Wprowadzenie do nauki o teatrze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-WNT-11WDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do nauki o teatrze |
Jednostka: | Instytut Teatru i Sztuki Mediów |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla I roku DL-WOT |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Wiedza o teatrze |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | -zapoznanie z problematyką dyscypliny -zorientowanie waktualnych dyskusjach i ujęciach metodologicznych -wypracowanie umiejętnosci rozpoznawania interdyscyplinarnego usytuowania nauki o teatrze wykształcenie postawy świadomego traktowania teatru w aspekcie komunikacyjnym; w powiązaniach a antropologią kultury i nauką o mediach |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Ćwiczenia prowadzone w trybie konwersatoriów z elementami wykładu, nie przewiduje się e-learningu. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wstępny zakres wiedzy, umiejętności oraz kompetencji nie jest wymagany. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały do zajęć są dostępne w wydziałowej bibliotece lub u prowadzącego zajęcia. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Konwersatorium, Wykład. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 ECTS |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do nauki o teatrze to przedmiot o charakterze propedeutycznym. Na zajęciach studenci zapoznają się z problematyką i historią teatrologii, poznają poszczególne elementy składające się na dzieło teatralne, a także nabędą umiejętności niezbędne do analizy teatru. |
Pełny opis: |
Wprowadzenie do nauki o teatrze jest przedmiotem, w trakcie którego studenci dowiedzą się czym jest teatrologia i jakie są przedmioty jej badań, zapoznają się także z historią tej dyscypliny. Dowiedzą się czym jest znak teatralny, w jaki sposób można analizować przedstawienie. Nabędą podstawową wiedzę z zakresu terminologii teatralnej (np: przedstawienie, inscenizacja, performans, ruch sceniczny itd.). Poznają metody badania historii teatru. Część zajęć poświęcona będzie wybranym elementom spektaklu teatralnego - posłuży to nie tylko jako materiał do dodatkowej analizy, ale wprowadzi także podstawowe pojęcia i tematy, które będą rozwijane w dalszym toku studiów. Temat 1. Teatrologia i jej przedmioty badań Erika Fischer-Lichte, Prolog w teatrze; Badania nad rytuałem na początku XX wieku, Teatr jako przedstawienie – narodziny teatrologii [w:] tejże, Performatywność. Wprowadzenie przeł. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Kraków 2018, s. 11-28. Temat 2. Znak w teatrze Kowzan Tadeusz, Znak w teatrze, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, wyb. i oprac. Janusz Degler, Wrocław 1988, s. 351-374. Temat 3. Historia i performatywność Marina Abramović. Artystka obecna, reż. Matthew Akers, 2012 [film]; Amelia Jones, „Artystka obecna”: artystyczne rekonstrukcje i niemożliwość obecności, przeł. Agnieszka Sosnowska, [w:] Re//mix. Performans i dokumentacja, red. Dorota Sajewska i Tomasz Plata, Warszawa 2014, s. 71-105. Temat 4. Dramat – sługa dwóch panów? Dobrochna Ratajczakowa, Sługa dwóch panów: dwoisty żywot dramatu, [w:] Tejże, W krysztale i w płomieniu. Studia i szkice o dramacie i teatrze, t. 1, Wrocław 2006, s.81-89. Temat 5. Gender Agata Adamiecka-Sitek, Gender jako narzędzie badania teatru i jako strategia inscenizacyjna, [w:] Wędrowanie. Dziesięć wykładów. Teksty wykładów gościnnych a latach akademickich 2008/2009 i 2009/2010, Białystok 2010, s. 65-77. Temat 6. Aktorzy w pracy Blok wywiadów Moniki Kwaśniewskiej z aktorami w „Didaskaliach”: wywiady z Janem Sobolewskim i Jaśminą Polak nr136/2016, s. 7-21, wywiad z Dominiką Biernat nr 139-140/2017, s. 51-61. Temat 7. Choreografia Jérôme Bel, Veronique Doisneau, 2004 [nagranie]. Temat 7. Muzyka w teatrze Anna Róża Burzyńska, Polski teatr współczesny z ducha muzyki, „Teatr” nr 11/2015, s. 32-36 lub http://www.teatr-pismo.pl/ludzie/1277/polski_teatr_wspolczesny_z_ducha_muzyki/ Temat 8. W przestrzeni teatralnej Dominika Łarionow, Co to jest scenografia? Kilka uwag historycznych i metodologicznych [w:] Odsłony współczesnej scenografii. Problemy – sylwetki – rozmowy, pod red. Katarzyny Fazan, Agnieszki Marszałek i Jadwigi Rożek-Sieraczyńskiej, Kraków 2016, s. 19-36. Temat 9. Narodowy czy publiczny? Teatr jako instytucja. Joanna Krakowska, Teatr publiczny. Konflikt i konsens, 2015. http://www.ptbt.e-teatr.pl/files/zjazd2_pdf/Krakowska-Teatr_publiczny_konflikt_i_konsens.pdf Tematy 10-15. Analiza wybranych dramatów oraz inscenizacji teatralnych (lektury zostaną podane później w trakcie semestru). |
Literatura: |
Poza wymienionymi wyżej lekturami na zajęcia, studenci mogą sięgnąć także do: Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. zbiorowe, red. Leszek Kolankiewicz, Warszawa 2010; Balme Christopher, Wprowadzenie do nauki o teatrze, przeł. Wojciech Dudzik, Małgorzata Leyko, Warszawa 2005. Erika Fischer-Lichte, Performatywność. Wprowadzenie przeł. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Kraków 2018; Fischer-Lichte Erika, Teatr i teatrologia. Podstawowe pytania, przeł. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Wrocław 2012; Performatyka. Terytoria, pod red. Ewy Bal i Dariusza Kosińskiego, Kraków 2017; Problemy teorii dramatu i teatru, wyb. i oprac.. Janusza Deglera, Wrocław 1988; Ratajczakowa Dobrochna, Galeria gatunków widowiskowych, teatralnych i dramatycznych, Poznań 2015; |
Efekty uczenia się: |
WNT_01 - wskazać i omówić typy widowisk i zdefiniować przedmiot badań nauki o teatrze WNT_02 - wymienić i scharakteryzować główne problemy historii teatru, uwzględniając ulotność fenomenu i krytykę źródeł oraz zagadnienie periodyzacji WNT_03 - stosować rozszerzoną definicję teorii teatru, uwzględniającą historię refleksji teoretycznej o teatrze oraz teoretyczne modele teatru współczesnego WNT_04 - stosować narzędzia analizy tekstu teatralnego, określić teatralność zaprojektowaną przez tekst WNT_05 - wymienić podstawowe pojęcia i metody analizy inscenizacji; zdefiniować cele analizy WNT_06 - stosować model komunikacji teatralnej w odniesieniu do aktora, widza i przestrzeni WNT_07 - zastosować pojęcie medium do teatru i wskazać jego specyfikę WNT_08 - omówić usytuowanie nauki o teatrze wśród innych dyscyplin i wskazać konsekwencje dla praktyki badawczej |
Metody i kryteria oceniania: |
Wpływ na ocenę będzie miała obecność (dozwolone 2 nieobecności nieusprawiedliwione), aktywność na zajęciach oraz końcowe zaliczenie ustne, które polegać będzie na rozmowie o tekstach i tematach, które były przerabiane w trakcie semestru. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.