Społeczne i psychologiczne konteksty literatury - spec. artystycznoliteracka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-SPK-31PDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Społeczne i psychologiczne konteksty literatury - spec. artystycznoliteracka |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla spec. artystycznoliterackiej (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - zaznajomienie studentów z podstawowymi pojęciami socjologii kultury i socjologii sztuki, socjologii literatury, antropologii kultury, psychologii i filozofii, - powiązanie pojęć literaturoznawstwa z pojęciami innych dyscyplin humanistycznych, - zaznajomienie studentów ze społeczną rolą literatury, - doskonalenie umiejętności krytycznej analizy i interpretacji tekstów w świetle kultury, życia społecznego i myśli społecznej. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Nie dotyczy |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza z zakresu szkoły średniej. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały dostępne w Bibliotece Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej czy cyfrowych bibliotekach i repozytoriach. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja, interpretacja tekstów naukowych i literackich, prezentacja zagadnienia samodzielnie przygotowana przez studenta, praca indywidualna poza godzinami kontaktowymi i wystąpienie w trakcie zajęć |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - społeczne funkcje literatury: między kategoriami prawdy i fikcji, - semiotyka i hermeneutyka komunikacji literackiej, - zwrot etyczny w nauce o literaturze, - problematyka innego w antropologii literatury, socjologii i filozofii, - tożsamość i doświadczenie, - literatura wobec nihilizmu i egzystencjalizmu, - kontrkultura. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Zygmunt Bauman, Etyka ponowoczesna. Anthony Giddens, Nowoczesność i tożsamość. Michał P. Markowski, Literatura i antropologia. Wojciech J. Burszta, Antropologia i literatura. W: tegoż, Różnorodność i tożsamość. Stefan Żółkiewski, Wiedza o kulturze literackiej. Bogusław Żyłko, Semiotyka kultury. Michał Januszkiewicz, Horyzonty nihilizmu. Problemy socjologii literatury. Red. J. Sławiński. W kręgu socjologii kultury. Wybór tekstów zagranicznych. Red. A. Mencwel. Edward Fiała, Modele Freudowskiej metody badania dzieła literackiego. Stanley Fish, Interpretacja, retoryka, polityka. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - zreferować i porównać rozmaite pojęcia charakterystyczne dla teorii literatury i kultury, socjologii, antropologii kultury, psychologii i filozofii, - wiązać pojęcia współczesnej humanistyki z rozmaitymi kontekstami kulturowymi, społecznymi i filozoficznymi, - czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować różne prace teoretyczne i dzieła sztuki, - posiada wiedzę na temat podstawowych mechanizmów kultury oraz historii kultury, - ma podstawową wiedzę na temat związków pomiędzy literaturą, kulturą, historią, życiem społecznym i potrafi związki te interpretować. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość pojęć z zakresu teorii literatury i kultury, socjologii, filozofii, antropologii kulturowej w zakresie przewidzianym przez kurs, wysoki poziom wiedzy na temat powiązań literatury z kontekstami społecznymi, samodzielność w zakresie krytycznej analizy opanowanych pojęć i praktyczna umiejętność trafnego stosowania opanowanej wiedzy w podejmowanych analizach i interpretacjach tekstów teoretycznych i literackich. dobry plus (+db; 4,5): dobra znajomość pojęć z zakresu teorii literatury i kultury, socjologii, filozofii, antropologii kulturowej w zakresie przewidzianym przez kurs, wysoki poziom wiedzy na temat powiązań literatury z kontekstami społecznymi, samodzielność w zakresie krytycznej analizy opanowanych pojęć i praktyczna umiejętność trafnego stosowania opanowanej wiedzy w podejmowanych analizach i interpretacjachtekstów teoretycznych i literackich. dobry (db; 4,0): dobra znajomość pojęć z zakresu teorii literatury i kultury, socjologii, filozofii, antropologii kulturowej w zakresie przewidzianym przez kurs, wysoki poziom wiedzy na temat powiązań literatury z kontekstami społecznymi, samodzielność w zakresie krytycznej analizy opanowanych pojęć i praktyczna umiejętność trafnego stosowania opanowanej wiedzy w podejmowanych analizach i interpretacjach tekstów teoretycznych i literackich; dopuszczalne niewielkie pomyłki lub nieznaczne niedociągnięcia w zakresie posiadanej wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalającaznajomość pojęć z zakresu teorii literatury i kultury, socjologii, filozofii, antropologii kulturowej w zakresie przewidzianym przez kurs, przyzwoity poziom wiedzy na temat powiązań literatury z kontekstami społecznymi, samodzielność w zakresie krytycznej analizy opanowanych pojęć i praktyczna umiejętność trafnego stosowania opanowanej wiedzy w podejmowanych analizach i interpretacjach tekstów teoretycznych i literackich. Dopuszczalne braki w zakresie wiedzy, nieuniemożliwiające jednak praktycznego wykorzystania posiadanej wiedzy w interpretacjach inicjowanych przez prowadzącego. dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość pojęć z zakresu teorii literatury i kultury, socjologii, filozofii, antropologii kulturowej w zakresie przewidzianym przez kurs, podstawowy poziom wiedzy na temat powiązań literatury z kontekstami społecznymi, niska samodzielność w zakresie krytycznej analizy opanowanych pojęć i słaba praktyczna umiejętność trafnego stosowania opanowanej wiedzy w podejmowanych analizach i interpretacjach tekstów teoretycznych i literackich. Wyraźne braki w zakresie wiedzy, wymagające pomocy prowadzącego w podejmowaniu działań interpretacyjnych, ale ich nieuniemożliwiające. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość pojęć z zakresu teorii literatury i kultury, socjologii, filozofii,antropologii kulturowej w zakresie przewidzianym przez kurs, niedopuszczalnie niski poziom wiedzy na temat powiązań literatury z kontekstami społecznymi, brak samodzielności w zakresie krytycznej analizy opanowanych pojęć i niewystarczająca umiejętność ich definiowania i wykorzystania oraz wynikające z tego dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu. Kryteria oceniania: - obecność i aktywność w trakcie zajęć i wartość merytoryczna wypowiedzi (udział w dyskusji), - wartość merytoryczna oraz sposób przedstawienia prezentacji przygotowywanych na zajęcia, - poziom wiedzy i umiejętność jej zaprezentowania na egzaminie ustnym/pisemnym, |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Piotr Śliwiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Śliwiński | |
Prowadzący grup: | Piotr Śliwiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.