Historia muzyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-KUDL-HMZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Historia muzyki |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty dla 3 semestru Kulturoznawstwa I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Kulturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Wyposażenie studenta w wiedzę z zakresu historii muzyki oraz w umiejętność łączenia wydarzeń reprezentatywnych dla tej dziedziny sztuki z procesami zachodzącymi symultanicznie w innych dziedzinach kultury. Przekazana w ten sposób wiedza szczegółowa ma ułatwiać rozumienie (określonych) zjawisk kulturowych z uwzględnieniem złożonego i niejednorodnego kontekstu, w którym one zachodzą. Ułatwieniem w tym przedsięwzięciu jest kolejność przedmiotów w planie studiów licencjackich organizowanych przez Instytut Kulturoznawstwa UAM. Studenci I roku uczestniczą w wykładach z historii filozofii, rok później natomiast w zajęciach z historii muzyki |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wykład ma charakter wprowadzający. Warunkiem rozumienia omawianych zagadnień przez jego uczestników jest umiejętność posługiwania się przez nich wiedzą wyniesioną ze szkoły średniej oraz z zajęć dotyczących historii (różnych dziedzin) kultury, w których uczestniczyli oni na pierwszym roku studiów licencjackich. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Czytelnia instytutowa |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2.00 |
Skrócony opis: |
Wykłady z historii muzyki, poza prezentacją zagadnień reprezentatywnych dla tej dziedziny sztuki, mają na celu rozwijanie umiejętności zestawiania zjawisk muzycznych z procesami zachodzącymi symultanicznie w innych dziedzinach kultury. Dzieje kompozycji zawężone do wydarzeń zachodzących w zachodnim kręgu kulturowym przedstawione zostały jako komponent wielowątkowej historii kultury. |
Pełny opis: |
Wykłady z historii muzyki, poza prezentacją zagadnień reprezentatywnych dla tej dziedziny sztuki, mają na celu rozwijanie umiejętności zestawiania zjawisk muzycznych z procesami zachodzącymi symultanicznie w innych dziedzinach kultury. Dzieje kompozycji zawężone do wydarzeń zachodzących w zachodnim kręgu kulturowym przedstawione zostały jako komponent wielowątkowej historii kultury. Tematy zajęć: - Definicja muzyki - Skale starogreckie - Hymny ambrozjańskie i chorał gregoriański - Szkoły Saint-Martial i Notre Dame - rozwój form organalnych - Trubadurzy i truwerzy - początki muzyki świeckiej - Ars antiqua - Ars nova i włoskie trecento - Okres burgundzki - Ars subtilior - Szkoły niderlandzkie - Palestrina i szkoła rzymska - Orlando di Lasso - Szkoła wenecka - Narodziny opery - Camerata florencka, opera wenecka, opera neapolitańska - Rozwój opery na kontynencie europejskim w XVII wieku. - Muzyka oratoryjno-kantatowa - Budowa suity barokowej - Budowa fugi - Klasycy wiedeńscy - budowa allegra sonatowego - Muzyka niemieckiego romantyzmu (Fr. Schubert, R. Schumann, F. Mendelssohn) - Romantyzm rosyjski (P. Czajkowski i Potężna Gromadka) - Polski romantyzm muzyczny - Początki muzyki programowej - H. Berlioz - J. Brahms i R. Wagner - Impresjonizm w muzyce - C. Debussy, M. Ravel, K, Szymanowski - Dodekafoniści i ich następcy - I. Strawiński, S. Prokofiew, D. Szostakowicz |
Literatura: |
- J. i M. Chomińscy, Historia muzyki, PWM, Warszawa; - B. Schaeffer. Dzieje muzyki. Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1998 - M. Kowalska, ABC historii muzyki. PWM, Warszawa 2001 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu student dysponuje wiedzą z zakresu historii muzyki. Wiedzę tę potrafi wykorzystać w dwojaki sposób. Po pierwsze, orientuje się on (na poziomie elementarnym) w wydarzeniach składających się na dzieje muzyki. Po drugie, owe wydarzenia potrafi on łączyć z procesami zachodzącymi symultanicznie w innych dziedzinach kultury. Rozwija w ten sposób umiejętność interpretacji zjawisk kulturowych z uwzględnieniem złożonego i niejednorodnego kontekstu, w którym one zachodzą. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny; standardowa skala ocen (5.0-2.0): 5.0 - znakomita wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu 4.5 – bardzo dobra wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu 4.0 - dobra wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu 3.5 - zadowalająca wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu 3.0 - zadowalająca wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu 2.0 - niezadowalająca wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.