Metody teledetekcyjne w archeologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-MTA-f-Arch |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody teledetekcyjne w archeologii |
Jednostka: | Instytut Prahistorii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://archeo.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | ARCHEOLOGIA |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Celem zajęć jest przekazanie i pogłębienie wiedzy o współczesnych metodach pozyskiwania danych o stanowiskach archeologicznych bez naruszania ich struktury. Studenci zapoznają się z rodzajami metod teledetekcyjnych oraz ich zaletami i ograniczeniami. U podstaw charakterystyki metod leżą podstawy fizyczne obiektów (zwłaszcza charakterystyczne promieniowanie elektromagnetyczne). |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje problematykę stosowania metod teledetekcyjnych w archeologii. Do takich metod należą: zdjęcia lotnicze, zobrazowania satelitarne, lotnicze skanowanie terenu (LiDAR), zobrazowania hiper- i wielospektralne. Zajęcia dotyczą charakterystyki metod, sposobów pozyskiwania zobrazowań stanowisk i obiektów archeologicznych. Istotnym zagadnieniem jest kwestia interpretacji obrazu. Te zagadnienia będą dyskutowane w oparciu o analizę wybranych zdjęć lotniczych (w szczególności), ale też zobrazowań satelitarnych i LiDAR-u. |
Literatura: |
Wilson D.R. 2000 Air Photo Interpretation for Archaeologists, Stroud. Doneus M., Briese C. 2011 Airborne Laser Scanning in forested areas – potential and limitations of an archaeological prospection technique, (w:) Cowley D. (red.) Remote Sensing for Archaeological Heritage Management, Brussel, 59-76. Królewicz S. 2005 Charakterystyka wybranych cech współczesnych średnio- i wysokorozdzielczych danych teledetekcyjnych, (w:) J. Nowakowski, A. Prinke, W. Rączkowski (red.) Biskupin... i co dalej? Zdjęcia lotnicze w polskiej archeologii, Poznań, 101-108. Parcak S.H. 2009. Satellite Remote Sensing For Archaeology, New York: Routledge Crutchley S., Crow P. 2009. The Light Fantastic. Using airborne lidar in archaeological survey, Swindon: English Heritage. |
Efekty uczenia się: |
Efektem zajęć będzie opanowanie umiejętności podstawowego rozpoznawania stosowanych metod oraz rozpoznawania i interpretowania wyników. Tym samym też studenci opanują wiedzę związaną z formułowaniem pytań badawczych, w których te metody mogą być przydatne. W konsekwencji także student rozumieć będzie procesy i zjawiska, które mają wpływ na konstruowanie wiedzy o zasobach dziedzictwa archeologicznego i krytycznego podejścia do wyników aplikowanych metod. |
Metody i kryteria oceniania: |
aktywne uczestnictwo w zajęciach, zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.