Współczesne dylematy moralne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-FLDL-WDM |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne dylematy moralne |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Nauk Społecznych Moodle - przedmioty Innych jednostek Przedmioty dla 1 semestru filozofii ogólnej I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filozofia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Przekazanie wiedzy na temat wybranych stanowisk etycznych Zaznajomienie z podstawową terminologią etyczną Rozwijanie zdolności analitycznego i krytycznego myślenia Rozwijanie umiejętności argumentacji, uzasadniania własnego stanowiska i wyciągania wniosków Rozwijanie umiejętności dyskusji, komunikacji i pracy w grupie Rozwijanie tolerancji, umiejętności rozumienia oraz doceniania różnorodności kulturowej i światopoglądowej Rozwijanie kreatywności |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Skrócony opis: |
Konwersatorium poświęcone jest problemom etycznym współczesnego świata (ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji wyboru - dylematów moralnych). Zajęcia prowadzone są przez trzech wykładowców, reprezentujących różne obszary refleksji filozoficznej (etyka/estetyka, socjologia wiedzy, filozofia nauki/metodologia nauk przyrodniczych). |
Pełny opis: |
Relatywizm (etyczny, kulturowy, aksjologiczny), absolutyzm, fundamentalizm. Problem norm uniwersalnych. Dylematy związane z wielokulturowością Etyka cnót i jej waga w życiu społecznym. Współczesne dylematy związane ze wspólnotowością i tożsamością moralną (A. MacIntyre, Ch. Taylor) Etyka deontologiczna a utylitaryzm. Zastosowanie i krytyka dwóch różnych strategii rozwiązywania dylematów moralnych Pluralizm światopoglądowy i tolerancja. Problem granic tolerancji Problemy moralne mediów, etyka reklamy, etyka dziennikarska Dylematy moralne związane z eksperymentowaniem na zwierzętach Dylematy moralne związane z eksperymentami medycznymi Plagiat w nauce – kontekst etyczny "Bieda i jej stygmatyzacja. Problem "urasawiania" biednych" Męskość a przemoc. Co wiemy o naturze ludzkiej? Religia prywatna czy publiczna? Mechanizmy społecznej stygmatyzacji. |
Literatura: |
Arystoteles, „Etyka nikomachejska”, PWN, Warszawa 1982. Bauman Z., „Etyka ponowoczesna”, PWN, Warszawa 1996. Chyrowicz B., „O sytuacjach bez wyjścia w etyce. Dylematy moralne, ich natura, rodzaje i sposoby rozstrzygania”, Znak, Kraków 2008. Hoffe J., „Pluralizm i tolerancja” [w:] J. Hoffe, „Etyka państwa i prawa”, Znak, Kraków 1993. Hołówka J., „Relatywizm etyczny”, Warszawa 1981. Hołówka J., „Etyka w działaniu”, Warszawa 2001. Klee E., Auschwitz. Medycyna III Rzeszy i jej ofiary, Kraków 2005 Lazari-Pawłowska I., „Relatywizm etyczny” [w:] „Etyka. Pisma wybrane”, Warszawa 1992. MacIntyre, „Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności”, PWN, Warszawa 1996. Nowak E., Cern K., „Ethos w życiu publicznym”, PWN, Warszawa 2008. Opara S., „Jak żyć? Wykłady z etyki”, Akademia Humanistyczna, Pułtusk 2011. Ricoeur P., Miłość i sprawiedliwość” [w:] „Filozofia osoby”, PAT, Kraków 1992. Singer P., Wyzwolenie zwierząt, Warszawa 2004. Szahaj A., „Relatywizm i fundamentalizm”, WN UMK, Toruń 2008. Taylor Ch., „Etyka autentyczności”, Znak, Warszawa 2001. Woleński J., Hartman J., „Wiedza o etyce”, Warszawa 2008. Wroński M., Czy plagiat popłaca (w: FORUM AKADEMICKIE), 4/2007 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student: Wylicza podstawowe zagadnienia i problemy moralne współczesnego świata Opisuje podstawowe problemy moralne współczesnego świata Identyfikuje racje i różnice występujące pomiędzy stanowiskami etycznymi Dostrzega zależności występujące pomiędzy etyka a warunkami kulturowymi, historycznymi, społecznymi i praktyką naukową Uzasadnia swoje poglądy etyczne i zna techniki prowadzenia dyskusji etycznych Samodzielnie dobiera treści i selekcjonuje informacje Docenia znaczenie refleksji etycznej dla rozwoju kultury symbolicznej i materialnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ustne lub praca semestralna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.