Estetyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-FLDL-EST |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Estetyka |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty dla 2 semestru filozofii ogólnej I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filozofia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Zapoznanie z estetyką jako dziedziną filozoficzną, dla której sztuka ma szczególne znaczenie Przekazanie wiedzy o problemach estetycznych w ujęciu historycznym Zapoznanie z istotnymi rozróżnieniami teoretycznymi w estetyce oraz najważniejszymi pojęciami estetycznymi w wymiarze historycznym Przekazanie uszczegółowionej wiedzy estetycznej w oparciu o wybrane tematycznie, najważniejsze poznawczo kwestie Zapoznanie z kluczowymi terminami estetycznymi oraz koncepcjami estetycznymi Poszerzenie kultury estetyczno-filozoficznej |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Skrócony opis: |
Estetyka jako dziedzina filozoficzna Problemy estetyczne w ujęciu historycznym Istotne pojęcia estetyczne w wymiarze historycznym Najważniejsze koncepcje estetyczne |
Pełny opis: |
Zakres zainteresowań estetyki w ujęciu historycznym i funkcje sztuki. Terminologia i zakres estetyki, estetyka jako nauka, metody badawcze, główne działy estetyki: teoria wartości estetycznych, teoria dzieł sztuki, teoria piękna pozaartystycznego, teoria przeżycia estetycznego i wartościowania estetycznego, teoria twórczości estetycznej, historia estetyki. Piękno – z dziejów pojęcia piękna, rożne rozumienie piękna, piękno w sensie metafizycznym i transcendentalność piękna, piękno i rzeczywistość, konteksty kulturowe współczesnego podejścia do piękna, dziedziny piękna, piękno natury, piękno dnia codziennego, piękno potoczne a artystyczne piękno wyspecjalizowane. Dzieło sztuki – dzieje pojęcia sztuki, teorie dzieła sztuki, wytwory człowieka w aspekcie wartości artystycznej/estetycznej, różnorodność dzieł sztuki i klasyfikacja dzieł sztuki, istota dzieła sztuki, sposób istnienia dzieła sztuki, struktura dzieła sztuki, historia sztuki. Twórca – profesja/zawód artysty, osobowość twórcza, typologia osobowości twórczych, zilustrowanie zjawiska „bycia artystą” w odwołaniu stylistycznych epok i okresów historycznych, teorie twórczości artystycznej. Odbiorca - złożoność sytuacji estetycznej, wielość i różnorodność „bycia odbiorcą”, motywy obcowania ze sztuką i wrażliwość estetyczna, odbiorca we współczesnym systemie kulturowym, „a priori estetyczne” i postawa estetyczna. Typy odbiorców i typy przeżyć estetycznych, teorie przeżycia estetycznego oraz historyczne egzemplifikacje. Aksjologiczny wymiar estetyki: wartości estetyczne,sposób istnienia wartości estetycznej, wartości estetyczne i wartości artystyczne, kategorie wartości estetycznych, teorie wartości estetycznej. Koncepcje estetyczne od starożytności po współczesność. Estetyka wobec zmian artystycznych – różne stanowiska, filozofia sztuki, krytyka artystyczna. |
Literatura: |
A. Wykład: - Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, t. I, II, III - Maria Gołaszewska, Zarys estetyki, - Antoni B. Stepień, Propedeutyka estetyki, - Umberto Eco, Historia piękna, - Władysław Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, - Krystyna Wilkoszewska (red.), Estetyki filozoficzne XX wieku, - Enrico Fubini, Historia estetyki muzycznej, - Carl Dahlhaus, Estetyka muzyki, - Francois Soulanges, Estetyka fotografii, - Anna Burzyńska, Michał Paweł Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik B. Zajęcia laboratoryjne: - Roman Ingarden, Przeżycie estetyczne i przedmiot estetyczny oraz Wartości artystyczne i wartości estetyczne w: R. Ingarden, Przeżycie, dzieło, wartość, Wyd. Literackie, Kraków 1966, s. 11-17 i 137-161; - Roman Ingarden, O budowie obrazu, w: R. Ingarden, Studia z estetyki, tom II, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1966 s. 5-115; - Walter Benjamin, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej, w: W. Benjamin, Twórca jako wytwórca, Wyd. Poznańskie, Poznań 1975, s. 66-105; - Paul Ricoeur, Metafora i symbol, w: P. Ricoeur, Język, tekst, interpretacja, PIW, Warszawa 1989, s. 123-155; - Martin Heidegger, Źródło dzieła sztuki, w: M. Heidegger, Drogi lasu, Fundacja Aletheia, Warszawa 1997, s. 7-65; - Katarzyna Rosner, Metoda strukturalna w badaniach nad sztuką i kulturą, w: Studia Estetyczne 1982, s. 61-76; - Terence Hawkes, Strukturalizm i semiotyka, PWN, Warszawa 1988. |
Efekty uczenia się: |
Student: Rozumie rolę i znaczenie badań estetycznych w obszarze nauk filozoficznych oraz zdaje sobie sprawę z bliskich związków estetyki ze sztuką. Dysponuje wiedzą o historii estetyki oraz istotnych problemach estetycznych. Rozumie teoretyczne rozróżnienia estetyczne oraz istotne pojęcia estetyczne. Dysponuje wiedzą o najważniejszych nurtach estetycznych i ich przedstawicielach. Potrafi posługiwać się kluczowymi terminami estetycznymi i charakteryzować najważniejsze koncepcje estetyczne. Posiada umiejętność czytania ze zrozumieniem tekstów estetycznych oraz stosowania wiedzy estetycznej w interpretacjach dzieł sztuki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Egzamin pisemny Zajęcia laboratoryjne: Esej, Kolokwium ustne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.