Teorie językoznawcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-TJ-22PDMJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Teorie językoznawcze |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska, spec. językoznawcza |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | - zaznajomienie studentów z teoriami językoznawczymi - uporządkowanie wiedzy dotyczącej metod badań językoznawczych - kształtowanie świadomości językowej |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Skrócony opis: |
Tematem zajęć są dzieje teoretycznej refleksji językoznawczej. |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje następujące treści kształcenia: - miejsce teorii naukowej w ogólnej metodologii nauk; - XIX-wieczne teorie językoznawcze; - strukturalistyczne teorie językoznawcze; - generatywna teoria języka; - pragmatyczne teorie językoznawcze; - kognitywne teorie językoznawcze; - postmodernistyczne teorie języka. |
Literatura: |
A. Grobler, Metodologia nauk, Kraków 2008. M.-A. Paveau, G.-É. Sarfati, Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, Kraków 2009. A. Heinz, Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa 1983. J. Fisiak, Wstęp do współczesnych teorii lingwistycznych, Warszawa 1975. G. Helbig, Dzieje językoznawstwa nowożytnego, Wrocław 1982. Język, dyskurs, społeczeństwo. Zwrot lingwistyczny w filozofii społecznej, red. L. Rasiński, Warszawa 2009. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - wyjaśnić pojęcie teorii naukowej, odwołując się do terminów ogólnej metodologii nauk; - zreferować i porównać główne teorie językoznawcze; - wyjaśnić związki pomiędzy poszczególnymi lingwistycznymi propozycjami teoretycznymi; - wyjaśnić teoretyczne podłoże podstawowych lingwistycznych procedur badawczych; - przygotować zespołowo i przedstawić prezentację o tematyce związanej z metodologią badań językoznawczych; - czynnie uczestniczyć w zespołowym rozwiązywaniu problemów z zakresu metodologii badań językoznawczych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem ustnym. Ponadto w ramach zaliczenia ocenia się wartość merytoryczną przygotowanej prezentacji (praca zespołowa). |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.