Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka dydaktyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 08-FINA-PRD2
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka dydaktyczna
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy: specjalność nauczycielska na filozofii
Strona przedmiotu: http://sn.amu.edu.pl
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Filozofia – specjalność nauczycielska

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

C1 Uporządkowanie i pogłębienie wiedzy psychopedagogicznej i dydaktycznej potrzebnej do wykonywania pracy nauczyciela, zwłaszcza co do metodyki etyki/filozofii/wiedzy o społeczeństwie, a także typów instytucji oświatowych i charakteru pracy nauczyciela w szkole ponadpodstawowej

C2 poznanie i zrozumienie funkcjonowania systemowych powiązań między poszczególnymi typami instytucji edukacyjnych w skali krajowej i międzynarodowej, jak i międzykulturowej; poznanie organizacji pracy różnych typów szkół i placówek oświatowych na trzecim i czwartym etapie edukacyjnym

C3 poznanie i zrozumienie kulturowego i społecznego sposobu funkcjonowania człowieka Uporządkowanie i pogłębienie wiedzy dotyczącej komunikacji społecznej w edukacji na trzecim i czwartym etapie edukacyjnym

C4 Kształtowanie umiejętności komunikacyjnych niezbędnych w pracy nauczyciela - pedagoga w szkole ponadpodstawowej ; Zastosowanie zdobytej wiedzy z zakresu pedagogiki ogólnej oraz metodyki nauczania filozofii i etyki, dotyczącej prowadzenia lekcji, umiejętności metodycznych i wychowawczych nauczyciela

C5 Nabycie umiejętności analizy pracy nauczyciela i uczniów podczas wspólnego omawiania praktyk w szkole ponadpodstawowej przez opiekunów praktyk i studentów; Nabycie umiejętności analizy własnej pracy i jej efektów oraz pracy uczniów.

C6 Kształtowanie rzetelności w wykonywanych zadaniach; kształtowanie samodzielności, odpowiedzialności, twórczej postawy w wypełnianiu zadań wychowawczych i dydaktycznych w pracy nauczyciela w szkole ponadpodstawowej

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Skrócony opis:

Celem praktyk pedagogicznych są zajęcia na terenie szkół ponadpodstawowych (gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne) i innych placówek oświatowych jest zapoznanie studentów z praktycznymi aspektami pracy pedagogicznej nauczyciela oraz zdobycie doświadczeń i praktycznych umiejętności wychowawczych i dydaktycznych. Praktyki pedagogiczne polegają na: 1) obserwacji pracy nauczycieli, hospitacji lekcji; 2) współpracy i współprowadzeniu lekcji i zajęć w szkole wraz z nauczycielami; 3) aktywnym uczestnictwie w życiu szkoły; 4) samodzielnym przeprowadzaniu zajęć o charakterze wychowawczym i dydaktycznym.

Pełny opis:

Opis treści kształcenia

Organizacja pracy różnych typów szkół i placówek oświatowych - całokształt pracy nauczyciela etyki/filozofii/wiedzy o społeczeństwie w szkole podstawowej. Obserwacja i analiza doświadczeń pracy nauczyciela i uczniów w szkole ponadpodstawowej

Specyfika pracy pedagoga i psychologa szkolnego oraz nauczyciela – wychowawcy w szkole ponadpodstawowej

Dokumentacja szkolna i prawo oświatowe w praktyce szkoły ponadpodstawowej.

Organizacja, planowanie, prowadzenia i dokumentowanie zajęć dydaktycznych i wychowawczych w szkole ponadpodstawowej

Analiza własnej pracy i jej efektów oraz pracy uczniów. Weryfikacja wiedzy przedmiotowej, metodycznej, pedagogicznej i psychologicznej w trakcie praktyk w szkole ponadpodstawowej

Natura konfliktów i problemów w pracy dydaktyczno – wychowawczej w szkole podstawowej. Strategie udzielania wsparcia i rozwiązywania konfliktów i problemów w szkole ponadpodstawowej

Komunikacja i kreatywność w wykonywaniu zadań wychowawczych i dydaktycznych w szkole ponadpodstawowej

Etyczne aspekty pracy z dziećmi w szkole ponadpodstawowej

Literatura:

Arends, R. (1994). Uczymy się nauczać. Warszawa.

Bereźnicki, F. (2004). Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków wyd. „Impuls”

Brophy, J. (2004). Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa:PWN

Konarzewski, K. (red.) (1993). Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa: PWN.

Konarzewski, K. (red.) (1993). Sztuka nauczania. Szkoła. Warszawa: PWN.

Kraków wyd. „Impuls”

Kwieciński Z., Śliwerski B. (red), Pedagogika. podręcznik akademicki 2, Warszawa 2003. PWN,

Mel, S. (2005) Uczymy się uczyć. Gdańsk:GWP

Mietzel, G. (2004). Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla nauczycieli i pedagogów.

Morrison, K., Cohen, L. (1999). Wprowadzenie do nauczania. Poznań: wyd. Zysk i S-ka.

Półturzycki, J. (1998). Dydaktyka dla nauczycieli. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.

Robertson, J. (2000). Jak zapewnić sobie ład, dyscyplinę i uwagę w klasie. WSiP

Warszawa.

Węglińska, M. (1998). Jak przygotować się do lekcji. Wybór materiałów dydaktycznych.

Bereźnicki, F., Denek, K. (red.) (1998). Tendencje w dydaktyce współczesnej. Toruń: Wyd.

Adam Marszałek.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

1 Posiada uporządkowaną wiedzę psychopedagogiczną i dydaktyczną potrzebną do wykonywania pracy nauczyciela, zwłaszcza co do metodyki etyki/filozofii/wiedzy o społeczeństwie, a także zna typy instytucji oświatowych i charakter pracy nauczyciela

2 zna i rozumienie funkcjonowania systemowych powiązań między poszczególnymi typami instytucji edukacyjnych w skali krajowej i międzynarodowej, jak i międzykulturowej; elastycznie dostosowuje się do środowiska i charakteru zadań pedagoga w szkole ponadpodstawowej i innych placówkach oświatowych

3 zna i rozumie kulturowe i społeczne aspekty funkcjonowania człowieka w kontekście środowiska szkolnego , ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę i umiejętnie stosuje poznane metody wychowawcze i dydaktyczne w procesie rozwiązywania typowych i nietypowych edukacyjnych problemów

4 umie efektywnie komunikować się w pracy nauczyciela - pedagoga w szkole ponadpodstawowej; stosuje zdobytą wiedzę z zakresu pedagogiki ogólnej, psychologii rozwoju i kształcenia oraz metodyki nauczania filozofii/etyki/wiedzy o społeczeństwie; umie samodzielnie poprowadzić lekcję, wykazuje umiejętności metodyczne i wychowawcze; ma świadomość reguł działalności pedagogicznej oraz świadomości różnorodnych problemów wychowawczych i edukacyjnych na trzecim i czwartym etapie edukacyjnym

dokonuje analizy pracy nauczyciela i uczniów podczas wspólnego omawiania praktyk z opiekunem szkolnym i studentami; dokonuje analizy własnej pracy i jej efektów oraz pracy uczniów;

6 umiejętnie korzysta ze źródeł literaturowych oraz pomocy dydaktycznych niezbędnych na trzecim i czwartym etapie edukacyjnym

7 Wykazuje się rzetelnym wypełnianiem zadań wychowawczych i dydaktycznych w pracy nauczyciela na poziomie szkoły ponadpodstawowej, cechuje się samodzielnością, odpowiedzialnością i twórczą postawą w trakcie praktyk w szkole; wykazuje krytyczny namysł i refleksyjność

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania: D – ocenianie diagnostyczne, F – ocenianie formujące, P – ocenianie podsumowujące na podstawie obserwacji pracy praktykanta i analizy dokumentacji praktyk

Praktyki zawodowe:

Zajęcia praktyczne w szkołach podstawowych i innych placówkach oświatowych

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)