Semiotyka kultury - spec. komunikacja medialna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-SKU-12PDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.0
|
Nazwa przedmiotu: | Semiotyka kultury - spec. komunikacja medialna |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla spec. komunikacja medialna (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami z zakresu semiotyki, semantyki i semiologii, - pokazanie narzędzi interpretacyjnych służących kodowaniu i dekodowaniu znaków w ramach różnych praktyk komunikacyjnych, - zdobycie przez studentów umiejętności analizy tekstów kultury rozumianej jako zbiór znaków, symboli i obrazów, - wprowadzenie i funkcjonalizacja pojęcia mitu jako systemu semiotycznego, - zrozumienie przez studentów historyczności poszczególnych elementów semiotycznych – zdobycie umiejętności porównywania znaczenia znaków w zależności od kontekstu czasowego, w jakim zostały użyte. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Biblioteka Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja z elementami wykładu, interpretacja tekstów naukowych oraz tekstów kultury (ze szczególnym uwzględnieniem tekstów medialnych), prezentacja zagadnienia samodzielnie przygotowana przez studenta. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - semiotyka; teorie znaków, - semiotyka wizualna, - semiotyka ciała i mody, - metafora i mit w perspektywie semiotycznej, - semiotyka przestrzeni, - semiotyka w mediach elektronicznych, - semiotyka w reklamie. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Z zagadnień semiotyki sztuk masowych, red. Alicja Helman, Maryla Hopfinger, Hanna Książek-Konicka, Wrocław, 1977. Jacek Jadacki, 1990, O rozumieniu: z filozoficznych podstaw semiotyki, Warszawa. Urszula Żegleń,2000, Wprowadzenie do semiotyki teoretycznej i semiotyki kultury, Toruń. Maria Lizisowa,2006, Tekst-kontekst-interpretacja: w poszukiwaniu semiotyczno-dyskursywnych wzorców konkretyzacji języka, Kraków. Umberto Eco, 2007, Rakiem: gorąca wojna i populizm mediów, Warszawa. Jerzy Pelc,1982, Wstęp do semiotyki, Warszawa . Znak, styl, konwencja, wyb. Michał Głowiński, Warszawa, 1977. Em Griffin, 2003, Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk. Apresjan, J.D., 1972, Definiowanie znaczeń leksykalnych jako zagadnienie semantyki teoretycznej, [w:] A.Wierzbicka, red., Semantyka i słownik, Wrocław, s.39-75. Apresjan, J., D., 1982, Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka, Wrocław. Apresjan, J.D., 1994, Naiwny obraz świata a leksykografia, „Etnolingwistyka” 6, red.J.Bartmiński, Lublin, s. 5-12. Bartmiński, J., 2006, Językowe podstawy obrazu świata, Lublin. Grzegorczykowa, R., 1998, Profilowanie a inne pojęcia opisujące hierarchiczną strukturę znaczenia, [w:] Profilowanie w języku i w tekście, red. J.Bartmiński, R.Tokarski, Lublin, s. 9-19. Lakoff, G., Johnson, M., 1988, Metafory w naszym życiu, Warszawa. Wierzbicka, A., 1999, Język – umysł – kultura. Wybór prac, red. J.Bartmiński, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - posługiwać się pojęciami z zakresu semiotyki, semantyki i semiologii, - dostrzegać interpretacyjny charakter zjawisk kultury i samodzielnie je interpretować, - dostrzegać historyczną zmienność znaków oraz analizować przyczyny i konsekwencje zmian, - dostrzegać praktyczne zastosowania semiotyki (w mediach, reklamie, biznesie, itp.), - analizować zjawiska medialne w perspektywie semiotycznej, - korzystać z narzędzi semiotycznych podczas konstruowania własnych wypowiedzi, tekstów oraz materiałów multimedialnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - obecność i aktywność w trakcie zajęć oraz wartość merytoryczna wypowiedzi (udział w dyskusji), - wartość merytoryczna oraz sposób przedstawienia prezentacji przygotowywanych na każde zajęcia (według listy podanej na pierwszym spotkaniu). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Telicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Telicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Telicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.