Gatunki telewizyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-KUDL-GAT |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Gatunki telewizyjne |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty dla 3 semestru Kulturoznawstwa I stopnia Przedmioty dla 4 semestru Kulturoznawstwa I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | Kulturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | C1 Przekazanie wiedzy z zakresu teorii telewizji oraz historii telewizji, a także jej przemian z medium masowego do konwergentnego. C2 Przekazanie wiedzy z zakresu definiowania gatunków i formatów telewizyjnych oraz ich ewolucji i hybrydyczności. C3 Wykształcenie umiejętności korzystania z metod i narzędzi badawczych, potrzebnych do analizy i interpretacji gatunków telewizyjnych. C4 Wykształcenie umiejętności rozpoznawania, analizowania i interpretowania gatunków telewizyjnych. C5 Rozwinięcie zdolności i kompetencji we wskazywaniu i opisywaniu zależności i perspektyw intertekstualnych i intermedialnych w odniesieniu do gatunków i formatów telewizyjnych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | brak |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały do zajęć przekazywane są studentom na bieżąco drogą mailową (poczta AMU). |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | metody praktyczne (metoda przewodniego tekstu, prezentacje audiowizualne), metody problemowe (dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków). |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 60 h |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują tematykę przemian gatunków telewizyjnych w perspektywie historycznej, społecznej, ekonomicznej, technologicznej oraz kulturowej. Mają na celu przekazanie umiejętności prowadzenia analizy i kategoryzacji gatunkowej przekazów telewizyjnych w dobie nowych mediów. |
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują tematykę przemian gatunków telewizyjnych w perspektywie historycznej, społecznej, ekonomicznej, technologicznej oraz kulturowej. Mają na celu przekazanie umiejętności prowadzenia analizy i kategoryzacji gatunkowej przekazów telewizyjnych w dobie nowych mediów. Szczególna uwaga zostanie zwrócona w kierunku polisemiczności tego medium oraz rozwoju gatunków i formatów telewizyjnych, z naciskiem na powstawanie nowych form hybrydycznych. Zajęcia mają określić miejsce telewizji w znacznie rozbudowanym obecnie pejzażu audiowizualnym oraz określić jej zmieniające się znaczenie i funkcję w życiu odbiorców. Zajęcia pomogą studentom w wypracowaniu kulturoznawczego aparatu teoretycznego służącego do analizy programów i zjawisk telewizyjnych. Na pierwszych dwóch konserwatoriach zostaną zaprezentowane podstawy wiedzy o telewizji oraz gatunkach telewizyjnych. Każde następne zajęcia będą się koncentrować wokół wybranego gatunku telewizyjnego. Studenci podczas pierwszego spotkania spośród 16 zagadnień tematycznych wybiorą 10, które zostaną omówione podczas dalszych zajęć. |
Literatura: |
1) T.Bielak, M. Filiciak i G. Ptaszek (red.) Zmierzch telewizji? Przemiany medium. Warszawa 2011. 2) M. Bogunia-Borowska, Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe, Kraków 2012. 3) B. Darska. To nas pociąga! O serialowych antybohaterach. Gdańsk 2012. 4) M. Filiciak, B. Giza (red.), Post-soap. Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia, Warszawa 2011. 5) W. Godzic. Rozumieć telewizję. Kraków 2001. 6) W. Godzic, Telewizja i jej gatunki po „Wielkim Bracie”, Kraków 2004. 7) W. Godzic, Telewizja jako kultura, Kraków 1999. 8) A. Gwóźdź (red.), Media - eros - przemoc. Sport w czasach popkultury, Kraków 2003. 9) A. Nacher, Telepłeć. Gender w telewizji doby globalizacji, Kraków 2008. 10) G. Ptaszek, Talk-show. Szczerość na ekranie?, Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: posiada podstawową wiedzę teoretyczną dotyczącą refleksji nad telewizją posiada wiedzę z zakresu historii i rozwoju gatunków i formatów telewizyjnych posiada wiedzę na temat najważniejszych gatunków TV, a także zna podstawową terminologię potrafi rozpoznawać, analizować i interpretować programy telewizyjne w perspektywie gatunkowej potrafi wskazać zmiany zachodzące w obrębie poszczególnych gatunków telewizyjnych potrafi posługiwać się odpowiednimi terminami podczas analizy i interpretacji programów TV rozumie potrzebę stałego poszerzania wiedzy z zakresu przemian zachodzących we współczesnej telewizji świadomie i krytycznie interpretuje przekaz telewizyjny |
Metody i kryteria oceniania: |
W ramach zaliczenia studenci przygotowują prezentację audiowizualną, której celem jest przedstawienie charakterystyki i analiza wybranego gatunku telewizyjnego. Studenci pracują w 2-3 osobowych grupach. Każde zajęcia będą poświęcone refleksji nad wybranym gatunkiem telewizyjnym i w ich ramach przedstawiana będzie jedna prezentacja. Prezentacja powinna zostać przygotowana tak, aby każdy ze studentów mógł referować przygotowaną przez siebie część. Kryteria oceny końcowej: Podczas prezentacji będzie oceniana wiedza z dziedziny teorii i wiedzy o telewizji, komunikacji medialnej oraz genologii formatów telewizyjnych oraz umiejętności i kompetencje analizy i interpretacji zjawisk telewizyjnych i medialnych. Drugą składową oceny końcowej będzie stanowić frekwencja na zajęciach (dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności, każda kolejna obniża ocenę o pół stopnia). 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.