Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Stymulacja rozwoju motorycznego dziecka - spec. logopedyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-SRM-31PDL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Stymulacja rozwoju motorycznego dziecka - spec. logopedyczna
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe dla spec. logopedycznej (studia licencjackie)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia polska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

- przekazanie informacji o sposobach i metodach pracy fizjoterapeuty w zakresie pediatrii,

- przekazanie informacji o wpływie tonusu mięśniowego na jakość funkcji oralnych,

- nabycie umiejętności prawidłowej pielęgnacji niemowląt i małych dzieci,

- praktyczne wykorzystanie podstawowej wiedzy z zakresu aktywizacji niemowląt z grupy ryzyka.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Znajomość prawidłowego rozwoju psychoruchowego niemowląt i małych dzieci.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Platforma Moodle.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Warsztat.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

2

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- charakterystyka pracy fizjoterapeuty; metody fizjoterapeutyczne w pediatrii,

- ocena prawidłowego napięcia mięśniowego; rodzaje patologicznych napięć mięśniowych,

- prawidłowa pielęgnacja niemowląt i jej wpływ na uzyskanie samodzielnej kontroli ciała dziecka; ćwiczenia wykonywane indywidualnie, w parach oraz na lalkach.

- wpływ pozycji na aktywność oralną dziecka; ćwiczenia wykonywane indywidualnie, w parach oraz na lalkach.

Literatura:

Zalecana literatura:

J. Nowotny, Podstawy fizjoterapii. Kraków 2005.

C. Amiel-Tison, Neurologia perinatalna. Wrocław 2005.

M. Borkowska, G. Banaszek, J. Czubak, Fizjoterapia w pediatrii. Warszawa 2012.

S. Martin, Nauczanie umiejętności ruchowych dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i podobnymi zaburzeniami ruchowymi. Warszawa 2012.

S. Levitt, Rehabilitacja w porażeniu mózgowym i zaburzeniach ruchu. Warszawa 2007.

M. Borkowska, Z Szwiling, Metoda NDT-Bobath. Poradnik dla rodziców. Warszawa 2011.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- zna metody pracy fizjoterapeuty dziecięcego,

- potrafi zróżnicować podstawowe napięcia mięśniowe.

- ma świadomość ich wpływu na kontrolę głowy u dziecka,

- potrafi dobrać odpowiednie techniki pielęgnacji niemowląt dla uzyskania optymalnej aktywności dziecka,

- potrafi pracować indywidualnie, w parach, w zespole i realizować wspólny cel.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

- test ze znajomości pojęć i terminów z zakresu fizjoterapii – pytania jednokrotnego wyboru; pytania wielokrotnego wyboru; pytania opisowe – ocena liczona do oceny końcowej podsumowującej,

- ocena poziomu aktywności na zajęciach i ocena poprawności wykonywanych na zajęciach ćwiczeń i zadań – ocena formująca,

- ocena (wzajemna) dokonywana przez samych studentów podczas prezentowania wyników zadań – ocena formująca,

- obecność na ćwiczeniach (dopuszcza się 1 godzinę nieusprawiedliwioną bez konieczności uzupełnienia zajęć w ramach konsultacji z prowadzącym).

Praktyki zawodowe:

tak (80 h)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Iwona Ciechanowicz-Kowalczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Iwona Ciechanowicz-Kowalczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Małgorzata Gaul
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Nawrocka-Rohnka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)