Pamięć o zagładzie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-POZ-f-etn |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pamięć o zagładzie |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | Etnologia i antropologia kulturowa |
Cele kształcenia: | Przekazanie wiedzy z zakresu współczesnych, interdyscyplinarnych badań nad pamięcią zbiorową o Zagładzie Przekazanie wiedzy dotyczącej kulturowych i politycznych uwarunkowań pamięci o Zagładzie Doskonalenie umiejętności krytycznej analizy tekstów kulturowych (w tym filmów i wystaw muzealnych) dotyczących tematyki Zagłady z punktu widzenia antropologii Wykształcenie umiejętności wskazywania i opisu procesów kulturowych wpływających na proces kształtowania się pamięci o Zagładzie |
Skrócony opis: |
Wykład dotyczy problematyki pamięci o Zagładzie, a w szczególności kulturowego jej obrazu w literaturze, filmach i w muzeach oraz złożonym mechanizmom kształtowania się pamięci o Zagładzie w Polsce, w Niemczech, w Izraelu i na świecie. Podczas zajęć w formie konwersatorium dyskutowane są wskazane przez prowadzącego lektury ( artykułów i fragmentów monografii), a także poddawane są wspólnej krytycznej interpretacji filmy oraz wystawy muzealne dotyczące problematyki pamięci o Zagładzie. |
Pełny opis: |
Kolejne zajęcia będą dotyczyć następującej problematyki: 1. Wprowadzenie do problematyki zajęć. Zagłada jako przedmiot badań 2.Dlaczego doszło do Zagłady?. Funkcjonaliści i intencjonaliści 3.Fotografia i film wobec Zagłady I: emisja filmu „Fotoamator” P. Jabłońskiego i próby jego interpretacji 4. Pamięć sprawców: „Eichmann w Jerozolimie” H. Arendt 5. Zagłada jako wytwór nowoczesności „Nowoczesność i Zagłada”. Z. Bauman 6. Fotografia i film wobec Zagłady II: film „Auschwitz w fotografiach nazistów” 7. Fotografia jako medium pamięci o Zagładzie: „Holocaust w fotografiach” J. Struk 8. Pamięć świadków: problem współodpowiedzialności za Zagładę: „Shoa”, Jedwabne i spór o krzyże w Oświęcimiu 9. Fotografia i film wobec Zagłady III: obozy w obiektywie filmowym aliantów 10. Muzeum wobec Zagłady I: muzea-obozy 11. Pamięć ofiar: zapomnienie i upamiętnienie Zagłady w Izraelu 12. Muzeum wobec Zagłady II: Zagłada w nowoczesnym muzeum historycznym 13. Polska pamięć o Zagładzie 14. Zagłada jako przedmiot badań etnologii |
Literatura: |
1. Z. Baumann, „Nowoczesność i Zagłada”, Warszawa 1991, fragmenty 2. J. Struk, „Holocaust w fotografiach. Interpretacja dowodów”, Warszawa 2007, fragmenty 3. T. Majewski, „ Getto w kolorze Agfa”, w: Przemiany pamięci społecznej a teorie kultury”, B. Korzeniewski (red.), Poznań 2006 4. A. Korzeniewska, „Holocaust i Auschwitz. Przyczynek do geneologii pojęć”, w: Sensus historiea, 3/2014 5. A. Milchman, A. Rosenberg, „Eksperymenty w myśleniu o Holocauście. Auschwitz, nowoczesność i filozofia”, Warszawa 2003, fragmenty 6. H. Arendt, „Eichmann w Jerozolimie. Rzecz o banalności zła”, Kraków 1987, fragmenty 7. M. Marrous, „Holocaust”, Warszawa 1993, fragmenty 8. A. Ziębińska-Witek, „Historia w muzeach. Studium ekspozycji Holocaustu”, Lublin 2011, fragmenty |
Efekty uczenia się: |
Po odbyciu kursu student potrafi: Wskazać na procesy kulturowe wpływające na kształtowanie się pamięci o Zagładzie Przywołać najważniejsze koncepcje i prace dotyczące pamięci o Zagładzie Zdaje sobie sprawę z roli poszczególnych dyscyplin humanistyki w badaniach nad Zagładą, w szczególności z roli etnologii Potrafi interpretować ekspozycje muzealne poświęcone Zagładzie Posiada umiejętność krytycznego czytania tekstów naukowych i analizy innych tekstów kultury ( filmów, wystaw fotografii) odnoszących się do tematyki zajęć; Posiada umiejętność analizy porównawczej omawianych na zajęciach tekstów naukowych; Swobodnie porusza się w dyskusji dotyczącej pamięci o Zagładzie |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: zajęcia kończą się zaliczeniem ustnym Kryteria oceniania: 5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.