Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja demokratyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 08-FLDL-EDD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja demokratyczna
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty dla 2 semestru filozofii ogólnej I stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filozofia, studia I stopnia

Cele kształcenia:

Celem wykładu jest prezentacja genezy demokracji zachodniej, warunków jej upowszechnienia i stabilności. Osobną częścią wykładu będzie dyskusja nad rozmaitymi normatywnym modelami demokracji i jej filozoficznymi inspiracjami. Na tle pewnej teorii demokracji i szerzej polityki zostanie przedstawiony namysł na optymalnym sposobem działania politycznego w systemie demokratycznym. Ponadto – ostatniej części wykładu zostanie zarysowany lokalny – środkowo-europejski i polski - kontekst dyskusji nad praktyką demokracji oraz jej współczesne zagrożenia – fundamentalizm, oligarchizacja i globalizacja.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie dotyczy

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

nie dotyczy

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Repozytorium UAM

Biblioteka Główna UAM

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

wykład z elementami dyskusji

Skrócony opis:

Celem wykłady jest prezentacja współczesnych koncepcji demokratycji w ujęciu teoretycznym, historycznym i ideowym .

Pełny opis:

1. Definicje i teorie demokracji (Sartori/Dahl/Shapiro)

2. Geneza demokracji zachodniej

3. Fale demokratyzacji a przemiany w latach 1989/91

4. Elitarystyczne teorie demokracji: (Pareto/Michels/Etzioni-Halevy)

5. Antropologiczne podstawy demokracji (założenie o racjonalności: Weber/Nowak)

6. Dynamika władzy politycznej. Pewien przykład

7. Suwerenność a demokracja.

8. Rewolucja czy reforma: optymalny model zmiany społecznej w świetle założonej teorii ewolucji politycznej

9. Świadomości narodowa a demokracja: warunek czy zagrożenie dla demokracji?

10. Demokracja w różnych koncepcjach filozoficznych (konserwatyzm, liberalizm, komunitaryzm, socjaldemokracja, marksizm itp.)

11. Projekt działalności bez stosowania przemocy (Martin Luther King, Mahatma Gandhi, itp.)

12. Filozofia społeczna KSS „KOR”. Kontekst ideowy i historyczny

13. Rzeczpospolita Samorządna, czyli solidarnościowa wizja demokracji:

14. Problemy postkomunistycznej transformacji

15. Demokracja, populizm, globalizacja

Literatura:

Backer, Roman, Nietradycyjna teoria polityki. Toruń: UMK 2011

Brzechczyn, Krzyszof, O ewolucji solidarnościowej myśli społeczno-politycznej w latach 1980-1981. Studium z filozofii społecznej. Poznań: WN WNS UAM, 2013 (dostępne online).

Dahl, Robert A., Demokracja i jej krytycy. Warszawa: Aletheia 2012

Huntington Samuel. Trzecia fala demokratyzacji. Warszawa PWN 1991

Krasnodębski, Zdzisław, Demokracja peryferii. Gdańsk 2003.

Nowak, Leszek, Dynamika władzy. Poznań: Nakom, 1991.

Sartori, Giovanni, Teoria demokracji. Warszawa: PWN 1998

Saward Michael, Demokracja, Warszawa: Sic 2008

Shapiro, Ian, Stan teorii demokracji. Warszawa: PWN 2006

Shumpeter, Joseph,Kapitalizm, socjalizm, demokracja. Warszawa: PWN 1995

Przyszłość demokracji. Wybór tekstów, red. P. Śpiewak. Warszawa: Aletheia, 2005,

Komunitarianie. Wybór tekstów, red. P. Śpiewak. Warszawa Aletheia: 2004,

Utracona dynamika. O niedojrzałości polskiej demokracji, red. Mokrzycki, E., A. Rychard, A. Zybertowicz. Warszawa 2002.

Efekty uczenia się:

Student będzie w stanie odpowiedzieć na następujace pytania

1. Geneza demokracji w świetle szkoły „cudu europejskiego”

2. Proceduralna a substancjalna definicja demokracji

3. Shumpeterowski model demokracji

4. Koncepcja demokracji R. Dahla

5. Dahla ujęcie krytyki demokracji (kuratelizm)

6. Elitarystyczna teoria demokracji i jej przedstawiciele

7. Totalitaryzm a autokratyzm. Próba wybranej definicji

8. Procesy demokratyzacyjne i ich przebieg (Huntington)

9. Świadomość narodowa a legitymizacja demokracji

10. Liberalizm, komunitarianizm a ideowa legitymizacja demokracji

11. Antropologiczny wymiar demokracji: racjonalność i jej ograniczenia

12. Dynamika społeczeństwa politycznego; Podstawowe mechanizmy

13. Warunki stabilizacji ustroju demokratycznego w świetle teorii władzy w nie-Marksowskim materializmie historycznym

14. Paradoks ewolucyjnego postępu poprzez przegrane rewolucje

15. Projekt działania bez stosowania przemocy (Martin Luther King/Gandhi)

16. Filozofia działania politycznego KSS „KOR”

17. Solidarnościowa wizja Rzeczpospolitej samorządnej

18. Liberalna demokracja w Polsce a dziedzictwo ideowe„Solidarności”

19. Problemy demokratycznej transformacji w Polsce po 1989 r

20. Współczesne problemy demokracij: oliarchizacja, globalizm, fundamentalizm

Metody i kryteria oceniania:

5 – bardzo dobra wiedza, umiejętność całkowicie samodzielnej analizy, samodzielnego formułowania formułowanie problemów, dokonywania rozstrzygnięć w ramach poznanego aparatu pojęciowego

4.5 – bardzo dobra wiedza, zdarzają się pojedyncze błędy, samodzielna analiza problemów i formułowanie rozstrzygnięć

4.0 – dobra wiedza, analiza problemów i formułowanie rozstrzygnięć wymaga podania dodatkowych wskazówek

3.5 – zadowalająca wiedza, analiza i rozstrzyganie problemów wymaga zwiększone kontroli wykładowcy

3.0 – satysfakcjonująca wiedza ale występują liczne błędy, brak samodzielnej analizy i nieumiejętność formułowania i rozstrzygania problemów

2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)