Technologia informacyjna dla nauczycieli języka polskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-TIN-32PFDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Technologia informacyjna dla nauczycieli języka polskiego |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - poszerzenie wiedzy i umiejętności w zakresie wykorzystania technologii informacyjnych w procesie dydaktycznym, - kształtowanie refleksji o wpływie technik informatycznych na świat sztuki, kulturę, komunikację i percepcję. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Umiejętność obsługi komputera. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny, gra dydaktyczna/symulacyjna, rozwiązywanie zadań, metoda ćwiczeniowa, metoda laboratoryjna, pokaz i obserwacja. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - charakterystyka Internetu: katalogi, bazy danych, nawigacja w hipertekście, ochrona własności intelektualnej, - poznanie edytorów, arkuszy kalkulacyjnych i innych programów komputerowych, - udział Internetu w pracy polonisty (portal edukacyjny, witryna nauczyciela, e-learning, podręczniki multimedialne), - omówienie multimedialnych tekstów kultury masowej i przejawów uczniowskiej, internetowej aktywności w perspektywie polonistycznej (gry komputerowe, twórczość internetowa, świadectwa i style odbioru), - projekt edukacyjny, - wpływ multimediów na umysł, mechanizmy pamięci i techniki pracy umysłowej. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Wallace Patricia, Psychologia Internetu, przeł. Tomasz Hornowski, Poznań 2001. Bednarek Józef, Multimedia w kształceniu, Warszawa 2008. Buzan Tony, Mapy twoich myśli : mindmapping, czyli notowanie interaktywne, przeł. M. Stefaniak, Łódź 1999. Siemieniecki Bronisław, Media a patologie we współczesnym świecie, w: Wychowanie do wartości w świecie cyberkultury, pod red. B. Bilickiej, Toruń 2012. E-polonistyka, pod red. A. Dziak, S. J. Żurka, Lublin 2009. Manfred Spitzer, Cyfrowi tubylcy – fakty i mity, w: tegoż, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, przeł. Andrzej Lipiński, Słupsk 2013. Manfred Spitzer, Jak się uczy mózg, przeł. Małgorzata Guzowska-Dąbrowska, Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się słuchacz potrafi: - wykazać się podstawową wiedzą i umiejętnościami w zakresie technik informatycznych: redakcja tekstu, obróbka ilustracji, tworzenie arkusza kalkulacyjnego i przygotowanie prezentacji multimedialnej, - wykazać się umiejętnościami w zakresie korzystania z baz danych, pozyskiwania i przetwarzania informacji, - posługiwać się podstawowymi programami komputerowymi, tablicą interaktywną i dziennikiem elektronicznym, - wyszukiwać informacje o projektach edukacyjnych, przygotować wniosek projektowy, - rozumieć wpływ kultury wirtualnej na kulturę umysłową i naukową. |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty kształcenia będą weryfikowane na podstawie oceny pracy zaliczeniowej (prezentacji). Temat pracy wybrany z zaproponowanych w czasie zajęć lub wybrany samodzielnie przez studenta, w porozumieniu z prowadzącym. Praca oceniana według skali: bardzo dobry (bdb; 5,0): praca spełniająca wymogi podstawowe, z odwołaniem do literatury, zaświadczająca o poszerzonych umiejętnościach informatycznych, z elementami inwencji i oryginalności. dobry plus (+db; 4,5): praca spełniająca wymogi podstawowe, z odwołaniem do literatury, zaświadczająca o poszerzonych umiejętnościach informatycznych, z elementem inwencji. dobry (db; 4,0): praca spełniająca wymogi podstawowe, z odwołaniem do literatury, zaświadczająca o poszerzonych umiejętnościach informatycznych. dostateczny plus (+dst; 3,5): praca spełniająca wymogi podstawowe, zaświadczająca o podstawowych umiejętnościach informatycznych. dostateczny (dst; 3,0): praca poprawna metodycznie, zaświadczająca o podstawowych umiejętnościach informatycznych. niedostateczny (ndst; 2,0): praca zdradzająca nieznajomość podstawowych umiejętności informatycznych i metodycznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Rafał Kochanowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Rafał Kochanowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.