Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne systemy medialne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 08-KSDU-WSM
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Współczesne systemy medialne
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty na 2 semestrze komunikacji społecznej II stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Filozofia

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

C1: przekazanie wiedzy dotyczącej współczesnych systemów medialnych

C2: rozwijanie umiejętności analizy systemów medialnych z punktu widzenia ich historycznego rozwoju

C3: wykształcenie zdolności posługiwania się terminami dziedzinowymi w zakresie mediów i komunikowania masowego

C4: wypracowanie umiejętności samodzielnego wyszukiwania informacji o systemach medialnych

C5: doskonalenie kompetencji w zakresie monitorowania polityk medialnych


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

moduł zajęć

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

brak

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

podczas zajęć, literatura przedmiotu

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30

Przygotowanie do zajęć 30

Czytanie wskazanej literatury 30

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 30


SUMA GODZIN 120

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 4


Skrócony opis:

Student zna i rozumie pojęcie systemu komunikowania i systemu medialnego

Student zna i rozumie strukturę i modele systemu medialnego

Student zna i rozumie rynki medialne i strategie ich ekspansji

Student zna i rozumie politykę kulturalną a współczesne media globalne

Student zna i rozumie podstawowe zasady ekonomicznej struktury mediów: przemysł kreatywny

Student zna i rozumie normatywne i opisowe koncepcje mediów publicznych

Pełny opis:

Pojęcie systemu komunikowania i systemu medialnego

Struktura i modele systemu medialnego

Rynki medialne i strategie ich ekspansji

Polityka kulturalna a współczesne media globalne

Podstawowe zasady ekonomicznej struktury mediów: przemysł kreatywny

Normatywne i opisowe koncepcje mediów publicznych

Literatura:

S. Baran, D. Davis, Teoria komunikowania masowego, Kraków 2007

A. Briggs, P. Burke, Społeczna historia mediów, Warszawa 2010

B. Dobek-Ostrowska, Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa 2006;

B. Dobek-Ostrowska, Transformacja systemów medialnych w krajach EŚW po 1989 roku, Warszawa 2002;

B. Dobek-Ostrowska, Współczesne systemy komunikowania, Wrocław 1997

B. Dobek-Ostrowska, Media masowe na świecie, Wrocław 2007

T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2006;

T. Goban-Klass, Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005.

L. Gorman, D. McLean, Media i społeczeństwo. Wprowadzenie historyczne, Kraków 2010

D. C. Hallin, P. Mancini, Systemy medialne, Kraków 2007;

K. Jakubowicz, Media publiczne. Początek końca czy nowy początek?

D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007;

B. Ociepka, Komunikowanie międzynarodowe, Warszawa 2002

J. Street, Mas media, polityka, demokracja, Kraków 2006

Metody i kryteria oceniania:

Test

Praktyki zawodowe:

-

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)