Vademecum literaturoznawcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-VL-11ZUf |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Vademecum literaturoznawcze |
Jednostka: | Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - uzupełnienie wiedzy z zakresu literaturoznawstwa pozwalające na pełniejsze uczestnictwo w kolejnych, bardziej zaawansowanych zajęciach literaturoznawczych przewidzianych w programie studiów magisterskich, - doskonalenie umiejętności interpretacji i analizy utworów lirycznych, prozatorskich i dramaturgicznych, - kształtowanie możliwości wykorzystania w procesie poznania epok i dekad literackich rozmaitych kontekstów z zakresu filozofii, historii, historii sztuki i teatru. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, demonstracje dźwiękowe i/lub video. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - czym jest literatura? (Jonathan Culler); wprowadzenie do literaturoznawstwa; rodzaje literackie, piśmiennictwo, badanie źródeł literackich, perspektywa historycznoliteracka i krytycznoliteracka, - krótka historia wiersza polskiego – od średniowiecza po współczesny wiersz wolny w odniesieniu do wybranych przykładów, - kto mówi?; podmiot utworu a bohater literacki między wyznaniem a kreacją; poeta czy podmiot liryczny?; przemiany świadomości a uwarunkowania historyczne (w oparciu o przykłady literackie z różnych epok), - ewolucja powieści: od eposu przez powieść realistyczną po metafikcję; przemiany narracji; na przykładzie wybranych utworów literackich z różnych epok (lub ich fragmentów), - odwzorować swój czas: świat przedstawiony w dziele literackim; kompozycja dzieła literackiego, czas i jego doświadczanie, przestrzeń realistyczna i symboliczna, symultanizm; forma otwarta, - wybrane i szczególnie istotne problemy i zagadnienia historycznoliterackie od średniowiecza do współczesności (np. kontekst historyczny w interpretacji historycznoliterackiej, związki literatury polskiej i europejskiej, ironia romantyczna, społeczne zobowiązania literatury, związki literatury z innymi sztukami itp.). |
Literatura: |
Zalecana literatura: A. van Nieukerken, Ironiczny konceptyzm. Nowoczesna polska poezja metafizyczna w kontekście anglosaskiego modernizmu, Kraków 1998. Stulecie Młodej Polski, red. M. Podraza-Kwiatkowska, Kraków 1995. M. Popiel, Wyspiański, Mitologia nowoczesnego artysty, Kraków 2007. [wybrane fragmenty] A. Ziołowicz, Misteria polskie: z problemów misteryjności w dramacie romantycznym i młodopolskim, Kraków 1996. Przez wieki idąca powieść. Wybór pism o literaturze XIX i XX wieku, red. M. Kalinowska i E. Kiślak, Warszawa 2002. M. Korolko, Sztuka retoryki, Warszawa 1990. [wybrane fragmenty] T. Michałowska, Poetyka i poezja, Warszawa 1982. [wybrane fragmenty] Przedstawiony wykaz zawiera jedynie skrócony wybór tekstów, których pełna lista zostanie udostępniona przez prowadzącego na zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - zna i rozumie w pogłębiony sposób najważniejsze tendencje rozwojowe literaturoznawstwa, jego teoretyczne uwarunkowania, a także właściwe dla niego metodologie oraz terminologię, - zna i rozumie w pogłębiony sposób fakty i zjawiska z zakresu historii literatury polskiej od początków do współczesności, także w ich relacji z faktami i zjawiskami z dziejów literatury, sztuki i kultury powszechnej, - posiada orientację w wybranych ideach filozoficznych i estetycznych istotnych dla zrozumienia przebiegu procesu historycznoliterackiego, - potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów i dokonać ich analizy oraz interpretacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): student posiada rozległą wiedzę na temat procesu historycznoliterackiego, sprawnie posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu poetyki wiersza, powieści i dramatu, umiejętnie stosuje nabytą wiedzę w praktyce interpretacyjnej, sprawnie analizuje i interpretuje tekst literacki, potrafi także zastosować rozmaite konteksty interdyscyplinarne, kulturowe, społeczne i filozoficzne, wartościując oraz odwołując się do literatury przedmiotu. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami. dobry (db; 4,0): student posiada znaczną wiedzę na temat procesu historycznoliterackiego, sprawnie posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu poetyki wiersza, powieści i dramatu, umiejętnie stosuje nabytą wiedzę w praktyce interpretacyjnej, sprawnie analizuje i interpretuje tekst literacki, potrafi także zastosować rozmaite konteksty interdyscyplinarne, kulturowe, społeczne i filozoficzne, wartościując oraz odwołując się do literatury przedmiotu. dostateczny plus (+dst; 3,5): student posiada zadowalającą wiedzę na temat procesu historycznoliterackiego, ze zrozumieniem posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu poetyki wiersza, powieści i dramatu, potrafi dostatecznie zastosować nabytą wiedzę w praktyce interpretacyjnej, dostatecznie analizuje i interpretuje tekst literacki, nie zawsze potrafi zastosować rozmaite konteksty interdyscyplinarne, kulturowe, społeczne i filozoficzne, wartościując oraz odwołując się do literatury przedmiotu. dostateczny (dst; 3,0): student posiada podstawową wiedzę na temat procesu historycznoliterackiego, na ogół poprawnie posługuje podstawowymi pojęciami z zakresu poetyki wiersza, powieści i dramatu, podejmuje częściowo udane próby analizy i interpretacji tekstu, niekiedy potrafi zastosować rozmaite konteksty interdyscyplinarne, kulturowe, społeczne, filozoficzne, czasami uruchamia istotne konteksty i w umiarkowany sposób odwołuje się do literatury przedmiotu. niedostateczny (ndst; 2,0): student posiada bardzo ograniczoną wiedzę na temat procesu historycznoliterackiego, na ogół nie posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu poetyki wiersza, powieści i dramatu, nie potrafi dokonać analizy i interpretacji tekstu, nie potrafi zastosować różnorodnych kontekstów i nie przywołuje koncepcji zawartych w literaturze przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Emilia Kledzik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Emilia Kledzik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.