Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Medioznawstwo

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 08-KSDL-MED
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Medioznawstwo
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty dla 4 semestru komunikacji społecznej I stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Filozofia

Cele kształcenia:

C1: przekazanie wiedzy z zakresu medioznawstwa i komunikowania masowego

C2: rozwijanie umiejętności analizy rynku mediów z punktu widzenia historycznego rozwoju

C3: wykształcenie zdolności posługiwania się terminami dziedzinowymi w zakresie mediów i komunikowania masowego

C4: wypracowanie umiejętności samodzielnego wyszukiwania informacji o sektorach medialnych

C5: doskonalenie kompetencji diagnozowania oddziaływania mediów


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

moduł zajęć

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

brak

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

podczas wykładów, dostępna literatura przedmiotu

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

wykład konwersatoryjny, analiza przypadków

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 h

Przygotowanie do zajęć 15 h

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 15 (Łącznie 60 h, 2 pnk ECTS)

Skrócony opis:

Pojęcie medioznawstwa i główne problemy komunikowania

Teoretyczne perspektywy badań komunikowania masowego

Teorie oddziaływania mediów

Proces mediatyzacji sfer społecznych

Problem tabloidyzacji dyskursów

Postprawda i „fakenews”

Pełny opis:

1 Student zna i rozumie pojęcie medioznawstwa i główne problemy komunikowania

2 Student zna i rozumie teoretyczne perspektywy badań komunikowania masowego

3 Student zna i rozumie teorie oddziaływania mediów

4 Student zna i rozumie proces mediatyzacji sfer społecznych

5 Student zna i rozumie problem tabloidyzacji dyskursów

6 Student zna i rozumie zjawisko postprawday i „fakenews”

Literatura:

T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, Warszawa, PWN, 2004.

L. Taylor, A. Willis, Medioznawstwo, Kraków, Wyd. UJ, 2006.

M. Lisowska-Magdziarz, Media powszednie, Kraków, Wyd. UJ, 2009.

M. Mrozowski, Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Warszawa, Aspra-JR, 2001.

R. Wimmer, J. Dominick, Mass media. Metody badań, Kraków, Wyd. UJ, 2008.

S. Baran, D. Davis, Teorie komunikowania masowego, Kraków, Wyd. UJ, 2007.

E. Chudziński (red.) Słownik wiedzy o mediach, Warszawa-Bielsko Biała, 2007.

M. McCombs, Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, Kraków, Wyd. UJ, 2009.

H. M. Kepplinger, Mechanizmy skandalizacji w mediach, Kraków, Wyd. UJ, 2008.

S. Allan, Newsy w sieci. Internet i dziennikarstwo, Kraków, Wyd. UJ, 2008.

Metody i kryteria oceniania:

Test, egzamin pisemny

Praktyki zawodowe:

-

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)