Praktyka dydaktyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-FINA-PRD2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyka dydaktyczna |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
specjalność nauczycielska na filozofii |
Strona przedmiotu: | http://sn.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filozofia – specjalność nauczycielska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: C1 Uporządkowanie i pogłębienie wiedzy psychopedagogicznej i dydaktycznej potrzebnej do wykonywania pracy nauczyciela, zwłaszcza co do metodyki etyki/filozofii/wiedzy o społeczeństwie, a także typów instytucji oświatowych i charakteru pracy nauczyciela w szkole ponadpodstawowej C2 poznanie i zrozumienie funkcjonowania systemowych powiązań między poszczególnymi typami instytucji edukacyjnych w skali krajowej i międzynarodowej, jak i międzykulturowej; poznanie organizacji pracy różnych typów szkół i placówek oświatowych na trzecim i czwartym etapie edukacyjnym C3 poznanie i zrozumienie kulturowego i społecznego sposobu funkcjonowania człowieka Uporządkowanie i pogłębienie wiedzy dotyczącej komunikacji społecznej w edukacji na trzecim i czwartym etapie edukacyjnym C4 Kształtowanie umiejętności komunikacyjnych niezbędnych w pracy nauczyciela - pedagoga w szkole ponadpodstawowej ; Zastosowanie zdobytej wiedzy z zakresu pedagogiki ogólnej oraz metodyki nauczania filozofii i etyki, dotyczącej prowadzenia lekcji, umiejętności metodycznych i wychowawczych nauczyciela C5 Nabycie umiejętności analizy pracy nauczyciela i uczniów podczas wspólnego omawiania praktyk w szkole ponadpodstawowej przez opiekunów praktyk i studentów; Nabycie umiejętności analizy własnej pracy i jej efektów oraz pracy uczniów. C6 Kształtowanie rzetelności w wykonywanych zadaniach; kształtowanie samodzielności, odpowiedzialności, twórczej postawy w wypełnianiu zadań wychowawczych i dydaktycznych w pracy nauczyciela w szkole ponadpodstawowej |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Skrócony opis: |
Celem praktyk pedagogicznych są zajęcia na terenie szkół ponadpodstawowych (gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne) i innych placówek oświatowych jest zapoznanie studentów z praktycznymi aspektami pracy pedagogicznej nauczyciela oraz zdobycie doświadczeń i praktycznych umiejętności wychowawczych i dydaktycznych. Praktyki pedagogiczne polegają na: 1) obserwacji pracy nauczycieli, hospitacji lekcji; 2) współpracy i współprowadzeniu lekcji i zajęć w szkole wraz z nauczycielami; 3) aktywnym uczestnictwie w życiu szkoły; 4) samodzielnym przeprowadzaniu zajęć o charakterze wychowawczym i dydaktycznym. |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia Organizacja pracy różnych typów szkół i placówek oświatowych - całokształt pracy nauczyciela etyki/filozofii/wiedzy o społeczeństwie w szkole podstawowej. Obserwacja i analiza doświadczeń pracy nauczyciela i uczniów w szkole ponadpodstawowej Specyfika pracy pedagoga i psychologa szkolnego oraz nauczyciela – wychowawcy w szkole ponadpodstawowej Dokumentacja szkolna i prawo oświatowe w praktyce szkoły ponadpodstawowej. Organizacja, planowanie, prowadzenia i dokumentowanie zajęć dydaktycznych i wychowawczych w szkole ponadpodstawowej Analiza własnej pracy i jej efektów oraz pracy uczniów. Weryfikacja wiedzy przedmiotowej, metodycznej, pedagogicznej i psychologicznej w trakcie praktyk w szkole ponadpodstawowej Natura konfliktów i problemów w pracy dydaktyczno – wychowawczej w szkole podstawowej. Strategie udzielania wsparcia i rozwiązywania konfliktów i problemów w szkole ponadpodstawowej Komunikacja i kreatywność w wykonywaniu zadań wychowawczych i dydaktycznych w szkole ponadpodstawowej Etyczne aspekty pracy z dziećmi w szkole ponadpodstawowej |
Literatura: |
Arends, R. (1994). Uczymy się nauczać. Warszawa. Bereźnicki, F. (2004). Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków wyd. „Impuls” Brophy, J. (2004). Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa:PWN Konarzewski, K. (red.) (1993). Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa: PWN. Konarzewski, K. (red.) (1993). Sztuka nauczania. Szkoła. Warszawa: PWN. Kraków wyd. „Impuls” Kwieciński Z., Śliwerski B. (red), Pedagogika. podręcznik akademicki 2, Warszawa 2003. PWN, Mel, S. (2005) Uczymy się uczyć. Gdańsk:GWP Mietzel, G. (2004). Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla nauczycieli i pedagogów. Morrison, K., Cohen, L. (1999). Wprowadzenie do nauczania. Poznań: wyd. Zysk i S-ka. Półturzycki, J. (1998). Dydaktyka dla nauczycieli. Toruń: Wyd. Adam Marszałek. Robertson, J. (2000). Jak zapewnić sobie ład, dyscyplinę i uwagę w klasie. WSiP Warszawa. Węglińska, M. (1998). Jak przygotować się do lekcji. Wybór materiałów dydaktycznych. Bereźnicki, F., Denek, K. (red.) (1998). Tendencje w dydaktyce współczesnej. Toruń: Wyd. Adam Marszałek. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: 1 Posiada uporządkowaną wiedzę psychopedagogiczną i dydaktyczną potrzebną do wykonywania pracy nauczyciela, zwłaszcza co do metodyki etyki/filozofii/wiedzy o społeczeństwie, a także zna typy instytucji oświatowych i charakter pracy nauczyciela 2 zna i rozumienie funkcjonowania systemowych powiązań między poszczególnymi typami instytucji edukacyjnych w skali krajowej i międzynarodowej, jak i międzykulturowej; elastycznie dostosowuje się do środowiska i charakteru zadań pedagoga w szkole ponadpodstawowej i innych placówkach oświatowych 3 zna i rozumie kulturowe i społeczne aspekty funkcjonowania człowieka w kontekście środowiska szkolnego , ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę i umiejętnie stosuje poznane metody wychowawcze i dydaktyczne w procesie rozwiązywania typowych i nietypowych edukacyjnych problemów 4 umie efektywnie komunikować się w pracy nauczyciela - pedagoga w szkole ponadpodstawowej; stosuje zdobytą wiedzę z zakresu pedagogiki ogólnej, psychologii rozwoju i kształcenia oraz metodyki nauczania filozofii/etyki/wiedzy o społeczeństwie; umie samodzielnie poprowadzić lekcję, wykazuje umiejętności metodyczne i wychowawcze; ma świadomość reguł działalności pedagogicznej oraz świadomości różnorodnych problemów wychowawczych i edukacyjnych na trzecim i czwartym etapie edukacyjnym dokonuje analizy pracy nauczyciela i uczniów podczas wspólnego omawiania praktyk z opiekunem szkolnym i studentami; dokonuje analizy własnej pracy i jej efektów oraz pracy uczniów; 6 umiejętnie korzysta ze źródeł literaturowych oraz pomocy dydaktycznych niezbędnych na trzecim i czwartym etapie edukacyjnym 7 Wykazuje się rzetelnym wypełnianiem zadań wychowawczych i dydaktycznych w pracy nauczyciela na poziomie szkoły ponadpodstawowej, cechuje się samodzielnością, odpowiedzialnością i twórczą postawą w trakcie praktyk w szkole; wykazuje krytyczny namysł i refleksyjność |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: D – ocenianie diagnostyczne, F – ocenianie formujące, P – ocenianie podsumowujące na podstawie obserwacji pracy praktykanta i analizy dokumentacji praktyk |
Praktyki zawodowe: |
Zajęcia praktyczne w szkołach podstawowych i innych placówkach oświatowych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.