Analiza dzieła literackiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-KUDL-ADL |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza dzieła literackiego |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty dla 3 semestru Kulturoznawstwa I stopnia Przedmioty dla 4 semestru Kulturoznawstwa I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | kulturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Powtórzenie zagadnień szkolnych związanych z poetyką i genologią, rozszerzenie o zagadnienia wolności interpretacyjnej, otwartości dzieła, itd. Student poznaje specyfikę rozwoju różnych dziedzin europejskiej kultury artystycznej z uwzględnieniem form sztuki współczesnej, towarzyszących jej społecznych dyskursów i praktyk, w tym literatury i poetyki. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Przedmiot nie jest prowadzony zdalnie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Brak. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały dostępne w lektorium Instytutu Kulturoznawstwa |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład, praca z tekstem, praca z filmem i innymi materiałami audiowizualnymi. i |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Student powinien na przygotowanie do zajęć poświęcić przynajmniej 1,25 godziny tygodniowo na: lekturę zaleconych tekstów, |
Skrócony opis: |
Zajęcia stanowią zaproszenie do ponownego odkrywania świata dzieł literackich. Przyjęta perspektywa ćwiczeń to powtórzenie zagadnień związanych z poetyką i genologią oraz wprowadzenie do kulturowej teorii literatury. |
Pełny opis: |
Po co czytamy? Czym jest analiza dzieła literackiego Figury, tropy, metafory. Wybrane aspekty kompozycji dzieła literackiego, cz. I Wybrane aspekty kompozycji dzieła literackiego, cz. II - informacje o planowanych prezentacjach wybrane elementy kompozycji dzieła literackiego, cz. III Genologia i poetyka - podstawowe pojęcia Tekst literacki i korespondencja sztuk - ekranizacje i adaptacje dzieł - wyzwanie kulturoznawcze |
Literatura: |
B. Chrząstowska, S. Wysłouch, Poetyka stosowana, Warszawa 2000. M. Głowiński, A. Okopień- Sławińska, J. Sławiński, Zarys teorii literatury, Warszawa 1991. U. Eco, "Poetyka" i my, przeł. J. Ugniewska, Twórczość, 2003, nr. 5. Genologia polska. Gatunek w literaturze współczesnej, red. R. Cudak, Warszawa 2009. |
Efekty uczenia się: |
Student powtórzył zagadnień szkolnych związanych z poetyką i genologią, rozszerzenie o zagadnienia wolności interpretacyjnej, otwartości dzieła, itd. Student poznał specyfikę rozwoju różnych dziedzin europejskiej kultury artystycznej z uwzględnieniem form sztuki współczesnej, towarzyszących jej społecznych dyskursów i praktyk, w tym literatury i poetyki. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecnośc) 2. Pozytywna ocena ze sprawdzianów *1 i 2 3. Wygłoszenie mini referatu (do 10 minut) z przykładami lekturowymi 4. Przygotowanie w grupach (4 osobowych) prezentacji dotyczących relacji tekstu literackiego i jego możliwych aplikacji i adaptacji |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.