Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historyczne korzenie współczesności. Przegląd zagadnień i stanowisk

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 08-FLDU-HKW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historyczne korzenie współczesności. Przegląd zagadnień i stanowisk
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty na 1 semestrze filozofii ogólnej II stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Filozofia magisterskie

Cele kształcenia:

Zasadniczym celem wykładu Historyczne korzenie współczesności. Przegląd zagadnień i stanowisk jest prezentacja głównych problemów filozofii dziejów i krytycznej filozofii historii przydatnych w procesie zrozumienia współczesnego społeczeństwa i jego dylematów takich jak: globalizacja, oligarchizacja demokracji, populizm i sekularyzacja.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

IV rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie dotyczy

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

brak

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

W bibliotece WNS lub w BG UAM.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

wykład z elementami dyskusji

Skrócony opis:

Tematyka wykładów

1. Czym jest filozofia historii?

2. Krytyka substancjalnej filozofii historii

3. Początki filozoficznej refleksji o dziejach

4. Oświeceniowa wizja postępu historycznego

5. Heglowska wizja dziejów

6. Karol Marks i spory wokół materializmu historycznego

7. Narodziny pesymizmu historiozoficznego

8. Cywilizacje w rozwoju historycznym

9. Protestantyzm i powstanie nowożytnego kapitalizmu

10. Totalitaryzm, demokracja, autorytaryzm

11. Geneza i ewolucja realnego socjalizmu

12. Powstanie i rozwój demokratycznego kapitalizmu.

13. Wokół teorii świadomości narodowej.

14. Populizm: przyczyna czy przejaw kryzysu liberalnej demokracji.

Pełny opis:

1. Czym jest filozofia historii?

2. Krytyka substancjalnej filozofii historii

3. Początki filozoficznej refleksji o dziejach

4. Oświeceniowa wizja postępu historycznego

5. Heglowska wizja dziejów

6. Karol Marks i spory wokół materializmu historycznego

7. Narodziny pesymizmu historiozoficznego

8. Cywilizacje w rozwoju historycznym

9. Protestantyzm i powstanie nowożytnego kapitalizmu

10. Totalitaryzm, demokracja, autorytaryzm

11. Geneza i ewolucja realnego socjalizmu

12. Powstanie i rozwój demokratycznego kapitalizmu.

13. Wokół teorii świadomości narodowej.

14. Populizm: przyczyna czy przejaw kryzysu liberalnej demokracji.

Literatura:

Literatura na egzamin

Anderson, Benedict, Wspólnoty wyobrażone. Kraków: Znak 1997

Backer, Roman, Nietradycyjna teoria polityki. Toruń: UMK 2011

Berlin, Isaiah, Konieczność historyczna. W: idem, Cztery eseje o wolności. Poznań, Zysk i S-ka, 2000.

Brzechczyn, Krzysztof, O wielości linii rozwojowych w procesie historycznym. Poznań, UAM, 2004, s. 1-89.

Brzechczyn, Krzysztof, W obronie metanarracji w filozofii historii. W: P. Orlik (red.) Całość – wizje, pejzaże, teorie. Poznań, Wyd. Naukowe IF UAM, 2006, s. 231-249.

Brzechczyn, Krzysztof, Wokół periodyzacji procesu historycznego. Od adaptacyjnej interpretacji materializmu historycznego do nie-Marksowskiego materializmu historycznego. W: T. Buksiński, Filozofia na Uniwersytecie w Poznaniu. Jubileusz 90-lecia, Poznań, Wyd. Naukowe IF UAM, Poznań 2010, s. 347-370.

Czarnecki Zdzisław Jerzy, Kryzys optymizmu dziejowego. Studium przewodnich idei. W: idem (red.), W kręgu pesymizmu historycznego. Lublin, UMCS, 1992, s. 5-41.

Hegel, Wykłady z filozofii dziejów, t. I. Warszawa, PWN, 1958.

Jakubowski, Marek, Ciągłość historii i historia ciągłości. Polska filozofia dziejów. Toruń, Wyd. UMK 2004.

Kuderowicz, Zbigniew, Filozofia dziejów. Warszawa, Wiedza Powszechna 1983.

Nowak, Leszek, Dynamika władzy; t. III: U podstaw teorii socjalizmu. Poznań, Nakom 1991.

Popper, Karl, R., Nędza historycyzmu. Warszawa, PWN, 1999.

Popper, Karl, R., Przewidywania i proroctwa w naukach społecznych. W: Popper, Droga do wiedzy. Domysły i refutacje. Warszawa, PWN, 1999, s. 560-578.

Sartori, Giovanni, Teoria demokracji. Warszawa: PWN 1998.

Staniszkis Jadwiga, Ontologia socjalizmu. Kraków-Nowy Sącz: Ośrodek Myśli Politycznej/Dante 2006,

Topolski Jerzy, Od Achillesa do Beatrice de Planissolles. Warszawa, Rytm, 1998.

Wichrowski Marek, Spór o naturę procesu historycznego. Warszawa, Semper, 1995.

Wysocka Olga (red.), Populizm. Warszawa: WUW 2010.

Efekty uczenia się:

Student powinien odpowiedzieć na następujące pytania:

1. Typy tekstów traktujących o historii

2. Czym jest filozofia historii.

3. Berlina krytyka historiozofii

4. Cztery odmiany koncepcji historiozoficznych

5. Problem prognoz historycznych w ujęciu Poppera

6. Stanowisko optymizmu dziejowego

7. Stanowisko pesymizmu dziejowego

8. Heglowska wizja historii

9. Wizja procesu dziejowego w materializmie historycznym

10. Teoria rewolucji w materializmie historycznym

11. Teoria cywilizacji: Koneczny vs. Huntington

12. Rola protestantyzmu w powstaniu nowożytnego kapitalizmu

13. Koncepcja syndromu totalitarnego Brzezinskiego/Friedricha

14. Korzenie autorytaryzmu

15. Dynamika realnego socjalizmu w ujęciu Leszka Nowaka

16. Powstanie i rozwój demokratycznego kapitalizmu.

17. Konstruktywizm versus esencjalizm w teorii świadomości narodowej

18. Odmiany populizmu: przyczyna czy przejaw kryzysu liberalnej demokracji

Metody i kryteria oceniania:

5 – bardzo dobra wiedza, umiejętność całkowicie samodzielnej analizy, samodzielnego formułowania formułowanie problemów, dokonywania rozstrzygnięć w ramach poznanego aparatu pojęciowego

4.5 – bardzo dobra wiedza, zdarzają się pojedyncze błędy, samodzielna analiza problemów i formułowanie rozstrzygnięć

4.0 – dobra wiedza, analiza problemów i formułowanie rozstrzygnięć wymaga podania dodatkowych wskazówek

3.5 – zadowalająca wiedza, analiza i rozstrzyganie problemów wymaga zwiększone kontroli wykładowcy

3.0 – satysfakcjonująca wiedza ale występują liczne błędy, brak samodzielnej analizy i nieumiejętność formułowania i rozstrzygania problemów

2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)