Współczesne kultury narodowe w Europie Środkowej i Południowej - specjalizacja kultury południowo- i zachodniosłowiańskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-WKN-12SDM-E |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.9
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne kultury narodowe w Europie Środkowej i Południowej - specjalizacja kultury południowo- i zachodniosłowiańskiej |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla spec. kultury południowo- i zachodniosłowiańskiej (studia magisterskie) |
Strona przedmiotu: | http://www.slavic.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | studia slawistyczne |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: a) interpersonalne: - umiejętności interdyscyplinarne, - umiejętność docenienia różnorodności kulturowej i wielokulturowej. b) instrumentalne: - umiejętność analizowania i syntezowania, - wiedza ogólna, - umiejętność rozwiązywania problemów. c) systemowe: - umiejętność uczenia się, - zdolność do samodzielnej pracy, - umiejętności badawcze, - rozumienie innych kultur i zwyczajów. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza na poziomie podstawowym na temat kultur narodowych w Europie Środkowej i Południowej. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny, dyskusja, metoda analizy przypadków, demonstracje dźwiękowe i/lub video. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 4 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - współczesne przestrzenie kulturowe w Europie Środkowej i Południowej (zarys historii, tradycje narodowe, specyfika procesu historycznoliterackiego), - proces kształtowania się kultur narodowych w Europie Środkowej i Południowej (okres odrodzenia narodowego; narodziny tożsamości narodowej; teorie narodu: potoczna koncepcja narodu, koncepcja biologiczna, polityczna, kulturowa, antropologiczna; naród a grupa etniczna), - prezentacja pojęć: Europa Środkowa, Bałkany, - polska współczesna kultura narodowa, - czeska współczesna kultura narodowa, - słoweńska współczesna kultura narodowa, - chorwacka współczesna kultura narodowa, - bośniacka współczesna kultura narodowa, - serbska współczesna kultura narodowa, - bułgarska współczesna kultura narodowa, - macedońska współczesna kultura narodowa. |
Literatura: |
Zalecana literatura: A. Kłoskowska A., Kultury narodowe u korzeni, Warszawa 2005. Kultury narodowe na pograniczach, red. J. Nikitorowicz, J. Halicki, J. Muszyńska, Białystok 2006. Symbioza kultur słowiańskich i niesłowiańskich w Europie Środkowej, red. M. Bobrownicka, Kraków 1996. F. Gołembski, Stosunki kulturalne na Bałkanach, Warszawa 2001. M. Todorova , Bałkany wyobrażone, przeł. P. Szymor, M. Budzińska, Wołowiec 2008. M. Bobrownicka, Narkotyk mitu. Szkice o świadomości narodowej i kulturowej Słowian zachodnich i południowych, Kraków 1995. Słowacja w obliczu Europy. Sonda, pod red. H. Janaszek-Ivaničkovej, Katowice 2000. W cudzych oczach. Z problematyki świadomości narodowej we współczesnych literaturach zachodnio- i południowosłowiańskich, pod red. H. Janaszek-Ivaničkovej, E. Madanego. Literatury słowiańskie po roku 1989. Nowe zjawiska, tendencje, perspektywy. Transformacja, t. I, pod red. H. Janaszek-Ivaničkovej, Warszawa 2005. Postmodernizm w literaturze i kulturze krajów Europy Środkowo-Wschodniej, pod red. pod red. H. Janaszek-Ivaničkovej, D. Fokkema, Katowice 1995. W. Gałązka , Oswajanie skorpionów. Szkice o literaturze bułgarskiej, Kraków 1992. Z. Darasz, Problemy autoidentyfikacji kulturowej narodowej w literaturze słoweńskiej, Katowice 1995. J. Magnuszewski, Literatura polska w kręgu literatur słowiańskich, Wrocław 1993. Przemiany w świadomości i kulturze duchowej narodów Jugosławii po 1991, red. E. Szczęśniak-Kajzar, Kraków 1999. Śródziemnomorze – Europa Środkowa – Bałkany. Studia z literatur południowosłowiańskich, red. M. Dąbrowska-Partyka, Kraków 2002. Żeglarze pamięci: antologia współczesnej literatury macedońskiej, pod red. V. Čepiševskiej, L. Miodyńskiego, B. Zielińskiego, Poznań 2009. Kraj kilimem przykryty: współczesna literatura Bośni i Hercegowiny, pod red. B. Zielińskiego, Toruń 2004. Problemy tożsamości kulturowej w krajach słowiańskich, red. Joanna Goszczyńska, t. 1, Warszawa 2003. Hrabal, Kundera, Havel… antologia czeskiego eseju, oprac. J. Baluch, Kraków 2001. Człowiek o wielu imionach. Antologia prozy bułgarskiej przełomu XX i XXI wieku, wyb. i red. G. Simeonova-Konach, Warszawa 2007. Transformacja w kulturze i literaturze polskiej 1989-2004: praca zbiorowa, pod red. B. Bakuły, Poznań 2007. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - posiada zaawansowaną wiedzę na temat teorii kultury, jej głównych pojęć, kierunków, szkół i przedstawicieli; posiada zaawansowaną wiedzę o analogiach i różnicach kulturowych i religijnych krajów Półwyspu Bałkańskiego i Europy Środkowej; potrafi formułować i wyrażać własne pogłębione, uargumentowane i uzasadnione opinie na temat wydarzeń kulturalnych i społeczno-politycznych, - zna na poziomie rozszerzonym terminologię używaną w naukach humanistycznych, rozumie jej źródła oraz zastosowania; posiada umiejętność samodzielnego wzmacniania argumentacji własnego stanowiska poprzez przywołanie poglądów osób będących autorytetami w zakresie danego problemu; jest wrażliwy na tradycję i dziedzictwo kulturowe Słowiańszczyzny oraz ma świadomość odpowiedzialności za nie, - posiada zaawansowaną wiedzę o specyfice kulturowej Słowiańszczyzny; potrafi syntetycznie i analitycznie zinterpretować wzorcowe zachowania charakterystyczne dla wspólnoty narodowej i kulturowej; potrafi samodzielnie przedstawić ustną wypowiedź w języku polskim, dotyczącą zagadnień szczegółowych z wykorzystaniem różnorodnych źródeł i dokonując wyboru metody badawczej, - wykazuje zaawansowaną wiedzę na temat symboliki związanej z kulturą narodową, zna jej źródła, genezę, semantykę oraz wzajemne relacje poszczególnych składników pola symbolicznego, - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i syntetyzować wiedzę filologiczną i slawistyczną przy użyciu różnych źródeł i narzędzi badawczych, - posiada zaawansowaną wiedzę na temat specyfiki krajów słowiańskich Półwyspu Bałkańskiego i Europy Środkowej, ich historii i wzajemnych stosunków; potrafi dokonywać pogłębionej obserwacji i interpretacji faktów literackich w ujęciu diachronicznym i synchronicznym; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności ludzkiej; posiada umiejętność nawiązywania kontaktów interpersonalnych z przedstawicielami różnych kultur i tradycji. Jest otwarty na wymianę informacji i doświadczeń, - posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie najnowszych nurtów i tendencji literackich w literaturach słowiańskich; potrafi na poziomie zaawansowanym posługiwać się terminologią używaną w naukach filologicznych oraz opisać za jej pomocą wybrane problemy badawcze; potrafi wykorzystać zaawansowaną wiedzę teoretyczną z zakresu filologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania zachowań kulturowych, - posiada pogłębioną wiedzę na temat współczesnej sytuacji geopolitycznej kraju specjalności; posiada pogłębioną wiedzę o kraju i kulturze kraju specjalności; ma świadomość uwarunkowań historycznych i kulturowych twórczości literackiej; posiada umiejętność samodzielnego zastosowania zdobywanej wiedzy w pracy zawodowej (przede wszystkim w ośrodkach kultury, ośrodkach informacji turystycznej, szkołach językowych, wydawnictwach, placówkach dyplomatycznych i w mediach). |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - egzamin ustny (obowiązuje wiedza zdobyta podczas wykładów oraz uzyskana na podstawie lektury podręczników), - dodatkowo: obecność na zajęciach (dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona nieobecność na dwóch zajęciach), - aktywność w trakcie zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Dziadul | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Dziadul | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Dziadul | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.