Zaburzenia komunikacji językowej - jąkanie - spec. logopedyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-ZKJ-22PDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Zaburzenia komunikacji językowej - jąkanie - spec. logopedyczna |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla spec. logopedycznej (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - przekazanie wiedzy dotyczącej teorii zaburzeń płynności mowy (etiologii, symptomów, definicji pojęć podstawowych), - wykształcenie praktycznych umiejętności w zakresie diagnozy jąkania, ze szczególnym uwzględnieniem jąkania wczesnodziecięcego. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza na temat funkcjonowania systemu językowego oraz dyslalii, umiejętność dokonywania klasyfikacji zaburzeń komunikacji językowej. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Elementy wykłady informacyjnego, metoda ćwiczeniowa, praca zespołowa, metoda projektu. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 1 |
Pełny opis: |
1. Jąkanie – problemy terminologiczne i klasyfikacje. 2. Przyczyny jąkania. 3. Problemy językowe, fizjologiczne, psychologiczne i społeczne osób jąkających się. 4. Jąkanie wczesnodziecięce – przyczyny i diagnoza, model wieloczynnikowy. 5. Jąkanie wczesnodziecięce – terapia pośrednia i bezpośrednia. Podejście interakcyjne. 6. Podstawowe metody diagnostyczne w przypadku jąkania. 7. Procedury postępowania logopedycznego w przypadku jąkania. |
Literatura: |
• A. Bochniarz, Niejawne strategie w terapii jąkania, Wydawnictwo Domestenes, Żory 2003. • A. Bochniarz, Nie tylko o jąkaniu, Wydawnictwo Vocatio, Warszawa 1997. • R. Byrne, Pomówmy o zacinaniu, Warszawa 1989. • M. Chęciek, Jąkanie. Diagnoza- terapia-program, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2012. • M. Chęciek, E. Bijak, D. Kamińska, Jąkanie. Skuteczne techniki płynnego mówienia, cz. 1 i 2. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2014. • A. Chmela, N. Reardon, L. Scott, Jak skutecznie pracować nad postawami i emocjami w terapii jąkania, Wydawnictwo Centrum Logopedyczne, Katowice 2014. • C. W. Dell, Terapia jąkania u dzieci w młodszym wieku szkolnym. Podręcznik dla logopedów, Kraków 2008. • A. Faber, H. Mazlish, Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły, Wydawnictwo Media Rodzina. • E. de Geus, Czasami po prostu się jąkam, Wydawnictwo Centrum Logopedyczne, Katowice 2013. • B. Guitar, T.J. Peters, Dobór metod terapii jąkania. Przewodnik dla logopedów, Wydawnictwo Centrum Logopedyczne, Katowice 2014. • C. Gray, Nowe historyjki społeczne, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2014. • J. Góral- Półrola, Jąkanie. Analiza procesu komunikacji słownej, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2016. • D. L. Holte, Głos odzyskany. Poradnik dla rodziców dzieci jąkających się, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2016. • M. Janeczko, H. Lewandowska, Terapia jąkania prowadzona metodą kompleksową, w: Materiały dydaktyczne dla logopedów, red. J. Wójtowiczowa. Wyd. UW, Warszawa 1987, s. 9-54. • E. Kelman, A. Nicholas, Praktyczna interwencja w jąkaniu wczesnodziecięcym, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2013. • Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki (t. 1 i 2), red. T. Gałkowski i G. Jastrzębowska, Opole 2003. • Patologia mowy, red. Z. Tarkowski, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2017. • P. Schneider, G. Schartmann, Kto-kto-kto robi hu-hu-hu?, Wydawnictwo Centrum Logopedyczne, Katowice 2014. • P. Schneider, Moje dziecko się jąka. Co mogę zrobić? Poradnik dla rodziców i opiekunów dzieci jąkających się, Wydawnictwo Centrum Logopedyczne, Katowice 2017. • L. Scott, Jak mówić w szkole o jąkaniu? Podręcznik dla nauczycieli i logopedów, Wydawnictwo Centrum Logopedyczne, Katowice 2012. • I. Sikorska, Bufory stresu. Jak rozwijać odporność psychiczną dziecka, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2015. • E. Szeląg, Neurobiologiczne korzenie jąkania, „Biuletyn PSTM” 1996, t. 4, s. 71-82. • A. Szerszeńska, Jąkanie to nie wyrok. Poradnik dla rodziców dzieci jąkających się, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2015. • Z. Tarkowski, Jąkanie. Księga pytań i odpowiedzi, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2010. • Z. Tarkowski, Jąkanie. Zagadnienia etiologii, diagnozy, terapii i prognozy, Warszawa 1987. • Z. Tarkowski, Jąkanie wczesnodziecięce, Warszawa 1997. • Z. Tarkowski, Jąkanie, Warszawa 1999. • K. Węsierska, Opieka logopedyczna w przedszkolu. Profilaktyka – diagnoza – terapia, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2013. • K. Węsierska, 2015, Współwystępowanie zaburzeń płynności mowy i wad wymowy u dzieci w wieku przedszkolnym, w: Diagnoza i terapia zaburzeń realizacji fonemów, red. D. Pluta Wojciechowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 131–142. • K. Węsierska, B. Jeziorczak, Czy moje dziecko się jąka? Przewodnik dla rodziców małych dzieci, które mają problem z płynnym mówieniem, Wydawnictwo Centrum Logopedyczne, Katowice 2011. • K. Węsierska, A. Laszczyńska, M. Pakura, 2017, Wczesna interwencja w jąkaniu wczesnodziecięcym w Polsce – w opiniach logopedów i rodziców dzieci jąkających się, „Forum Logopedyczne”, nr 25, s. 81–96. • M. Vanryckeghem, G.J. Butten, Kiddy CAT. Test do badania postaw związanych z komunikowaniem się jąkających się dzieci w wieku przedszkolnym. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2015. • Zaburzenia płynności mowy – teoria i praktyka. Tom 1, red. K. Węsierska, Wydawnictwo Komlogo – Uniwersytet Śląski, Katowice 2015. • Życie z zacięciem. Integralny przewodnik po jąkaniu, red. L. Jankowska-Szafarska, B. Suligowska, R. Kara, K. Kupiec, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2017. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia słuchacz potrafi: 1) wymienić klasyfikacje jąkania 2) wskazać na przyczyny powstawania jąkania i jąkania wczesnodziecięcego 3) przeprowadzić diagnozę i terapię jąkania wczesnodziecięcego 4) scharakteryzować wybrane metody diagnostyczne w przypadku jąkania 5) wykorzystać procedurę postępowania logopedycznego 6) wskazać problemy językowe i społeczne osób jąkających się |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zagadnień z zakresu poruszanej tematyki, umiejętność oceniania zagrożenia autyzmem i różnicowania autyzm – Zespół Aspergera – alalia; bardzo dobre umiejętności charakterystyki poziomu funkcjonowania poznawczego oraz językowego osób z ASD, bardzo dobre umiejętności budowania Indywidualnego Systemu do Porozumiewania się dziecka z ASD, bardzo dobre przygotowanie prezentacji. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z niewielkimi niedociągnięciami. dobry (db; 4,0): dobra znajomość literatury przedmiotu, dobra orientacja w treściach przedmiotu, projekt świadczący o zaangażowaniu studenta. dostateczny plus (+dst; 3,5): słaba znajomość literatury przedmiotu, projekt zawierający wiele niedociągnięć. dostateczny (dst; 3,0): znaczne braki w podstawowej wiedzy z zakresu omawianych zagadnień, liczne błędy w projekcie. niedostateczny (ndst; 2,0): brak znajomości omawianych zagadnień i nabycia nowych umiejętności. Kryteria oceniania: - obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność w trakcie semestru), - poziom aktywności w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej), - wartość merytoryczna przygotowanego projektu, - test zaliczeniowy. |
Praktyki zawodowe: |
Tak, 80 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dominika Piątek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dominika Piątek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.