Wstęp do komparatystyki - spec. przekładowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-WKO-21PDM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do komparatystyki - spec. przekładowa |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla spec. przekładowej (studia magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów i studentek z głównymi obszarami badań porównawczych oraz kształtowanie umiejętności odnoszenia teorii badań porównawczych i kulturowych do konkretnych zjawisk artystycznych (w szczególności literackich). |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, metoda ćwiczeniowa, metoda projektu, metody aktywizujące. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - definicja, zakres i miejsce nauk porównawczych wśród nauk o literaturze i kulturze, - historia badań porównawczych, - elementy poetyki historycznej w badaniach komparatystycznych, - pojęcie, zakres, problematyka literatury światowej, - komparatystyka a najnowsze prądy w literaturoznawstwie, - komparatystyka a przekład, - studia regionalne. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej. Pod red. Haliny Janaszek-Ivaničkovej. Warszawa 1997. Badania porównawcze. Dyskusja o metodzie. Pod red. Aliny Nowickiej-Jeżowej. Izabelin 1998. Bilczewski Tomasz: Komparatystyka i interpretacja. Nowoczesne badania porównawcze wobec translatologii. Kraków 2010. Chevrel Yves: Comparative Literature Today. Methods & Perspectives. The Thomas Jefferson University Press 1989. Komparatystyka dla humanistów. Podręcznik akademicki. Pod red. M. Dąbrowskiego. Warszawa 2012. Komparatystyka dzisiaj. T. 1: Problemy teoretyczne. Pod red. E. Szczęsnej. E. Kasperskiego. Kraków 2010; T. 2: Interpretacje. Pod red. E. Szczęsnej. E. Kasperskiego. Kraków 2011. Komparatystyka literacka a przekład. Pod red. P. Fasta i K. Żemły. Katowice 2000. Niewspółmierność. Perspektywy nowoczesnej komparatystyki. Pod red. T. Bilczewskiego. Kraków 2010. Andrzej Hejmej, Komparatystyka. Studia literackie - studia kulturowe. Kraków 2013. The Princeton Sourcebook In Comparative Literature: From the European Enlightenment to the Global Present. Ed. By D. Damrosh, N. Melas, M. Buthelezi. Princeton University Press 2009. Powyższa lista ma charakter orientacyjny. Zestaw lektur dla danej grupy studenckiej ustala osoba prowadząca zajęcia. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - potrafi rozpoznać i scharakteryzować najważniejsze szkoły literaturoznawczych badań porównawczych, - potrafi scharakteryzować historyczny i współczesny kontekst badań porównawczych, - potrafi czytać ze zrozumieniem prace naukowe z zakresu teorii badań porównawczych, - stosuje terminologię charakterystyczną dla badań porównawczych, - stosuje wybraną metodę porównawczą w analizie literaturoznawczej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość podstawowych zagadnień z zakresu teorii komparatystyki literackiej, świadomość ich historycznej zmienności, bardzo dobra umiejętność samodzielnego i krytycznego wykorzystania tej wiedzy do analizy i interpretacji tekstów literackich i artystycznych, wysoka umiejętność budowania spójnego, poprawnego merytorycznie wywodu dotyczącego problematyki komparatystycznej, wysoka świadomość powiązań teorii komparatystyki z kontekstami metodologicznymi. dobry plus (+db; 4,5): dobra znajomość podstawowych zagadnień z zakresu teorii komparatystyki literackiej, świadomość ich historycznej zmienności, wysoka umiejętność samodzielnego i krytycznego wykorzystania tej wiedzy do analizy interpretacji tekstów literackich i artystycznych, dobrze opanowana umiejętność tworzenia poprawnego i spójnego wywodu dotyczącego problematyki komparatystycznej, zadowalająca świadomość powiązań teorii komparatystyki z kontekstami metodologicznymi. dobry (db; 4,0): dobra znajomość podstawowych zagadnień z zakresu teorii komparatystyki, zadowalająca świadomość ich historycznej zmienności, ponadprzeciętna umiejętność krytycznego wykorzystania tej wiedzy do analizy i interpretacji tekstów teoretycznoliterackich, dobrze opanowana umiejętność konstruowania samodzielnego wywodu dotyczącego problematyki komparatystycznej; dopuszczalne niewielkie pomyłki lub nieznaczne niedociągnięcia w zakresie posiadanej wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość podstawowych zagadnień z zakresu teorii komparatystyki, umiejętność stosowania ich w analizach i interpretacjach utworów literackich, inicjowanie samodzielnego wywodu dotyczącego problematyki komparatystycznej. Dopuszczalne braki w zakresie posiadanej wiedzy, nieuniemożliwiające jednak rozwiązania postawionego problemu komparatystycznego. dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość głównych zagadnień teorii komparatystyki, podejmowanie prób stosowania kategorii porównawczych w analizach i interpretacjach utworów literackich. Wyraźne braki w zakresie kompetencji teoretycznej i praktycznej, wymagające pomocy prowadzącego w podejmowaniu działań analitycznych i interpretacyjnych, ale ich nie uniemożliwiające. niedostateczny (ndst; 2,0); niezadowalająca znajomość podstawowych zagadnień komparatystyki, niewystarczająca umiejętność ich definiowania i wykorzystania oraz wynikające z tego dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Emilia Kledzik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Emilia Kledzik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Emilia Kledzik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Emilia Kledzik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.