestru Kulturoznawstwa I stopnia |
Strona przedmiotu: | http://- |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | kulturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem w różnych sytuacjach (wypowiedź ustna/pisemna, oficjalna/potoczna, naukowa/popularyzatorska, literacka/ publicystyczna, itp.); - omówienie najczęściej popełnianych błędów językowych; - refleksja nad tendencjami rozwojowymi współczesnej polszczyzny |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | brak |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Lektorium Instytutu Kulturoznawstwa |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | - konwersatorium (dyskusje nad wybranymi problemami językowymi); - warsztat: wspólne lub w mniejszych grupach wypełnianie testów poprawnościowych i omawianie ich wyników; - test zaliczeniowy |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Skrócony opis: |
Konwersatorium "Kultura języka i tekstu" to kurs mający na celu zapoznanie się z podstawowymi pojęciami i mechanizmami z zakresu kultury języka, przede wszystkim zaś akcent położony jest na aspekt praktyczny: rozwiązywanie konkretnych problemów językowych oraz dyskusja nad wybranymi tendencjami współczesnej polszczyzny. |
Pełny opis: |
Treści poszczególnych zajęć: - pojęcie „kultury języka”; - podstawowe zagadnienia związane z kulturą języka (norma językowa, uzus, innowacja a błąd językowy); - najczęstsze błędy językowe – rodzaje, mechanizmy powstawania oraz analiza przykładów; - wybrane zagadnienia ortograficzne i interpunkcyjne; - tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny (język reklamy, język polityków, język współczesnych tekstów publicystycznych, język „najmłodszej polszczyzny”); - kultura języka a pragmatyka językowa; - zapożyczenia we współczesnej polszczyźnie (uzus a normy prawne); - etykieta językowa; - wulgaryzacja języka (wulgaryzmy i tabu językowe); - poprawna wymowa i „estetyka” wypowiedzi; - elementy retoryki – dawnej i współczesnej (styl wypowiedzi, decorum, postawa mówcy); - akcent językowy – podstawowa problematyka; - polski dowcip językowy |
Literatura: |
M. Bugajski, Pół wieku kultury języka w Polsce 1945-1995, Warszawa 1999; M. Korolko, Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990; Nowy słownik poprawnej polszczyzny PWN, red. A. Markowski, Warszawa 1999; Kultura języka dziś, red. W. Pisarek, H. Zgółkowa, Poznań 1995; A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005; H. Jadacka, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2009; T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009 M. Bańko, M. Krajewska, Słownik wyrazów kłopotliwych, Warszawa 1995 D. Buttler, H. Kurkowska, H. Satkiewicz, Kultura języka polskiego, t. I, Warszawa 1971; t. II, Warszawa 1982; Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, red. W. Pisarek, Kraków 1999 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: - ma świadomość roli języka w różnych sytuacjach życiowych – codziennych i zawodowych; - zdaje sobie sprawę z istnienia różnych rejestrów języka (ustny/pisemny, oficjalny/potoczny, naukowy/popularyzatorski, literacki/ publicystyczny) oraz potrafi odpowiedniego rejestru użyć w swojej wypowiedzi w konkretnej sytuacji komunikacyjnej; - w swoich wypowiedziach ustnych i pisemnych stosuje się do najważniejszych zasad poprawnej polszczyzny; - zna podstawowe mechanizmy popełniania błędów językowych, rozpoznaje błędy w analizowanych wypowiedziach ustnych lub pisemnych; - jest „samodzielny językowo”, to znaczy wie, gdzie szukać odpowiedzi na pytania dotyczące poprawności językowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega zarówno udział w zajęciach (dyskusje, testy), jak i końcowy sprawdzian zaliczeniowy - test z zakresu poprawności językowej. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.