Seminarium magisterskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-SM-21CSDM |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku programu DU-FilChorSerb Przedmioty obowiązkowe dla II roku filologii chorwackiej (studia magisterskie) |
Strona przedmiotu: | http://slavic.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | studia slawistyczne, specjalność: studia kroatystyczne |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia dla seminarium literaturoznawczego: - wyposażenie studentów w zdolności krytyczne i samokrytyczne, umiejętności interdyscyplinarne, umiejętność porozumiewania się z ekspertami z dziedziny bohemistyki literaturoznawczej, umiejętność docenienia różnorodności kulturowej i wielokulturowej, - uzyskanie przez studentów umiejętności analizowania i syntezowania wiedzy historyczno- i teoretycznoliterackiej, planowania tekstu naukowego, wypowiadania się w mowie i piśmie w języku czeskim i polskim, umiejętności zarządzania informacjami (zdobywanie i przetwarzanie danych z różnych źródeł), umiejętności rozwiązywania trudnych i złożonych problemów badawczych. Cele modułu kształcenia dla seminarium językoznawczego: - wypracowanie zdolności krytycznych i samokrytycznych, umiejętności interdyscyplinarnych, umiejętność korzystania z ustaleń ekspertów z dziedziny językoznawstwa południowo- i zachodniosłowiańskiego słowiańskiego, - umiejętności analizowania i syntezowania wiedzy językoznawczej, umiejętności wypowiadania się w mowie i piśmie w języku ojczystym i czeskim/bułgarskim/serbskim/chorwackim na tematy związane z projektowaniem pracy magisterskiej, - umiejętności zarządzania informacją (zdobywanie i interpretacja danych z różnych źródeł), umiejętności badawczych, umiejętności zastosowania wiedzy z zakresu językoznawstwa w praktyce. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wymagania wstępne dla seminarium literaturoznawczego: Znajomość historii literatury chorwackiej, podstawowych założeń poetyki, podstaw teorii kultury. Wymagania wstępne dla seminarium językoznawczego: Potwierdzone osiągnięcie efektów uczenia się w zakresie przedmiotów językoznawczych ze studiów I stopnia. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Metody i formy prowadzenia zajęć (seminarium magisterskie literaturoznawcze): Dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, rozwiązywanie zadań, metoda badawcza (dociekania naukowego), metoda projektu, pokaz i obserwacja. Metody i formy prowadzenia zajęć (seminarium magisterskie językoznawcze): Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 10 (5+5) |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu (seminarium magisterskie literaturoznawcze): - zaprezentowanie podstawowych metod i teorii literaturoznawczych (strukturalizmu, semiotyki, hermeneutyki, krytyki tematycznej, dekonstrukcjonizmu, intertekstualności, feminizmu, badań kulturowych, teorii recepcji, teorii fikcji literackiej i koncepcji możliwych światów, postkolonializmu, Culture Studies), - przedstawienie podstawowych teorii i metod komparatystycznych, - ukazanie ważnych dla badań literackich kategorii estetycznych i pojęć filozoficznych, - ugruntowanie zasad badania dzieła literackiego (analizy, interpretacji i wartościowania), - przeprowadzanie wzorcowych analiz i interpretacji wybranych dzieł literackich, - zaprezentowanie na poziomie pogłębionym zasad warsztatu bibliograficznego, - zaprezentowanie zasad kompozycji opracowania naukowego, - prezentacja podstawowych pojęć i reguł z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz zarządzania zasobami własności intelektualnej. Treści programowe dla przedmiotu (seminarium magisterskie językoznawcze): - zaprezentowanie podstawowych metod i teorii językoznawczych (strukturalizmu, gramatyki transformacyjno-generatywnej, kognitywizmu) - przedstawienie podstawowych teorii i metod komparatystycznych w dziedzinie językoznawstwa, - ukazanie ważnych dla badań językowych kategorii socjologicznych, psychologicznych i pojęć filozoficznych, - ugruntowanie zasad badania tekstu (analizy i interpretacji), - przeprowadzenie wzorcowych analiz języka wybranych tekstów pod względem fonetyki, leksyki, morfologii i składni - przypomnienie zasad operowania elementami warsztatu bibliograficznego, - zaprezentowanie zasad kompozycji opracowania naukowego, - prezentacja podstawowych pojęć i reguł z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz zarządzania zasobami własności intelektualnej. |
Literatura: |
Zalecana literatura (seminarium magisterskie literaturoznawcze): Burzyńska, M. P. Markowski: Teorie literatury XX wieku, t. I, II, Kraków 2007. Z. Mitosek, Teorie badań literackich, Warszawa 1998. Literatura, teoria, metodologia, red. D. Ulicka, Warszawa 2001. Dekonstrukcja w badaniach literackich, red. R. Nycz, Gdańsk 2000. Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M. P. Markowski, R. Nycz, Kraków 2002. J. Boć: Jak pisać pracę magisterską, Wrocław 1995. U. Eco: Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007. J. Pieter: Ogólna metodologia pracy naukowej, Wrocław 1967. K. Wójcik: Piszę akademicką pracę promocyjną – licencjacką, magisterska, doktorską, Warszawa 2005. Zalecana literatura (seminarium magisterskie językoznawcze): J. Anusiewicz: Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki, Wrocław 1995. M. Bugajski: Język w komunikowaniu, Warszawa 2006. J. Bartmiński: Językowy obraz świata, Lublin 1999. J. Boć: Jak pisać pracę magisterską, Wrocław 1995. U. Eco: Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007. J. Pieter: Ogólna metodologia pracy naukowej, Wrocław 1967. K. Wójcik: Piszę akademicką pracę promocyjną – licencjacką, magisterska, doktorską, Warszawa 2005. |
Efekty uczenia się: |
Seminarium magisterskie literaturoznawcze: Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - definiuje podstawowe pojęcia teoretycznoliterackie, zna literaturoznawcze metodologie badawcze oraz terminologię literaturoznawczą w języku czeskim, języku polskim oraz w nowożytnym języku zachodnim, - ocenia przydatność poszczególnych metod literaturoznawczych dla własnej pracy badawczej potrafi wykorzystać wiedzę teoretycznoliteracką i metodologiczną we własnej praktyce badawczej, - analizuje i interpretuje dzieła literackie i fenomeny kulturowe w ujęciu synchronicznym i diachronicznym, - potrafi dokonać wyboru tematu pracy magisterskiej i zastosowanej w jego realizacji metody badawczej i uzasadnić ten wybór za pomocą pogłębionych argumenty z zakresu metodologii literaturoznawczej, - umie zaplanować i skomponować literaturoznawczą rozprawę naukową, - zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej. Seminarium magisterskie językoznawcze: Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - definiuje podstawowe pojęcia z zakresu gramatyki języków południowosłowiańskich, potrafi wyliczyć i omówić językoznawcze metodologie badawcze oraz prawidłowo posługuje się terminologią językoznawczą, - potrafi wyjaśnić założenia poszczególnych metod językoznawczych, zakwalifikować je, rozpoznać i pokazać w wypowiedziach badawczych, - potrafi wdrożyć zyskaną wiedzę teoretyczną językoznawczą i metodologiczną we własnej praktyce badawczej; potrafi interpretować zjawiska i zmiany językowe, stosując założenia poszczególnych metod językoznawczych, - ocenia przydatność poszczególnych metod językoznawczych dla własnej pracy badawczej, zdobywa umiejętność poprawnej argumentacji, przekonywania i obrony własnego zdania oraz formułowania wniosków naukowych, - potrafi zanalizować teksty pisane w poszczególnych językach/ dialektach, kategoryzować je i klasyfikować, porównać teksty spisywane w różnych epokach i wyławiać w nich innowacje, przedyskutować swe przemyślenia w mowie i piśmie, - potrafi uzasadnić wybór tematu pracy magisterskiej i zastosowanej w jego realizacji metody badawczej, - umie kompilować i integrować wiedzę zyskaną dzięki lekturze tekstów naukowych, - umie uogólnić wnioski płynące z analizy językowej tekstów autorów minionych epok, poprawnie interpretować przemiany współczesne w obrębie poszczególnych języków, - umie zaplanować i skomponować językoznawczą rozprawę naukową, - zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza (95–100%). dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza (90–95%). dobry (db; 4,0): dobra wiedza (80–90%). dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami (70–80%). dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami (60–70%). niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza (poniżej 60%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Izabela Lis-Wielgosz, Mariola Mikołajczak, Krystyna Pieniążek-Marković, Bogusław Zieliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Seminarium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Krystyna Pieniążek-Marković, Bogusław Zieliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Seminarium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marzanna Kuczyńska, Krystyna Pieniążek-Marković, Joanna Rękas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Seminarium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.