Celebrity studies
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-KUDL-CES |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Celebrity studies |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty dla 3 semestru Kulturoznawstwa I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | Kulturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - dostarczenie wiedzy z zakresu nowych mediów i popkultury w kontekście sławy, celebrytyzmu, kultury tabloidów i kultury fanowskiej; - zapoznanie studentów z mechanizmami zachodzącymi w mediach internetowych (w tym społecznościowych) oraz w show-biznesie; - dostarczenie narzędzi niezbędnych do analizy oraz interpretacji narracji i dyskursów medialnych; - dostarczenie narzędzi umożliwiających analizę oraz interpretację zachowań i wydarzeń medialnych z udziałem celebrytów. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Brak. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały do zajęć zostają przesłane studentom drogą mailową (poczta AMU). |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Omówienie teoretycznych i metodologicznych podstaw celebrity studies, prezentacja wyników badań, analiza aktualnych wydarzeń medialnych, wspólna praca nad projektami studentów. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta 1 (przeprowadzenie badania) 20 Praca własna studenta 2 (opracowanie wyników) 10 Praca własna studenta 3 (stworzenie prezentacji) 5 SUMA GODZIN 65 |
Skrócony opis: |
Studenci zapoznają się z głównymi nurtami teoretycznymi eksplorującymi kulturowe znaczenia zjawiska celebrytyzmu. Poznają również w praktyce metody badania relacji między celebrytami, przemysłami, które ich wytwarzają i eksploatują, a odbiorcami, fanami i konsumentami dostarczanych przez celebrytów treści. Szczególna uwaga zostanie poświęcona analizie sposobów funkcjonowania medialnych – a zwłaszcza nowomedialnych, silnie spersonalizowanych i zdywersyfikowanych – kanałów komunikacyjnych, w ramach których celebryci często zajmują kluczowo istotne pozycje. Po ukończeniu kursu studenci będą umieli rozpoznawać, klasyfikować i samodzielnie badać ogólnokulturowe mechanizmy, które znajdują swoje odzwierciedlenie w praktykach celebrytyzmu. |
Pełny opis: |
Celebrity studies – zajęcia wprowadzające. Historia, teoria, obszar badań, założenia, najważniejsze pojęcia dyscypliny Celebryta dawniej i dziś. Historia nowożytnego rozumienia sławy: od dandysa do psa Marnie Rola antropologicznie rozumianego zjawisk plotki i skandalu w kreowaniu celebrytów. Czy współcześnie nadal funkcjonuje podział na dobrą i złą sławę? Slut-shaming a slut-faming. Przemiany przemysłu celebryckiego na przełomie XX i XXI wieku. Rola mediów w kreowaniu celebrytów, cz. 1 – analogowe media masowe (prasa i telewizja). Rola mediów w kreowaniu celebrytów, cz. 2 – internet Rola mediów w kreowaniu celebrytów, cz. 3 – era mediów 3.0., celebryci w kulturze prosumenckiej, influencerzy, adaptacja starszego pokolenia celebrytów do zmieniających się mediów celebrytyzmu. Dywersyfikacja i personalizacja mediów celebrytyzmu na tle nowych strategii marketingowych. Celebrytyzm a media mobilne. Celebryta globalny czy lokalny? Zjawisko mikrocelebrytyzmu. Wizerunek celebryty w najnowszych tekstach popkultury. |
Literatura: |
Godzic W., Znani z tego, że są znani: celebryci w kulturze tabloidów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne: TVN, 2007. Janczewski M., CeWEBryci, Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2011. van Krieken R., Celebrity society, Routledge, 2012. Marshall P. David, The Celebrity Culture Reader, Routledge, 2006. McNamara K., Paparazzi: Media practices and celebrity culture, Polity Press, cop. 2016. Molęda-Zdziech M., Czas celebrytów: mediatyzacja życia publicznego, Difin, 2013. Rojek Ch., Celebrity: ciritical concepts in sociology (vol. 1-4), Routledge, 2010. Siuda P., Metody badań online, Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2016. Siuda P., Żaglewski T., Prosumpcja: pomiędzy podejściem apokaliptycznym a emancypującym, Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2014. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie terminologię, teorie i metodologię z zakresu medioznawstwa oraz rolę komunikacji medialnej we współczesnej kulturze Zna podstawy metodologii badań kulturoznawczych i potrafi z nich korzystać Potrafi formułować problemy badawcze, dobrać metody i narzędzia badawcze, opracować i prezentować wyniki, pozwalające na rozwiązywanie podstawowych zagadnień w zakresie badań kulturoznawczych Potrafi rozwiązywać typowe zadania i problemy pojawiające się w obrębie badań nad współczesnymi praktykami kulturowymi zapośredniczonymi medialnie Jest gotów do wykazania się wyobraźnią, wrażliwością społeczną i krytycyzmem w ocenie procesów i zjawisk kulturowych Jest gotów do świadomego i aktywnego uczestnictwa w różnych formach życia kulturalnego w ich przejawach medialnych, ma również świadomość znaczenia problematyki etycznej związanej ze współczesną komunikacją medialną |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie prezentacji zaliczeniowej. 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.