Warsztat logopedy - spec. logopedyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-WLO-22PDM |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztat logopedy - spec. logopedyczna |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla spec. logopedycznej (studia magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: a) systemowe: - zapoznanie słuchaczy z możliwościami technologicznymi wykorzystywanymi w pracy logopedy, - zaznajomienie słuchaczy z różnorodnymi programami komputerowymi wspomagającymi terapię określonych zaburzeń mowy i języka oraz sposobami ich praktycznego wykorzystania, - wykształcenie umiejętności tworzenia własnych, prostych programów komputerowych pomocnych w przyszłej w praktyce logopedycznej (np. na bazie Power Pointa), - wykształcenie umiejętności sprawnego zdobywania informacji dotyczących logopedii (pomocnych w tworzeniu własnych programów terapeutycznych) na stronach i portalach poświęconych zaburzeniom mowy i języka. b) instrumentalne: - zdobywanie wiedzy z zakresu obsługi programów komputerowych oraz terapii zaburzeń mowy i języka. c) interpersonalne: - nabywanie umiejętności pozwalających na interdyscyplinarne łączenie wiedzy językoznawczej z wiedzą z zakresu informatyki, logopedii i pedagogiki. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza z zakresu zajęć na I stopniu specjalności, podstawy obsługi komputera. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, metoda ćwiczeniowa, metoda projektu, demonstracje dźwiękowe i/lub video, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - zapoznanie ze stronami internetowymi związków i organizacji naukowych związanych z logopedią, - programy komputerowe w pracy logopedy i ich znaczenie w terapii poszczególnych zaburzeń mowy i języka, - programy logopedyczne w profilaktyce oraz diagnostyce zaburzeń mowy i języka - charakterystyka wybranych rodzajów (np. "Słyszę dla przedszkolaków", KOLD, KORP), - programy logopedyczne wykorzystywane w terapii konkretnych zaburzeń (np. "Afasystem" w terapii afazji, "Echokorektor" w terapii jąkania czy "Logoobrazki" w terapii sygmatyzmu u dzieci), - próby merytorycznej i metodycznej oceny programów, - przygotowanie cyklu prezentacji służących usprawnianiu artykulacji wraz z funkcjami wspomagającymi mowę. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Z. Bogdanowska, Multimedialne programy edukacyjne wspomagające diagnozę i terapię logopedyczną, w: Wspomaganie rozwoju i edukacji dziecka z zaburzeniami mowy, red. L. Hurło, M. Zaorska, Olsztyn 2005. E. Czaplewska, A. Miklaszewska, Pomoc do pracy z dziećmi sepleniącymi stworzona w programie PowerPoint, w: „Informatyka w szkole” XVII, Mielec 2001, s. 479-482 A. Czyżewski, B. Kostek, H. Skarżyński, Technika komputerowa w audiologii, foniatrii i logopedii, Warszawa 2002. J. Gruba, Technologia informacyjna w logopedii, Gliwice 2009. Komputer w diagnostyce i terapii pedagogicznej, red. B. Siemieniecki, Toruń 2005. Komputer w kształceniu specjalnym, red. J. Łaszczyk, Warszawa 1998. A. Lemirowski, J. Surowaniec, Programy komputerowe w metodyce surdologopedycznej, w: Sprawności językowe, red. J. Ożdżyński, T. Rittel, Kraków 1997. A. Miklaszewska, E. Czaplewska, Komputerowe pomoce logopedyczne jako narzędzie wspomagające rozwój mowy w aspekcie fonologicznym, w: Metody wspomagające rozwój mowy w różnych jego opóźnieniach, Warszawa 2001, s. 196-198 A. Walencik-Topiłko, A. Miklaszewska, Charakterystyka polskich programów komputerowych wspomagających terapię logopedyczną, w: Kształcenie logopedyczne. Cele i formy, red. E. Łuczyński, Gdańsk 2000. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - sprawnie porusza się po stronach i portalach internetowych związanych z logopedią, - potrafi scharakteryzować cele wykorzystywania multimedialnych programów komputerowych w profilaktyce, diagnostyce oraz terapii logopedycznej, - potrafi wykorzystać konkretne programy multimedialne w terapii określonych zaburzeń mowy i języka zarówno u dzieci, jak i dorosłych, - krytycznie ocenia ofertę dostępnych na rynku multimedialnych programów komputerowych, przeznaczonych do celów diagnostycznych oraz terapeutycznych, - potrafi stworzyć własną propozycję ćwiczeń interaktywnych w terapii z pacjentem w formie prezentacji w Power Point. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0) dobry plus (+db; 4,5) dobry (db; 4,0) dostateczny plus (+dst; 3,5) dostateczny (dst; 3,0) niedostateczny (ndst; 2,0) Kryteria oceniania: - obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność w semestrze), - poziom aktywności w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej), - poziom merytoryczny i praktyczny prezentacji. |
Praktyki zawodowe: |
Tak, 80 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jolanta Sławek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jolanta Sławek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.