Tekstologia i edytorstwo naukowe - spec. wydawnicza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-TED-33Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Tekstologia i edytorstwo naukowe - spec. wydawnicza |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - wykształcenie umiejętności porozumiewania się z ekspertami z danej dziedziny oraz umiejętności docenienia różnorodności kulturowej i wielokulturowej, - zapoznanie się z podstawowymi pojęciami tekstologii i edytorstwa naukowego, - zaznajomienie się ze specyfiką pracy nad rękopiśmiennymi i drukowanymi przekazami tekstu, - zdobycie wiadomości na temat kompendiów wiedzy o edytorstwie, wzorcowych edycjach krytycznych, zasadach transliteracji i transkrypcji tekstu, sporządzania aparatu krytycznego, komentarzy filologicznych, - zdobycie umiejętności docierania do istotnych cech struktury językowej, artystycznej i znaczeniowej dzieł literackich, dostrzegania wagi rozwiązań tekstologicznych dla właściwego i pełnego rozumienia utworu, - poznanie metod pracy edytora naukowego nad tekstami współczesnymi i dawnymi, zasadami krytyki tekstu i sposobami naukowego wydawania tekstów. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, praca z tekstem. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - zarys historii tekstologii i edytorstwa naukowego; miejsce tekstologii w obrębie wiedzy o literaturze, - pojęcie tekstu i jego odmiany, - tekstologia a edytorstwo naukowe; cechy swoiste edycji krytycznej i jej odmiany, - rodzaje przekazu tekstu; przekazy autentyczne i nieautentyczne; różne warianty przekazu tekstu; krytyka tekstu, - warianty tekstu; problem oceny przekazów, ich znaczenie dla ustalenia tekstu; metoda stemmatyczna; źródła i rodzaje skażeń tekstu, - praca nad tekstem, technika kolacjonowania przekazów, - transliteracja, transkrypcja i modernizacja tekstu; transkrypcja a granice interpretacji, - poprawianie błędów i skażeń tekstu, ich najważniejsze źródła i odmiany; emendacje i koniektury oraz granice ich dopuszczalności, - metody budowania aparatu krytycznego; aparat krytyczny i jego główne składniki (omówienie celu, zawartości i zakresu objaśnień w edycji krytycznej); edytorskie osobliwości i potknięcia, - dochodzenie autorstwa tekstu, - typy i rodzaje wydań naukowych i ich konstrukcja; redakcyjne przygotowanie tekstu, - multimedia a wydawanie tekstów staropolskich; podręczny warsztat edytora naukowego; edytorstwo naukowe w Polsce od schyłku XIX w. po czasy współczesne, - paleografia i brachyrafia (historia pisma, kroje pisma, skróty), - elementy kodykologii (materiał, forma i treść kodeksu rękopiśmiennego). |
Literatura: |
Zalecana literatura: Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Tekstologia, Warszawa 2009. Budrowska K., „Tekst kanoniczny”, „intencja twórcza” i inne kłopoty. Z zagadnień terminologicznych tekstologii i edytorstwa naukowego. „Pamiętnik Literacki”, R. XCVII 2006, z. 3, s. 109-121. Długosz-Kędziora M., Wach M., Zarys edytorstwa, Sandomierz 1997. Domański J., Tekst jako uobecnienie. Szkic z dziejów myśli o piśmie i książce. Kęty 2002. Dunin J.: Wstęp do edytorstwa. Cz. 1. Łódź 2005. Garbal Ł., Edytorstwo. Jak wydawać współczesne teksty literackie. Warszawa 2011. Goliński Z., Edytorstwo – tekstologia. Przekroje. Wrocław 1969. Z. Goliński, Edytorstwo naukowe tekstów literackich. Stan obecny i potrzeby, [w:] Wiedza o literaturze i edukacja. Księga referatów..., red. T. Michałowska i in., Warszawa 1996. Górski K., Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich. Wyd. 3 uzup. i popr. Toruń 2011. Grześkowiak R., Barokowy tekst i jego twórcy. Studia o edycji i atrybucji poezji „wieku rękopisów”. Gdańsk 2003. Juda M., Pismo drukowane w Polsce XV–XVII wieku, Lublin 2001. Karpiński, Tekst staropolski. Studia i szkice o literaturze dawnej w rękopisach. Warszawa 2003. Kocot A., Artyści „czarnej sztuki”. Typografia druków Floriana Unglera i Macieja Wirzbięty, Kraków 2015. Loth R., Podstawowepojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego. Warszawa 2006. Lutomierski M. Ł., Bizior-Dombrowska M., Z warsztatu edytora dzieł romantyków.Toruń 2008. Markiewicz H., Kto jest autorem?... Przygody polskich filologów. Kraków 2005. Pelc J., Teoria edytorstwa w konfrontacji z praktyką. Podstawy krytycznego wydania w teorii oraz w praktyce edytorów literackich tekstów polskich z XVI i XVII wieku. „Przegląd Humanistyczny”, R. XXXIV: 1990, nr 12, s. 23-33. Reynolds L. D., Wilson N. G., Skrybowie i uczeni. O tym w jaki sposób antyczne teksty literackie przetrwały do naszych czasów. Przeł. P. Majewski. Warszawa 2008. Starnawski J., Praca wydawcy naukowego. Wyd. 2 posz., Wrocław 1992. Tazbir J.: Edytorskie potknięcia. Gdańsk 1997. Zasady wydawania tekstów staropolskich. Projekt. Wrocław 1955. Zysk J., Strzyżewski M., Lutomierski M. Ł., Rozmaitości warsztatowe. Toruń 2010. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - posługiwać się zaawansowaną terminologią z zakresu tekstologii oraz edytorstwa naukowego, - rozróżnić i scharakteryzować poszczególne etapy pracy edytora naukowego nad tekstem i jego przekazami, potrafi dostrzegać różne przypadki i odmienne sposoby postępowania tekstologicznego, - posiada zaawansowaną wiedzę na temat kompendiów wiedzy o edytorstwie oraz wzorcowych edycjach krytycznych, - prowadzić dialog ze specjalistami z dziedziny tekstologii i edytorstwa naukowego, określić cechy edycji krytycznej i rozróżnić jej odmiany, - wykorzystać zdobytą wiedzę do samodzielnej pracy nad edycją naukową tekstu, - posiada podstawową wiedzę na temat historii pisma i jego krojów (z elementami brachygrafii), - posiada podstawową wiedzę z zakresu kodykologii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość głównych pojęć i metod badawczych tekstologii i edytorstwa naukowego; bardzo dobra umiejętność krytycznego porównania poszczególnych propozycji metodologicznych; wysoka świadomość ogólnoteoretyczna omawianych zagadnień. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami, zwłaszcza w zakresie ogólnoteoretycznej świadomości omawianych zagadnień. dobry (db; 4,0): dobra znajomość głównych pojęć i metod badawczych tekstologii i edytorstwa naukowego; dobra umiejętność krytycznego porównania poszczególnych propozycji metodologicznych; znaczna świadomość ogólnoteoretyczna omawianych zagadnień. dostateczny plus (+dst; 3,5): dobra znajomość głównych pojęć i metod badawczych tekstologii i edytorstwa naukowego; dobra umiejętność krytycznego porównania poszczególnych propozycji metodologicznych; niska świadomość ogólnoteoretyczna omawianych zagadnień. dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość głównych pojęć i metod badawczych tekstologii i edytorstwa naukowego; zadowalająca umiejętność krytycznego porównania poszczególnych propozycji metodologicznych; niska świadomość ogólnoteoretyczna omawianych zagadnień. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość głównych pojęć i metod badawczych tekstologii i edytorstwa naukowego; niezadowalająca umiejętność krytycznego porównania poszczególnych propozycji metodologicznych; brak ogólnoteoretycznej świadomości omawianych zagadnień. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marek Osiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marek Osiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marek Osiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.