Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pamięć o zagładzie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 05-POZ-f-etn
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pamięć o zagładzie
Jednostka: Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

Etnologia i antropologia kulturowa

Cele kształcenia:

Przekazanie wiedzy z zakresu współczesnych, interdyscyplinarnych badań nad pamięcią zbiorową o Zagładzie

Przekazanie wiedzy dotyczącej kulturowych i politycznych uwarunkowań pamięci o Zagładzie

Doskonalenie umiejętności krytycznej analizy tekstów kulturowych (w tym filmów i wystaw muzealnych) dotyczących tematyki Zagłady z punktu widzenia antropologii

Wykształcenie umiejętności wskazywania i opisu procesów kulturowych wpływających na proces kształtowania się pamięci o Zagładzie


Skrócony opis:

Wykład dotyczy problematyki pamięci o Zagładzie, a w szczególności kulturowego jej obrazu w literaturze, filmach i w muzeach oraz złożonym mechanizmom kształtowania się pamięci o Zagładzie w Polsce, w Niemczech, w Izraelu i na świecie. Podczas zajęć w formie konwersatorium dyskutowane są wskazane przez prowadzącego lektury ( artykułów i fragmentów monografii), a także poddawane są wspólnej krytycznej interpretacji filmy oraz wystawy muzealne dotyczące problematyki pamięci o Zagładzie.

Pełny opis:

Kolejne zajęcia będą dotyczyć następującej problematyki:

1. Wprowadzenie do problematyki zajęć. Zagłada jako przedmiot badań

2.Dlaczego doszło do Zagłady?. Funkcjonaliści i intencjonaliści

3.Fotografia i film wobec Zagłady I: emisja filmu „Fotoamator” P. Jabłońskiego i próby jego interpretacji

4. Pamięć sprawców: „Eichmann w Jerozolimie” H. Arendt

5. Zagłada jako wytwór nowoczesności

„Nowoczesność i Zagłada”. Z. Bauman

6. Fotografia i film wobec Zagłady II: film „Auschwitz w fotografiach nazistów”

7. Fotografia jako medium pamięci o Zagładzie: „Holocaust w fotografiach” J. Struk

8. Pamięć świadków: problem współodpowiedzialności za Zagładę: „Shoa”, Jedwabne i spór o krzyże w Oświęcimiu

9. Fotografia i film wobec Zagłady III: obozy w obiektywie filmowym aliantów

10. Muzeum wobec Zagłady I: muzea-obozy

11. Pamięć ofiar: zapomnienie i upamiętnienie Zagłady w Izraelu

12. Muzeum wobec Zagłady II: Zagłada w nowoczesnym muzeum historycznym

13. Polska pamięć o Zagładzie

14. Zagłada jako przedmiot badań etnologii

Literatura:

1. Z. Baumann, „Nowoczesność i Zagłada”, Warszawa 1991, fragmenty

2. J. Struk, „Holocaust w fotografiach. Interpretacja dowodów”, Warszawa 2007, fragmenty

3. T. Majewski, „ Getto w kolorze Agfa”, w: Przemiany pamięci społecznej a teorie kultury”, B. Korzeniewski (red.), Poznań 2006

4. A. Korzeniewska, „Holocaust i Auschwitz. Przyczynek do geneologii pojęć”, w: Sensus historiea, 3/2014

5. A. Milchman, A. Rosenberg, „Eksperymenty w myśleniu o Holocauście. Auschwitz, nowoczesność i filozofia”, Warszawa 2003, fragmenty

6. H. Arendt, „Eichmann w Jerozolimie. Rzecz o banalności zła”, Kraków 1987, fragmenty

7. M. Marrous, „Holocaust”, Warszawa 1993, fragmenty

8. A. Ziębińska-Witek, „Historia w muzeach. Studium ekspozycji Holocaustu”, Lublin 2011, fragmenty

Efekty uczenia się:

Po odbyciu kursu student potrafi:

Wskazać na procesy kulturowe wpływające na kształtowanie się pamięci o Zagładzie

Przywołać najważniejsze koncepcje i prace dotyczące pamięci o Zagładzie

Zdaje sobie sprawę z roli poszczególnych dyscyplin humanistyki w badaniach nad Zagładą, w szczególności z roli etnologii

Potrafi interpretować ekspozycje muzealne poświęcone Zagładzie

Posiada umiejętność krytycznego czytania tekstów naukowych i analizy innych tekstów kultury ( filmów, wystaw fotografii) odnoszących się do tematyki zajęć;

Posiada umiejętność analizy porównawczej omawianych na zajęciach tekstów naukowych;

Swobodnie porusza się w dyskusji dotyczącej pamięci o Zagładzie

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania: zajęcia kończą się zaliczeniem ustnym

Kryteria oceniania:

5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)