Wiedza o współczesnym języku polskim
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-WJP-11PDMJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Wiedza o współczesnym języku polskim |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku X-S2-KLASPOL |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska (opcja językoznawcza) |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | - systemowe: kształcenie zdolności do samodzielnej pracy, zdobywanie umiejętności zastosowania wiedzy z zakresu językoznawstwa w praktyce, - kształcenie postawy skłaniającej do samodzielnego zgłębiania wiedzy językoznawczej, - kształcenie umiejętności wskazywania i nazywania współcześnie zachodzących przemian językowych, tendencji ogólnych współczesnej polszczyzny, a także cech charakterystycznych poszczególnych jej odmian, - instrumentalne: zdobywanie wiedzy z zakresu języka polskiego i jego poszczególnych odmian, najnowszych tendencji rozwojowych, wybranych zagadnień normatywnych, a także podstawowych informacji z zakresu semantyki językoznawczej, onomastyki oraz stylistyki językoznawczej i tekstologii; - interpersonalne: nabywanie zdolności krytycznych oraz umiejętności pozwalających na interdyscyplinarnym łączeniu wiedzy językoznawczej z elementami wiedzy etnolingwistycznej, psycholingwistycznej i socjolingwistycznej. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Skrócony opis: |
Przedmiot (ćwiczenia i wykład) realizowany jest na I i II roku studiów - trwa trzy semestry. Warunkiem uczestnictwa w zajęciach na II roku jest zaliczenie pierwszych dwu semestrów (zgodnie z podanymi wymaganiami). |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia: - język polski – jego cechy, relacja względem innych języków świata komunikacja werbalna i niewerbalna, alternatywne metody komunikacji, - pojęcie tekstu, dyskursu i komunikacji, - koncepcje znaczenia, semantyka a pragmatyka, relacje znaczeniowe między jednostkami leksykalnymi, konotacja i emocjonalność a składniki budujące znaczenie, - metodologia językowego obrazu świata, prototyp i stereotyp w języku i tekście, - wartościowanie w języku i tekście, - perswazja i manipulacja w różnych tekstach, - onomastyka – perspektywa diachroniczna, onomastyka kulturowa i medialna, onomastyka literacka, - typologie odmian językowych współczesnej polszczyzny (ze szczególnym uwzględnieniem odmian regionalnych, terytorialnych, a także funkcjonalnych), - język a styl; stylowe odmiany języka, - współczesne media jako miejsce dialogu, - nowe media – nowe gatunki, - funkcja eufemizmu i tabu językowego we współczesnej polszczyźnie, - grzeczność językowa we współczesnej polszczyźnie. |
Literatura: |
1. E. Łuczyński, J. Maćkiewicz, Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia, Gdańsk 2002. 2. C. Lachur, Zarys językoznawstwa ogólnego, Opole 2004. 3. R. Grzegorczykowa, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007. 4. R. Przybylska, Wstęp do nauki o języku. Podręcznik dla szkół wyższych, Kraków 2003. 5. E. Jerzyk, M. Michalik, Mowa ciała jako element komunikacji niewerbalnej, w: Komunikowanie się w marketingu, Warszawa 2004, s. 282-292. 6. S.P. Morreale, B. H. Spitzberg, J. K. Barge, Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, przeł. P. Izdebski, A. Jaworska, D. Kobylińska, Warszawa 2007, s. 172-205. 7. P. Tomaszewski, Polski Język Migowy – mity i fakty, „Poradnik Językowy” 2004, z. 6, s. 59-72. 8. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, Tekstologia, Warszawa 2009. 9. J. Bartmiński, Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2007. 10. R. Grzegorczykowa, Pojęcie językowego obrazu świata, w: Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński, Lublin 1990, s. 39-46. 11. R. Grzegorczykowa, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 2000. 12. Profilowanie w języku i tekście, red. J. Bartmiński, R. Tokarski, Lublin 1998. 13. Język w kręgu wartości. Studia semantyczne, red. J. Bartmiński, Lublin 2003. 14. J. Warchala, Horyzonty manipulacji: perswazja, manipulacja, interpretacja, w: Manipulacja w języku, red. P. Krzyżanowski, P. Nowak, Lublin 2004. 15. K. Ożóg, Język w służbie polityki. Językowy kształt kampanii wyborczych, Rzeszów 2004. 16. K. Ożóg, Kategorie semantyczne często używane w tekstach reklamowych, w: idem, Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku, Rzeszów 2001. (wybór, np. np. s. 83-106; 239-245). 17. D. Dabert, Mowa kontrolowana. Szkice o języku publicznym w Polsce po 1989 roku, Poznań 2003. (wybór – np. s. 9-26; 69-108; 109-126) 18. A. Cieślikowa, Nazwy własne we współczesnym języku polskim, w: Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, red. W. Pisarek, Kraków 1999, s. 97-111. 19. E. Jędrzejko, Systemy onimiczne różnych języków a językowe obrazy świata: w stronę porównawczej onomastyki kulturowej , „Onomastica” XLV, Kraków 2000, s. 5-25. 20. Polskie nazwy własne. Encyklopedia, red. E. Rzetelska-Feleszko, Warszawa – Kraków 1998. 21. A. Gałkowski, Chrematonimy w funkcji kulturowo-użytkowej: onomastyczne studium porównawcze na materiale polskim, włoskim, francuskim, Łódź 2008 22. M. Rutkowski, K. Skowronek, Media i nazwy, 2005 23. E. Rzetelska-Feleszko, Onomastyka kulturowa, w: Nowe nazwy własne – nowe tendencje badawcze, red. A. Cieślikowa, B. Czopek-Kopciuch, K.Skowronek, Kraków 2007, s. 57-62. 24. Najnowsze dzieje języków słowiańskich. Język polski, red. S. Gajda, Opole 2001. 25. A. Wilkoń, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice 1987 (wybór) 26. D. Zdunkiewicz-Jedynak, Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008. 27. S. Grabias, Język w zachowaniach społecznych, Lublin 2001. 28. J. Grzenia, Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2006. 29. Dyskurs religijny w mediach, red. D. Zdunkiewicz-Jedynak, 2010. 30. Tabu w języku i kulturze, „Język a kultura” 2009. 31. M. Marcjanik, W kręgu grzeczności. Wybór prac z zakresu polskiej etykiety językowej, Kielce 2001. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - wskazać miejsce języka polskiego na tle innych języków świata, określić cechy i istotę języka, - wskazać stereotypy kulturowe i kulturowe obrazy świata zawarte w języku, - określić relację między komunikacją werbalną a niewerbalną i zależności między nimi w różnych tekstach, wskazać kulturowe aspekty komunikacji niewerbalnej, - zinterpretować i zanalizować dowolny tekst, korzystając z różnych metodologii językoznawczych (w tym strukturalizm, pragmatyka, kognitywizm), - poprawnie korzystać z przedstawianej na zajęciach terminologii językoznawczej, - czytać artykuły dotyczące różnych sposobów analizy i interpretacji wybranych tekstów, dyskutując z przyjętymi założeniami; wskazywać ich zastosowanie w praktyce, - samodzielnie zinterpretować, zanalizować i opisać wybrany problem językoznawczy w różnych tekstach kultury, - przygotować prezentację multimedialną o charakterze teoretycznym - powiązać wiedzę z zakresu językoznawstwa z elementami wiedzy historycznoliterackiej i teorii literatury, a także etnolingwistyki, socjolingwistyki i psycholingwistyki, - wskazać najważniejsze tendencje współczesnej polszczyzny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny: - ocena aktywności w trakcie zajęć, - ocena prezentacji, - pisemna praca zaliczeniowa, - egzamin ustny. Kryteria oceny: - obecność na zajęciach; - aktywny udział w zajęciach (udział w dyskusji i w pracy zespołowej); - wartość merytoryczna i projekt prezentacji oraz sposób jej przedstawienia; - umiejętność samodzielnej analizy i interpretacji tekstu w ramach wskazanych w treściach kształcenia problemów; - czynne korzystanie z narzędzi opisu językoznawczego podczas opisu badanego materiału; - umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach nauki przedmiotu oraz poziom tej wiedzy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.